Nominatie Gouden Label De titel van deze cd mag heel letterlijk verstaan worden: Anne Sofie von Otter zorgt voor een barokke droom. Nooit hoorde ik Penelope zo bezwerend smachten dat haar Ulisse zou terugkeren als in het slotfragment van deze cd.
Nominatie Gouden Label De titel van deze cd mag heel letterlijk verstaan worden: Anne Sofie von Otter zorgt voor een barokke droom. Nooit hoorde ik Penelope zo bezwerend smachten dat haar Ulisse zou terugkeren als in het slotfragment van deze cd.
Anne Sofie von Otter zingt er Italiaanse barokmuziek op van Monteverdi, Provenzale, Cavalli en Rossi. De “torna, deh, torna Ulisse” in de weeklacht van Penelope uit “Il ritorno d’Ulisse in patria” van Monteverdi is zoals von Otter het vertolkt een ideale illustratie van de diepte die Monteverdi met zijn muziek aan de tekst geeft. We zijn dan aan het einde van een cd vol barokke kleinoden, niet zozeer korte spectaculaire aria’s maar eerder langere scènes met uitgebreide recitatieven die Anne Sofie von Otter vol bewogenheid en subtiele variaties in stemkleur zingt. In het cd-boekje spreekt ze zelf over een exploratie van de expressieve mogelijkheden van de stem en dat brengt ze hier op een heel natuurlijke manier in praktijk.
Haar zang straalt een soort bescheidenheid uit, al kan dit contradictorisch klinken, ze is puur en nobel. Ze heeft de stem steeds onder controle en past de zangstijl aan de inhoud aan. Zo zingt ze sensueel in Cavalli’s “Dolcissimi baci” en klinkt iets van bitsige spot door in Provenzale’s parodie “Squarciato appena avea”, dat mooi in tweeluik gezet wordt met de “Lamento de la regina” van Luigi Rossi waarop de parodie slaat. Cavalli’s “Dolcissimi baci” is licht en opgewekt en klinkt alsof de twee zangeressen elkaar vocaal zachte zoentjes toewerpen.
Aan Sandrine Piau heeft von Otter een partner die mooi en in natuurlijk wisselspel met haar zingt, ook in het heerlijk bekende “Pur ti miro” uit “L’incoronazione di Poppea”. De dramatische expressie van de zangeres wordt bovendien uitstekend ondersteund door de instrumentale kleuren van het Ensemble Cappella Mediterranea o.l.v. Leonardo Garcia Alarcon.
U hebt het al begrepen, deze terugkeer van Anne Sofie von Otter naar een barok programma is goud waard van het hoogste karaat.