• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 21, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Sereniteit én tumult in Leut

door: Tim De Backer
20 april 2018
in Concerten
Leestijd:5 minuten
A A
Sereniteit én tumult in Leut
Share on FacebookShare on Twitter

De omweg waard: dat is wel het minste wat je kan zeggen van de reeks kamermuziekconcerten die het Cultuurcentrum Maasmechelen in deelgemeente Leut programmeert. Deze week kreeg de Sint-Pieterskerk het wereldvermaarde Jerusalem Quartet over de vloer. Een mens zou voor minder de landsgrens opzoeken.

ookinteressant

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

TURICUM strijkkwartet in het Belvédère van de Gentse Boekentoren.

Het is eens wat anders dan de Wigmore Hall of het Théâtre des Champs Elysées. De grandeur van deze zalen is in het landelijke Leut ver te zoeken, maar het befaamde Jerusalem Quartet haalt er zijn neus niet voor op, wel integendeel: het ensemble staat erom bekend om ook op kleinere podia zijn ding te doen. En hoe! Het viertal had voor deze gelegenheid enkele klassiekers uit het repertoire meegebracht. Beginnen deden de vier heren met het kwartet bijgenaamd “De Leeuwerik” van Haydn (1790), een van de populairste exemplaren van de componist. Het is een werk geschreven door een late vijftiger, maar dat niettemin bruist van de vitaliteit. Ook het Jerusalem Quartet staat ondertussen al meer dan twintig jaar op het podium, maar het speelt deze muziek nog steeds met evenveel fraîcheur. Het opgewekte openingsdeel (Allegro moderato) werd door hecht ensemblespel en een vlekkeloze timing gekenmerkt. De primarius tierelierde er duchtig op los – als een vogeltje dat zingt zoals hij gebekt is – maar liet zich wanneer nodig ook graag in de rest van het gezelschap betrekken. Het serene Adagio cantabile ontroerde door de verrassend uiteenlopende timbres die het kwartet assembleerde: wat een diepgang en kleurenpracht! En wat een onberispelijke intonatie ook. Op het snedig geaccentueerde menuet (Allegretto) volgde nog een korte, maar energieke finale (Vivace), waarin naast een spitse articulatie vooral de dynamische climax tijdens het contrapuntische intermezzo indruk maakte.

Romantische onvrede

Nog voor de pauze kreeg het talrijk opgekomen publiek in de Sint-Pieterskerk Leoš Janáčeks eerste strijkkwartet voorgeschoteld (1923): een grote sprong in de tijd, maar vooral ook een hemelsbreed verschil qua gemoedsgesteldheid. Daar zit het uitzonderlijke programmatorische karakter van deze muziek voor veel tussen. Janáček, als componist eerder een laatbloeier, liet zich immers inspireren door De Kreutzersonate, een novelle van Tolstoj over ontrouw binnen een ongelukkig huwelijk waarin de gelijknamige vioolsonate van Beethoven bij het hoofdpersonage gevoelens oproept die uiteindelijk mee leiden tot de moord op diens vrouw. De vertaling in noten van deze noodlottige gebeurtenissen is zonder meer beklijvend. Met maar liefst eenenzestig tempowissels en vijfentwintig metrumswitches vergt deze partituur een uitermate groot inlevings- en aanpassingsvermogen. Het Jerusalem Quartet, dat dit vierluik enkele jaren terug voor Harmonia Mundi op cd zette, etaleerde vanavond op beide punten zijn grote klasse en kunnen. In elk van de delen werd voortdurend gevat tussen spanning en ontspanning geschoven. De intensiteit was in elke boogstreek voelbaar, of het nu een expressief legato, ijzingwekkende tremolo of bijtend sul ponticello was. De musici vielen elkaar telkens doortastend in de rede. Het lichtvoetige motief van acht maten dat in de eerste beweging (Adagio – Con moto) eerst in de cello, dan in de eerste en ten slotte ook in de tweede viool herhaald wordt, en wat later van de tweede viool over de altviool wederom bij de cello terechtkomt, kreeg steeds een iets andere frasering mee. In het daaropvolgende Con moto viel in het samenspel een bijwijlen gezonde dosis agressiviteit op, die de muzikale razernij bijzonder goed diende. En ook in het derde Con moto kon het contrast met de joviale sereniteit van Haydn niet groter zijn. Indringend klonk uiteindelijk ook de finale (Con moto). Tot aan de dubbele maatstreep putte het viertal uit een vaatje van bezieling en expressiviteit. “Fenomenaal”, of nog “fantastisch”: het enthousiasme bij de kerkgangers loog er niet om.

