Slotconcert 1ste festival ‘Triomphe de l,Art’

Sopraan Julietta Kocharova

Het orthodox Paasfeest valt zelden samen met het katholieke. Het voordeel daarvan is dat cultuurminnende zielen meestal twee keer per jaar een muzikaal Pasen kunnen vieren in plaats van maar één keer. Wij waren te gast in het Russisch Cultureel Centrum in Brussel.

Het orthodox Paasfeest valt zelden samen met het katholieke. Het voordeel daarvan is dat cultuurminnende zielen meestal twee keer per jaar een muzikaal Pasen kunnen vieren in plaats van maar één keer. Wij waren te gast in het Russisch Cultureel Centrum in Brussel.

Directeur Alexander Razumov, een bevlogen cultuurman, verwelkomde de genodigden op een muzikale ontdekking van jonge talenten. Vioolpedagoog Tigran Maytesian steunt hen door hen podia te bieden waar hij ze begeleidt. Onbekend is onbemind en de talenten die we hoorden moeten bekend en bemind worden.

De jonge Russische sopraan Julietta Kocharova bracht twee heerlijke Mozartaria's die ondanks haar verkoudheid best fraai klonken en die ze met volle beleving en overgave zong. Erg overtuigend was de aria van Tatyana uit Tchaikovsky's Eugen Onegin. Ook de andere aria's waren dermate tekenend voor haar kunde dat we Kocharova in gezonde conditie absoluut terug willen horen.

Tigran Maytesian gaf zijn persoonlijkheid te kennen in Mozart, Paganini, Katchaturian en Wieniawski.

Het opvallends was echter de meest bescheiden persoon op het podium, de in Leuven wonende Armeense pianist Maxim Bandurin. Zoekt u een jong talent als pianosolo of begeleider? Wij kunnen u met de hand op het hart Bandurin aanraden. Hij is een natuurtalent op de piano, bekwaam om zowat alle muziekstijlen te vertolken. Het is weinigen gegeven.

Het Russisch Paasconcert werd, hoe kan het anders, met een receptie afgerond. Het werd huiswaarts keren met de naklank van een fijne muzikale zondagnamiddag. Voor herhaling vatbaar.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: