Nominatie Gouden Label – Anna Netrebko toont zich op haar hommage aan Verdi een bijzonder lenige dame: een soprano dramatico d’agilità die feilloos balanceert tussen het lyrische en voluit dramatische. Een extra dvd met hoogtepunten uit haar carrière maakt het plezier compleet.
Nominatie Gouden Label – Anna Netrebko toont zich op haar hommage aan Verdi een bijzonder lenige dame: een soprano dramatico d’agilità die feilloos balanceert tussen het lyrische en voluit dramatische. Een extra dvd met hoogtepunten uit haar carrière maakt het plezier compleet.
Deze cd lag na een eerste beluistering al een tijdje op recensie te wachten en komt nu eindelijk aan de beurt in de nasleep van het voorbije Verdi-jaar. Dat u er des te meer moge van genieten, want ze is absoluut de moeite.
De keuze van Verdi-aria’s die Anna Netrebko op deze cd maakt, is weloverwogen. Het zijn niet meer de lichte, puur lyrische aria’s à la Gilda en evenmin al de echt dramatische zoals Aida. Net als haar figuur is de stem van Netrebko naar volslank geëvolueerd en dat illustreert deze cd op de meest gunstige wijze. De frêle figuur en fragiele stem behoren tot het verleden en Netrebko is klaar voor de Verdi-heldinnen die eerder een dramatische dan een lyrische stem vereisen. De gekozen fragmenten zitten zowat op de wip van beide stijlen.
De cd zet meteen in met een van de rollen waarvoor Verdi precieze en speciale aanwijzingen gaf voor de vertolkster, Lady Macbeth. Het mocht volgens Verdi geen echt mooie stem zijn, maar een die rauw en ijzingwekkend was. Anna Netrebko zingt nog net iets te mooi, maar ze geeft aan ‘Nel dì della vittoria’ effectief de perfide toon van Lady Macbeths plannen. In de slaapwandelscène wijkt de strijdvaardigheid voor het hallucinante. De stem evoceert de diepste innerlijkheid van Lady Macbeth, haar angst en weerzin. Van bij deze eerste fragmenten kunnen we ook aanstippen dat het orkest meeslepend de inhoud uitdrukt die Verdi zo betekenisvol in zijn partituur legt.
Rijk register
In de partijen van Giovanna d’Arco (vroege Verdi), Leonora uit Il Trovatore (middenperiode) en Elisabetta (Don Carlos, late Verdi) geeft ze schitterende voorbeelden van vrouwelijke protagonisten die tussen het lichte lyrische en voluit dramatische zitten. Het ruime register van de stem blijft mooi, zowel in het lichte genre als waar ze meer dramatische druk op de stem geeft. Zo slaagt ze er wonderlijk in het delicate en melancholische lied van Giovanna d’Arco, ‘O fatidica foresta’ of ‘Tu che le vanità’ van Elisabetta te evoceren. Ze heeft geen moeite met de coloraturen van ‘Mercé, dilette amiche’ uit I Vespri Siciliani, die ze mooi gedoseerd en feilloos zingt. Jammer dat ze voor zo’n hommage-cd niet de originele Franse versie van deze aria gekozen heeft, maar laten we vooral genieten van de ‘dolce ebbrezza’ (zoete roes) en de lieftallige droom (‘caro sogno’) van Netrebko’s stem: een ideale soprano dramatico d’agilità, een bij uitstek soepele dramatische sopraan. Prachtig hoe ze in het uittreksel uit het duet van Elena haar stem een wending geeft in het woord ‘dolore’, exemplarisch voor haar zangkunst. De lage hoge noten van Leonora in Il Trovatore blijven even zangvol als de hoogste.
Dit is een cd waarin de emotievolle stijl van de zangeres volledig tegemoet komt aan de psychische rijkdom van Verdi’s kunst met de grote K. Met het reeds aangehaalde voorbehoud wat de versies betreft en met het beperkte maar bewust correct gekozen gamma van repertoire een mooie hommage-cd.
A decade on stage
De luxe-editie heeft nog een extra cadeau: er zit een zowat drie kwartier lange dvd bij met een overzicht van tien jaar carrière van Netrebko bij haar platenlabel Deutsche Grammophon: een echt geschenk, want de fragmenten zijn een schitterende bloemlezing van haar rollen (niet alleen Verdi) en bevestigen eens te meer wat een uitstekende zangeres en actrice Anna Netrebko is.
Een cd die ik elke operaliefhebber absoluut kan aanraden en die naar mijn mening zelfs bekeringswaarde kan hebben voor de niet-zo-operaliefhebber, vooral dank zij de toegevoegde dvd.