Het eerste strijkkwartet van Brahms moest het orgelpunt van dit concert worden. Hij legde er de laatste hand aan in 1873, en net als bij de symfonie worstelde de zelfkritische componist vele jaren om in de voetsporen van de grote roergangers te treden. Terwijl zijn eerste symfonie, nota bene in dezelfde toonaard van do-klein, ietwat meewarig als de tiende van Beethoven werd afgedaan, zocht Brahms met zijn eerste kwartet veeleer aansluiting bij de toonspraak van de Razumovsky-kwartetten (opus 59). Het resultaat is een ernstig, hermetisch en bovenal doorwrocht werkstuk. Met spaarzame middelen schept Brahms een meeslepend eerste deel dat bijna een en al uit de ver- en doorwerking van dit schaarse basismateriaal bestaat (Allegro). Het Jerusalem Quartet maakte er een inzichtelijk maar niettemin tumultueus geheel van. De vier partijen waren steevast sterk op elkaar betrokken en vuurden mekaar bij momenten stevig aan, wat in een vroegtijdige climax uitmondde. De Romanze die volgde, werd met zo veel overleg en dito finesse gestreken, dat de harmonische pracht van dit gloedvolle stemmingsstuk (Poco adagio) eens ingetogen en dan weer zuchtend tot ontluiken kwam. In het Allegretto molto moderato e comodo, een smachtend interludium dat door Simon Vestdijk als een “indrukwekkende manifestatie van romantische onvrede” werd bestempeld, was het beweging troef. Wat een ronduit heerlijke muziek is dit toch … De karakterisering van Vestdijk indachtig, was het ook grappig om zien hoe de musici regelmatig goedkeurend naar elkaar leken te knikken. Enkel in de finale kwam de gepassioneerde muziek niet ten volle tot zijn recht. Merkwaardig genoeg doken er in het Allegro tot tweemaal toe balansproblemen op, waarbij de geagiteerde staccato-passages van de primarius helaas overstemd raakten en de beweging aan zeggingskracht inboette. Alsof plots niet iedereen het volle pond meer gaf. Vreemd, want in de rest van het onstuimige slot dook dit euvel niet meer op.

Het accident de parcours doet niets af van het feit dat dit een geweldig concert was. Het Jerusalem Quartet behoort onmiskenbaar tot het kransje van topensembles in het genre. Een pluim ook voor CC Maasmechelen dat met klinkende namen als deze een overtuigend vervolg breidt aan een lange traditie. Het is nu al uitkijken naar wie er volgend seizoen in het Maasland langskomt. Op 23 mei gaat het nieuwe programma online. Kamermuziekliefhebbers, hou dus zeker deze website in de gaten.


  • WAT: Joseph Haydn (1732-1809), strijkkwartet in D, opus 64 nr. 5, “The Lark” – Leoš Janáček (1854-1928), strijkkwartet nr. 1, JW VII/8, “The Kreutzer Sonata” – Johannes Brahms (1833-1897), strijkkwartet nr. 1 in c, opus 51 nr. 1
  • WIE: Jerusalem Quartet [Alexander Pavlovsky (viool), Sergei Bresler (viool), Ori Kam (altviool), Kyril Zlotnikov (cello)]
  • WAAR: Sint-Pieterskerk, Leut
  • WANNEER: woensdag 18 april 2018
Tags: Alexander PavlovskyCultuurcentrum MaasmechelenJerusalem QuartetJohannes Brahms (1833-1897)Joseph Haydn (1732-1809)KamermuziekKyril ZlotnikovLeoš Janáček (1854-1928)LeutOri KamSergei BreslerSimon VestdijkSint-Pieterskerk LeuvenStrijkkwartet
Vorig artikel

Requiem als apotheose van de Verdi Happening in deSingel

Volgend artikel

Lunalia – Openingsfeest

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin
New Releases

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

13 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Beethoven: Violinsonaten Vol.2
New Releases

Beethoven: Violinsonaten Vol.2

7 augustus 2023
Volgend artikel
Lunalia – Openingsfeest

Lunalia - Openingsfeest

Vurig pianospel met Dmitry Kalashnikov

Vurig pianospel met Dmitry Kalashnikov

LUNALIA – OPENINGSCONCERT

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.