• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Slotconcerten Amuz

door: Redactie
23 april 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Cappella Pratensis
Share on FacebookShare on Twitter

Zaterdagavond 14 april kon je in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen genieten van Brugse kathedraalmuziek onder de titel ‘Viva non Papa!’. De bekende Missa Gaude Lux Donatiane, een mis ter ere van Sint-Donatius van Clemens non Papa, vormde de rode draad voor een concert…

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Viva non Papa!

Zaterdagavond 14 april kon je in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen genieten van Brugse kathedraalmuziek onder de titel ‘Viva non Papa!’. De bekende Missa Gaude Lux Donatiane, een mis ter ere van Sint-Donatius van Clemens non Papa, vormde de rode draad voor een concert waarin gezangen ter ere van Keizer Karel V en ter nagedachtenis van hertog Philippe de Croÿ ten gehore werden gebracht.

Het kon niet beter, polyfone muziek uit halverwege de 16de eeuw, de eeuw waarin de gotische kerken letterlijk hun hoogtepunt bereikten, in een dergelijke kathedraal, de grootste van de Nederlanden. Daar stonden de zangers in het koor van die prachtkerk, onder een prachtige Rubens.

De Cappella Pratensis – normaal geleid door contratenor Stratton Bull – stond onder leiding van Joshua Rifkin. Het openingsmotet was een reconstructie van hoe het oorspronkelijke, verloren gegane werk geklonken kon hebben. Rifkin leverde met deze reconstructie schitterend werk en zo kreeg je in feite een wereldpremière van een 16de eeuwse compositie. De missa zelf, in afwisseling met de motetten, klonk (heel) zuiver academisch, met iets te weinig leven maar daarvoor alle begrip want het was koud in en om de kathedraal. De zangers hielden dapper stand. Slechts nu en dan hoorde je een zweving. Doe het maar na, zingen in de kou, a capella nog wel, is moeilijk. Zeker bij zulke fragiele muziek waar je alles hoort, geen misstapje is mogelijk. Het sprak voor de professionaliteit van de musici de lage temperaturen te verbijten en het publiek de koude te doen vergeten dankzij de polyfone klanken die je verplaatsten in de tijd.

Bach versus Brackx

De dag daaropvolgend kon men in Amuz zelf luisteren naar het laatste concert van het seizoen. Het Ensemble Explorations bracht in een zeer ongewone zetting het Musikalisches Opfer van Johann Sebastian Bach afgewisseld met de wereldpremière van een werk van Joachim Brackx.

Bart Naessens opende op zijn klavecimbel met Ricercar a 3 uit Bachs overbekende werk. Wat speelt die man toch uitmuntend! Hij is wereldtop. Cellist Roel Dieltiens heeft zich overal in de wereld al mogen bewijzen. Dat deed hij opnieuw, trouw aan de muziek en het genie.

Ongewoon was het werk van Brackx dat – als het zo gesteld mag worden – wat vastkleeft aan de avant-garde maar er tegelijk ook van loskomt en je aandacht opeist in positieve zin. Er zijn enkele net wat te breed uitgesponnen repetitieve elementen maar de zangeres – hier sopraan Amaryllis Dieltiens – kreeg hele fraaie volzinnen te vertolken waar een opmerkelijk elegante, esthetisch verantwoorde melodie in zit die goed(?) te beluisteren valt.

Er was live muziek en (muziek) eerder opgenomen muziek die met speciale videobeelden, op spiegelzuilen geprojecteerd, werd gespeeld. Het publiek mocht tussen de zuilen wandelen. Een beetje onwennig allemaal, al kan het wel. Voor de toch wel beklijvende montage van het beeldmateriaal tekende Rudy Knoops (we herinneren hem van de beelden voor de met een Gouden Label bekroonde tentoonstelling 750 jaar Gregoriaanse handschriften) die hiermee een nieuwe en mooie, verrassende levende kunstvorm in het leven roept. Voor herhaling vatbaar.

Tags: AMUZFestival van Vlaanderen
Vorig artikel

Calefax & Lenneke Ruiten

Volgend artikel

Internationale Jeugdbeiaardwedstrijd

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Festival 20•21 en Transit willen oren en geest openzetten
Evenementen

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

19 september 2023
Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen
Nieuws

Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen

14 september 2023
Perrine Devillers en Ariel Abramovich
Concerten

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

30 augustus 2023
Musica Divina, hemels en helend klassiek in de Kempen
Nieuws

Musica Divina, hemels en helend klassiek in de Kempen

27 augustus 2023
Volgend artikel
Internationale Jeugdbeiaardwedstrijd

Internationale Jeugdbeiaardwedstrijd

Schola Cantorum Cantate Domino

Uitbundig drieluik, Alleluia!

Luis de Briceno, Vincent Dumestre, Le Poème Harmonique, Alpha

'El Fenix de Paris'

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.