• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
maandag, december 11, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

‘Sharing is learning’

door: Viviane Redant
1 juli 2015
in Evenementen, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Student Dance Performance, Koninklijk Conservatorium Antwerpen, Sharing is learning
Share on FacebookShare on Twitter

Het afgelopen academiejaar stond voor  de dansafdeling van Het Koninklijk Conservatorium Antwerpen / AP hogeschool in het teken van de idee ‘Sharing is learning’.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Er wordt de studenten de kans geboden om met verschillende choreografen te werken zodat ze hun eigen zwaktes en sterktes leren kennen en ook een netwerk kunnen uitbouwen. Een interessant toonmoment met werk van verschillende choreografieën groeide uit tot een avondvullende spektakel. De dance vibes vliegen op zo’n avond om je oren. Centraal in een dansopleiding staat niet alleen techniek, maar zeker ook het gebruik van het lichaam als communicatiemiddel.

Programma

Terwijl het publiek binnen sijpelt nemen ook de dansers druppelsgewijs hun plaats op het podium in. Langs de drie wanden staan 18 stoelen opgesteld. De 11 dansers  gaan zitten, de handen in de schoot gevouwen. Twee werelden en allebei afwachtend:  het publiek – versus performers.

Filip Van Huffel (Retina Dance Company) nam de studenten van het eerste jaar onder zijn hoede voor ‘Electric Counterpoint’, een abstracte, mathematische bewegingsstudie die eenvoud, complexiteit en herhaling aan elkaar koppelt op muziek van Steve Reich. Zeker in het eerste jaar van de bachelor opleiding  dans wordt talent aangewakkerd, gevoed. Op de scène wordt een lijnenspel ontrafeld. Elf dansers nemen één na één hun plek in de ruimte in. Gaan weer zitten en laten het podium aan iemand anders. De solo bewegingen groeien uit tot ensembles. Mooie passages in een komen en gaan. Het publiek kreeg een homogene groep te zien die overtuigend overkwam. Het solowerk verliep prima, maar bij kleine lifts en andere bewegingen in duo  zie je nog te vaak een zekere aarzeling. Het wederzijdse vertrouwen moet nog groeien. Work in progress.

Tony Vezich creëerde voor de dansers van het tweede jaar ‘Broken’, een eigenzinnige en gedurfde choreografie. In hedendaagse dans zit veel vloerwerk. Als grondlegger van de Temper-Temper Dance Company richt hij zich aan de hand van zijn Release The Beast techniek specifiek op het vloerwerk. Deze act overtuigde het meest. In een diffuus rood/zwarte belichting komen drie dansparen traag naar voor. Ze torsen iets. Tot je merkt dat het lichamen zijn. De setting heeft iets apocalyptisch. Dit optreden getuigt van talent, originaliteit en stilistische bravoure. Een paringsdans, een verstrengeling van lijf en leden, dragen en gedragen worden, in elkaar haken, de verhouding meester en knecht en dit alles met grote expressieve bewegingen en acrobatiek. Er zijn ook flitsen van urban dance met afgebroken headspins, power moves en freezes. De voorstelling, getuigend van een enorme energie, verloopt als een roetsjbaan van formaties, temperament en karakter met fellere en meer ingetogen momenten. Het tweede jaar laat een bijzonder sterke indruk na. Het publiek was laaiend enthousiast over deze sfeervolle en spannende opvoering en toonde zijn waardering met een uitbundig en warm applaus.

Voor de tweede generatie afstuderende dansers onder leiding van Iris Bouche, werd ‘Rabble’ gecreëerd. Na een bijzonder sterke choreografie het podium op moeten is geen zegen. De vrij timide choreografie van de eindejaars liet me een beetje op mijn honger, zeker na de sterk visuele voorstelling van de tweedejaars. Van deze jonge performers, op de springplank van een professionele carrière, had ik méér verwacht. De choreografie  is vrij statisch zodat je weinig kan zeggen over de bewegingskwaliteit en de danstechnische aspecten. Het is geen prikkelende, inspirerende, out-of-the-box choreografie zoals ‘Broken’. Je ziet wel bezieling bij de dansers. Ik ergerde me er ook aan dat een danser bij elke buiging zijn broek opschortte. Kleding mag voor een danser geen belemmering zijn maar moet eigenlijk als een tweede huid zijn. Dit oordeel is natuurlijk louter subjectief, maar ik vond het geheel geen interessante tijd-ruimte-structuur hebben en de dansers kregen weinig gelegenheid om te excelleren. Ik wens de eindejaars bachelor dans in elke geval een schitterende carrière toe.

Tags: balletschoolConservatorium AntwerpenDans
Vorig artikel

Fluitkwartetten van Mozart bij Alpha Records

Volgend artikel

De Lutherse Missen van Bach

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’
Evenementen

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’

9 oktober 2023
Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR
Interviews

Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR

27 september 2023
Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio
Nieuws

Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio

12 juli 2023
MetaPhase: een dialoog tussen een pianiste en haar avatar in de metaverse
Nieuws

MetaPhase: een dialoog tussen een pianiste en haar avatar in de metaverse

23 juni 2023
Recensies

JBA première ‘Miniaturen II’ indrukwekkend

20 juni 2023
OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af
Nieuws

OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af

19 mei 2023
Volgend artikel
Johann Sebastian Bach, Lutheran Masses, Bach Collegium Japan, Masaaki Suzuki

De Lutherse Missen van Bach

Pique Dame, Piotr Tsjaikovski, Opera National Du Rhin, Straatsburg

Pique Dame

Gaetano Brunetti, Sinfonias, Lindoro

De onbekende Gaetano Brunetti

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.