Hoe kun je gevoelens uitdrukken met puur instrumentale muziek? Dit album probeert een antwoord te geven op deze vraag met muziek van Italiaanse componisten uit de late 16e en vroege 17e eeuw. David Brutti en Nicola Lamon tonen de extravagante stilistische mogelijkheden van de barokmuziek. In de decennia rond 1600 werd de dominantie van de menselijke stem en tekst in de muziek doorbroken.
Aanvankelijk werd de polyfonie versierd om het “verlies” van de tekst te vervangen. Maar later, toen de grenzen tussen vocale en instrumentale muziek vloeiender werden, ontstonden instrumentale solo’s uit de zanglijnen. En tenslotte, in het derde decennium van de 17e eeuw, ontstond een nieuwe, vrije en onafhankelijke instrumentale muziek, waarin polyfonie, dansante gedeelten en emotioneel geladen frasen vrijelijk werden vermengd.
Brutti demonstreert deze ontwikkeling op drie verschillende instrumenten, en Nicola Lamon wisselt af tussen een klavecimbel (replica van een instrument uit 1681) en twee historische orgels uit respectievelijk 1578 en 1660.
*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.