Music is still a song, even if one cannot literally sing it: it is not a philosophy, not a world-view. It is, above all, a chant, a song the world sings about itself, it is the musical testimony to life.
Een aantal jaren geleden speelde pianiste Diana Ketler de compositie ‘The Messenger’ van Valentyn Sylvestrov op het Stiftfestival van Daniel Rowland. Rowland was diep geraakt door de muziek: “Ik had het gevoel alsof we verbonden waren met de geest van Mozart en Schubert. Ik werd meteen geraakt door deze ontroerende, tedere en magische muziek”. De tijdloze mysterieuze melodieën van Sylvestrov zijn troostend en vol nostalgie, vaak amper een fluistering.
Een paar jaar later in 2021 nodigde Daniel Rowland de vooraanstaande Oekraïense pianist Borys Fedorov uit om The Messenger op de 17e editie van het Stiftfestival te spelen in een programma met werken van Mozart, Schnittke en Pärt. Zowel Alfred Schnittke als Arvo Pärt refereerde naar de Oekraïense Valentyn Sylvestrov als “één van de grootste componisten van onze tijd”. Niet lang na dit concert zou Fedorov zijn leslokaal van het Kiev Conservatorium moeten verlaten om de allerlaatste KLM-vlucht naar Amsterdam te halen, waar hij zich aan de vooravond van de Russische invasie herenigde met zijn dochter, pianiste Anna Fedorova.
Dit album is een eerbetoon aan een unieke muzikale stem en een diepe buiging voor Rowlands Oekraïense vrienden. Naast Valentyn Sylvestrovs werken voor solo piano en zijn composities voor viool en piano is de compositie ‘Epitaphium’ voor viool, cello en piano te horen met de celliste Maja Bogdanović.
*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.