• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Smeuïge harp en cello verzachten de zeden

door: Redactie
17 oktober 2014
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Alphonse Hasselmans – harp en cello
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label – Het kleine cd-label Harp & Co richt zich zoals de naam doet vermoeden op harpmuziek of muziek waar de harp een voorname rol in speelt. De cd die we hier voor u bespreken, laat luisteren naar werken van de 19de eeuwse Luikse componist en voor alles harpist Alphonse Hasselmans.

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Nominatie Gouden Label – Het kleine cd-label Harp & Co richt zich zoals de naam doet vermoeden op harpmuziek of muziek waar de harp een voorname rol in speelt. De cd die we hier voor u bespreken, laat luisteren naar werken van de 19de eeuwse Luikse componist en voor alles harpist Alphonse Hasselmans.

Wie harp speelt, kent Alphonse Hasselmans (1845-1912). Hij genoot een bijzonder grote reputatie in eigen land, in Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittanië. Zowat alle harpisten die naam en faam maakten nog tijdens en na het leven van Hasselmans, deden dit dankzij zijn ontwikkelingen op technisch en pedagogisch vlak. Hij concerteerde in de belangrijkste zalen van Parijs, was harpsolo in het Berliner Concerthaus, bij de Munt en vele andere toporkesten. Als pedagoog volgde de tot Fransman genaturaliseerde Hasselmans zijn leraar Ange-Conrad Prumier op aan het conservatorium van Parijs. De muzikale koningin Marie-Henriette mocht hij privé-lessen geven wat hem via die weg belangrijke contacten opleverde. Je mag stellen dat Alphonse Hasselmans dé harp-autoriteit was wiens realisaties nog steeds nazinderen.

Buiten het zelf concerteren en les geven, componeerde Hasselmans heel wat werken voor harp. Concerto’s, solowerken, kamermuziek en vele bewerkingen vertrouwde hij de notenbalken toe. Enkele van die werken zijn op deze cd opgenomen: solostukken en duo’s voor harp en cello.

Eenvoud siert

Rachel Talitman (harp) en Noé Nathorp (cello) spelen met grote zorg de bijzonder romantische breed smeuïge werken. Er staat maar een nocturne op deze cd, maar je zou het allemaal nocturnes kunnen noemen, zelfs het meer levendige Gitana. Eerlijk geven we toe dat de composities niet de grootste zijn, maar Hasselmans besefte het en blijft bescheiden, nadruk leggend op een zangerige melodie, zeg maar een ‘Lied Ohne Wörter’. Heel gevoelige muziek is het, muziek die je doet aannemen dat Hasselmans een klein hartje moet gehad hebben.

De cd opent met ‘Chanson de Mai’ (opus 40). Je smelt meteen weg. Rachel Talitman neemt je op sleeptouw en je verzeilt in de droom van Hasselmans. Een zoete droom, de droom van de meimaand, de lente, de prille liefde, het ontluikende, het verlangen, de hoop. Talitman speelt o zo fraai, voorzichtig aait ze de fragiele porseleinen werken die gemakkelijker te beluisteren zijn dan te spelen. In de twee werken voor harp en cello krijg je een vloeiend samenspel waar een natuurlijke leiding wordt genomen door het instrument dat de meeste aandacht vraagt, niet opeist. Het komt allemaal zo heel vanzelfsprekend over, zo echt. Geen gezochte dingen, geen pretentie. Muziek die iedereen moet kunnen genieten. Mogelijk was dat ook de bedoeling van de harpmeester? Zijn instrument muziek doen spelen die voor elk oor geschikt is, muziek waarmee je iedereen, al is het maar voor even, over de schreef kan halen en zeggen: “Luister eens? Dat is nu harp. Mooi toch?” En welja, mooi. Een eenvoudig woord dat in deze alles zegt. Echt alles.

Tags: Alphonse Hasselmans (1845-1912)celloHarpharp & coNominatie Gouden LabelRachel Talitman
Vorig artikel

Arnold Bax en Thomas Tomkins

Volgend artikel

Maria João Pires

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Cellist Liav Kerbel in finale Paulo International Cello Competition
Nieuws

Cellist Liav Kerbel in finale Paulo International Cello Competition

11 oktober 2023
In Memoriam II | Pieter Wispelwey
New Releases

In Memoriam II | Pieter Wispelwey

5 oktober 2023
Weinberg & Dutilleux: Cello Concerto’s
New Releases

Weinberg & Dutilleux: Cello Concerto’s

4 oktober 2023
De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren
Interviews

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

16 september 2023
Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin
New Releases

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

13 september 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Volgend artikel
Maria Joao Pires, Daniel Harding, Beethoven pianoconcerto s 3 en 4

Maria João Pires

“An die Geliebte”: een pure en slanke Julian Prégardien, uitstekend begeleid door Christoph Schnackertz.

“An die Geliebte”

quartet-lab: zowel met vier als in duo wordt lustig van de platgetreden paden afgeweken, daarbij perfect de filosofie van het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant vertolkend.

Verduiveld overtuigend

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.