• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Seefestspiele Mörbisch

door: Erna Metdepenninghen
12 augustus 2016
in Evenementen, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Affiche "Victoria und ihr Husar"
Share on FacebookShare on Twitter

In Mörbisch am See, een klein, pittoresk stadje aan de oever van de Neusiedler See in het Oostenrijkse Burgenland vindt sinds 1957 in de maanden juli en augustus een operettefestival plaats. Vooral operettes van Oostenrijkse en Hongaarse componisten staan op het programma en daar zijn de laatste jaren ook enkele musicals aan toegevoegd.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Op een groot toneel op het meer wordt iedere zomer opnieuw een fantasierijke wereld vol romantiek en meeslepende melodieën gepresenteerd die telkens duizenden bezoekers aanlokt. En aangezien de zomers in deze bekende wijnstreek meestal warm en zonnig zijn, doen de openluchtspektakels het goed. Dit jaar stond “Viktoria und Ihr Husar” op het programma, een operette uit 1930 van de Hongaarse componist Paul Abraham, die destijds ook geregeld in de Gentse Opera op de affiche stond.

Het verhaal van “Vikoria und Ihr Husar”, gesitueerd in de jaren twintig van de vorige eeuw, speelt zich achtereenvolgens af in een Russisch krijgsgevangenkamp, in Japan, Petrograd en het dorpje Doroszma in Hongarije. Veel mogelijkheden dus voor een regisseur om er een gevarieerd, kleurrijk spektakel van te maken, vooral ook omdat de enigszins revue-achtige structuur van deze operette zich daar uitstekend toe leent. En dat hebben Andreas Gergen (enscenering), Christian Floeren (decor en kostuums) en Simon Eichenberger (choreografie) ook met veel smaak op virtuoze manier gedaan met de hulp van een reeks figuranten en een uitgebreid balletensemble dat voortdurend voor de gepaste omkadering zorgde. Het handige, vlug adapteerbare decor met zijn grote trappen, telkens weer anders opgesteld, werd vliegensvlug beklommen en afgedaald. Men danste over het grote toneel soms vlakbij het publiek, rond opspuitende waterfonteinen in voortdurend gevarieerde leuke kostuums. Er waren speciale, kleurrijke belichtingseffecten, wapperende vlaggen, een primitieve tweedekker en een ouderwetse motorfiets, maar de enscenering respecteerde de meer intieme en dramatische momenten en gaf die de nodige ruimte tot aan het (voorspelbare) happy end. Alhoewel niet voor iedereen want John Cunlight, de man die Viktoria trouwde nadat ze van de dood van haar jeugdliefde, de huzaar Stefan Koltay overtuigd was, laat haar vrij en blijft alleen achter.

Die rol werd met de nodige distinctie en menselijkheid vertolkt door Andreas Steppan. Dagmar Schellenberger (de intendant en artistieke verantwoordelijke van de Seefestspiele) was een elegante, warmmenselijke Viktoria met warme sopraan en Garrie Davislim een kordate, verliefde huzaar met slanke tenor. Het “komische” koppen Janczi en Riquette vond uitstekende vertolkers in Andreas Sauerzapf en Laura Scherwitzt die evengoed zongen al acteerden en bovendien bijzonder vlotte dansers waren. Hetzelfde geldt voor het derde koppel Jeffrey Treganza en Verena Barth-Jurca die Ferry en O Lia San pittig gestalte gaven en virtuoos over het toneel evolueerden. Ook alle kleinere partijen waren prima bezet, het koor van de Seefestspiele deed het voortreffelijk en het (onzichtbare) orkest geleid door David Levi klonk in de Akustikdesign van Wolfgang Fritz present en vol zwier. Vuurwerk en watereffecten bekroonden een geslaagde avond die bewees dat operette nog altijd leeft als ze met kennis van zaken opgevoerd wordt! Een zomerse aanrader.

Tags: Opera
Vorig artikel

Over oude én nieuwe zonden

Volgend artikel

Ave Ksenia en Julietta

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Volgend artikel
Julietta Kocharova, Ksenia Ovodova

Ave Ksenia en Julietta

Philippe Hersant (componist) en Guido Defever

Festival Salon en Provence (deel 1)

Frank Braley, Sainte Croix

Kamermuziek als ‘God in Frankrijk’: Salon en Provence (deel 2)

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.