Shostakovich festival: The Other Revolutionary

Het Belgian National Orchestra organiseert in samenwerking met Bozar van 24 tot 27 februari voor het eerst een vierdaags festival waarbij symfonische concerten worden aangevuld met kamermuziek, lezingen en een jongerenproject. Eén componist staat in dit festival centraal: Dmitri Shostakovich. Uniek is dat niet alleen het Belgian National Orchestra zelf twee concerten speelt (met als hoogtepunten de Elfde en de Dertiende symfonie, beide onder leiding van Hugh Wolff), maar dat Bozar ook het Orchestre Philharmonique Royal de Liège verwelkomt. Zij completeren het ambitieuze festivalprogramma met Shostakovich’ Vijftiende symfonie.

Weinig Sovjetkunstenaars kunnen meer boeien dan Dmitri Shostakovich, de componist die anders dan Prokofiev en Stravinsky zijn vaderland nooit de rug toekeerde. Zijn leven lang schreef Shostakovich muziek die in de Sovjet-Unie door grote staatsinstellingen werd uitgevoerd: in het hoopvolle revolutiejaar 1917, onder Bolsjewistisch beleid, tijdens de hoogtedagen van het stalinisme en ten slotte ook onder Krushchev en Brezhnev. Extreem oppressieve omstandigheden legden hem soms een molensteen om de hals. Toch bleef Shostakovich componeren, in zijn kunst een fragiel evenwicht bewarend tussen systeembevestiging en systeemafwijzing, artistieke zelfexpressie en staatspropaganda. Dat leverde uiteindelijk een magistraal œuvre op dat zo meerlagig is dat het tot op de dag van vandaag voor controverse zorgt.

Shostakovich was geen activist die Molotovcocktails gooide en daarna het land verliet, maar iemand die in moeilijke omstandigheden de vrijheid van het korset exploreerde en daarbij continue grenzen bewandelde. In die zin is hij ‘The Other Revolutionary’. Vier dagen lang zullen we ons in Bozar in de muziek en in de bijzondere geesteshouding van deze kunstenaar verdiepen.

Prof. dr. Francis Maes, een autoriteit in de Russische muziek, geeft vanuit zijn persoonlijk onderzoek in een lezing tekst en uitleg bij de betekenis van het werk van Shostakovich in zijn historische context. Het festival begint en eindigt met kamermuziek: op 24 februari voert Trio Wanderer samen met de Russische mezzosopraan Ekaterina Semenchuk onder andere Shostakovich’ 7 romances op gedichten van Alexander Blok uit en op 27 februari brengt het pianofenomeen Igor Levit Shostakovich’ 24 Preludes en fuga’s. De Young Belgian Strings spelen met medewerking van enkele muzikanten van het Belgian National Orchestra Shostakovich’ Kamersymfonie.

Naast de Elfde en de Dertiende symfonie brengt het Belgian National Orchestra ook nog het Eerste pianoconcerto (met Lucas Debargue en Leo Wouters als solisten) en het Eerste celloconcerto (met Truls Mørk als solist) gebracht. Met de Vijftiende symfonie speelt het Luikse Orchestre Philharmonique Royal een niet minder revolutionair programma.


Meer info: https://www.bozar.be/nl/kalender/shostakovich-festival-other-revolutionary

Gerelateerde Artikelen

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: