Op een concert met deze titel kunnen Mignonliederen natuurlijk niet ontbreken. Maar Hana Blažíková en Andreas Staier verwenden ons ook met enkele liederen van Fryderyk Chopin en met de Liederkreis opus 39 van Schumann. Staier kon als solist zijn hart ophalen in de perfect in het programma passende Lieder ohne Worte van Felix Mendelssohn.
Melancholie en innigheid karakteriseren zowel de liederen van Schubert rond het frêle en mysterieuze wezentje Mignon als die van Schumann in de cyclus waarin het verlangen naar liefde voortdurend bedreigd wordt door een onwezenlijke angst ze ook te verliezen. Blažíková is een vertolkster die met heel veel inleving en verfijnde expressiviteit de inhoud overbrengt. De stem is rijk aan kleuren en bezit een weelderig, volle klank. Maar ze schakeert haar intonatie, die typisch klinkt voor een barokrepertoire, niet naar een romantisch idioom. Daarvoor lijkt de stem te veel artificieel naar binnen geïntoneerd te worden, te weinig natuurlijk te klinken. Enkel in de zeer mooie en gevoelige Chopinliederen valt de stem op haar plaats. Misschien ook omdat de Poolse taal vertrouwder is voor de Tsjechische vertolkster?
De uitspraak van het Duits was trouwens niet helemaal perfect, en dat zal er zeker toe bijgedragen hebben dat de stem zich minder leent voor deze Duitse romantische liederen dan voor de vocale kunst uit barok en renaissance waarin Blažíková uitstekend is en waarmee ze haar reputatie gemaakt heeft. Gelukkig was er de zeer attente begeleiding van Andreas Staier, die de zangeres ondersteunde met zijn subtiele nuances. Staier is een grandioos vertolker die hier eens te meer uitmuntte op de heerlijk zachte Erard. Zijn aandeel in het programma verhoogde het luistergehalte van het totale recital tot een zeer waardevol concert dat we op deze zondagmiddag niet hadden willen missen.
- WAT: Sehnsuchtlieder; met liederen en werken voor piano solo van Chopin, Schubert, Mendelssohn, Schumann
- WIE: Hana Blažíková (sopraan) en Andreas Staier (pianoforte)
- WAAR: AMUZ, Antwerpen
- WANNEER: zondag 31 maart 2019
- FOTO’S: © Josep Molina | Vojtěch Havlík