• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Slotconcert Lunalia onstoffelijk

door: Ludwig Van Mechelen
14 mei 2019
in Evenementen, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Slotconcert Lunalia onstoffelijk
Share on FacebookShare on Twitter

50 jaar Festival van Vlaanderen Mechelen: het was een bijzonder feestelijke editie die we sinds 2018 kennen als Lunalia. De stem staat centraal, net als in de voorafgaande edities die we kenden onder ‘Mechelen hoort stemmen’. Jelle Dierickx kon verder bouwen op ‘de stem’ waar zijn voorgangster Veerle Declercq reeds vorm aan gaf. Op haar beurt kon Veerle inpikken op een festival dat van bij de opstart jarenlang werd geleid door Marcel Kocken. Een bijzonder trio dat op foto vereeuwigd staat in het programmaboekje.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Slotconcert met Cappella Amsterdam in vierde dimensie

Onstoffelijk, verheffend, helend, eerbiedig, bescheiden, lovend, het zijn allemaal bijvoeglijke naamwoorden die passen bij het duiden van de waarde die de Vespers van Sergej Rachmaninov uitstralen. Lunalia omschreef het met 40% nachtmuziek, 40% spiritualiteit en 20% topkoor.

Je moet geen christen zijn, niet eens gelovig – ja zelfs radicaal atheïst mag je zijn – om geraakt te worden door deze muziek die de religie overstijgt en die ‘verbinding’, hoe modieus en daardoor wat hol het begrip vandaag de dag ook is, tot werkelijkheid maakt.

Rachmaninov componeerde deze vespers niet alleen zeer trouw aan de Slavische orthodox-christelijke traditie en uit religieuze overtuiging. Hij legde er zijn persoonlijkheid in en schreef vooral ook met een verregaande tekstbewustheid. Het is van uitzonderlijk groot belang om deze vespers tekstueel grondig te begrijpen en te beheersen om ze naar wens van de getalenteerde componist uit te voeren.

De Cappella Amsterdam, onder leiding van dirigent Daniel Reuss, koos ervoor om niet vanop het oksaal van de Sint-Romboutskathedraal te zingen, maar aan het hoogkoor, onder de prachtige barokke schrijnkast waar de restanten van de patroonheilige, Sint-Rumoldus, bewaard worden. Een zeer goede keuze want zo werd het publiek veel beter bij de muziek betrokken omdat de koorklanken niet verloren gingen in de galmrijke ruimte van deze metropolitaanse kathedraal.

Daniel Reuss staat er op dat elk van zijn koorleden de tekst grondig begrijpt. Dat de zangers stuk voor stuk meeleefden met de tekst en de muziek, was als het ware op het gezicht van ieder te lezen. Je hoort ze knielen, bidden, loven. Je hoort het wrede lot bezongen worden, de hoop, de verrijzenis. Het ontzag voor de God of zeg het goddelijke is bijzonder groot in deze muziek en het koor weet in een prachtig kleurenpalet al de muzikale richtlijnen van Rachmaninov nauwgezet te volgen en weer te geven. Je voelt je na afloop gelauwerd en gesterkt of… wederopgestaan?

Het zijn de Cappella Amsterdam, Daniel Reuss en voor hen natuurlijk Rachmaninov die ons samen in deze katholieke kathedraal, luisterend naar christelijk-orthodoxe gezangen tot ‘het allerhoogste’ brengen, een allerhoogste dat zoals iemand na afloop zei onstoffelijk is, iets waar je echt niet perse gelovig moet voor zijn. Samen met het meer dan tevreden publiek zeg ik, dank aan allen, de componist, de zangers, de dirigent, al de medewerkers van het jubilerend festival dat we op zo’n wijze een feesteditie mochten afsluiten.


  • WAT: Vesper Rachmaninov Slotconcert Lunalia
  • WIE: Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss
  • ORGANISATIE: 50 jaar Festival van Vlaanderen Mechelen
  • FOTO’S: © Lunalia – Festival van Vlaanderen Mechelen

     

    1 of 12
    - +

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

    10.

    11.

    12.

Tags: Cappella AmsterdamDaniel ReussFestival van VlaanderenLunaliaSergej Rachmaninov (1873-1943)Sint-Romboutskathedraal
Vorig artikel

‘Flamenco meets barok’

Volgend artikel

Terugkeer naar gekoesterd verleden

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Festival 20•21 en Transit willen oren en geest openzetten
Evenementen

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

19 september 2023
Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen
Nieuws

Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen

14 september 2023
Perrine Devillers en Ariel Abramovich
Concerten

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

30 augustus 2023
Musica Divina, hemels en helend klassiek in de Kempen
Nieuws

Musica Divina, hemels en helend klassiek in de Kempen

27 augustus 2023
OdeGand Soirée verspreidt muziek over stadspleinen en langs het water op 16.09!
Nieuws

OdeGand Soirée verspreidt muziek over stadspleinen en langs het water op 16.09!

25 augustus 2023
Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
Volgend artikel
Terugkeer naar gekoesterd verleden

Terugkeer naar gekoesterd verleden

La Clemenza di Tito in sfeer van Tolkiens Lord of the Rings

La Clemenza di Tito in sfeer van Tolkiens Lord of the Rings

KEW Viool 2019 – Finaleweek – Eerste avond

KEW Viool 2019 – Finaleweek - Eerste avond

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.