Het is niet altijd feest in het theater, maar met Shrek zitten alle componenten als een kleurrijke mozaïek in elkaar. Music Hall, Albert Verlinde Entertainment presenteren i.s.m. Vier deze familiemusical. Zowel groot als klein gaat met opgeladen batterijen en een feel good gevoel buiten. Shrek is een voorstelling die een brug slaat tussen geslachten en generaties. Een ode aan de draaglijke lichtheid van het bestaan.
Het is niet altijd feest in het theater, maar met Shrek zitten alle componenten als een kleurrijke mozaïek in elkaar. Music Hall, Albert Verlinde Entertainment presenteren i.s.m. Vier deze familiemusical. Zowel groot als klein gaat met opgeladen batterijen en een feel good gevoel buiten. Shrek is een voorstelling die een brug slaat tussen geslachten en generaties. Een ode aan de draaglijke lichtheid van het bestaan.
Prelude
In 1990 schreef William Steig het boek. Steven Spielberg’s Dreamworks lanceerde in 2001 de animatiefilm Shrek, meteen een voltreffer van formaat en gebouwd op het mechanisme van The Beauty and the Beast met toch nog een verrassend happy end. De film kreeg in 2008 een Broadwaykleedje aangemeten en het voorbije jaar ging Albert Verlinde’s Nederlandse versie in première. De concurrentie aangaan met een animatiefiguur is gedurfd en loopt meestal faliekant af. Negen op de tien keer gaat men op zijn bek. Hier dus niet.
Stadsschouwburg A’pen
Een mooi gestileerd decor, kleurrijke kostuums, een uitgekiende choreografie, een meeslepende vertolking met prikkelende humor, dit alles in een expressieve en dynamische vaart gebracht, houdt het publiek van begin tot eind in de ban. Een voorstelling is een team-effort waarvan het eindresultaat de som der delen overstijgt. De kunst is schitterende medewerkers aan te trekken voor en achter de schermen. Van de kleinste tot de grootste rol is hier goed gecast. Een paar mensen leveren een topprestatie en dat verdient alle lof. Eerst zou ik Rogier Komproe willen vermelden die op een onnavolgbare en innemende manier de rol van Ezel speelt. Charmant in zijn ongekunstelde oprechtheid. Met flair bespeelt hij op virtuoze wijze de woordkunst. Sébastien De Smet is met overtuiging de slechterik, Heer Farquaad. Als klein uitgevallen mispunt speelt hij de hele voorstelling op zijn knieën, en plus moet hij nog een paar voetjes hanteren. Een super-fysieke rol die hij meesterlijk naar zijn hand zet. Dan is er Ann Van Den Broeck als prinses Fiona. Deze dame trekt alle registers open, letterlijk en figuurlijk. In Ann schuilt een comédienne pur sang. Chris Van den Durpel als Shrek is zijn rustige zelve. Hij moet meerdere uren in de schminkkamer doorbrengen om tot de grote bullebak omgevormd te worden. Maar wat blijkt, die grote kolos die zich stug en dwars voor doet, is onderhuids gevoelig. Een ruwe bolster met een gouden pit. Hij ondergaat de bekoring van een vrouw. Fiona is zijn onbereikbare liefde. Een bijeengesprokkelde ongepolijste scène van boeren en scheten tussen die twee op het ritme van de muziek, is hilarisch. Dat een femme du monde, een prinses nota bene, zich zo kan laten gaan, vinden de kinderen uiteraard superleuk. Waar je anders een afknapper zou van krijgen, flatulentie en boeren, wordt hier tot een hoogstandje verheven.
Gecompliceerde dingen componeren is gemakkelijk. Een eenvoudige melodie, gedrapeerd rond goede harmonieën, is een veel grotere kunst. Zoals eenvoudige woorden heeft ook een simpel deuntje de grootste kracht in Shrek. De illusionaire wereld die opgeroepen wordt houdt het publiek in de ban. Kitsch, techniek, hightech worden verweven tot een wonderlijke mix. Een voorstelling met vuur, passie en gekte. Het koor, de sprookjesfiguren/soldaten, zingt vol vreugde, bravoure en enthousiasme. Zelfs als volwassene stap je met een kinderlijke gelukzaligheid buiten.
‘Shrek – de musical’ een tip om jezelf en de kinderen te verwennen tijdens de paasvakantie.