Schoenberg, Messiaen & Ravel: Orchestral Works

De Zwitserse pianist Francesco Piemontesi begon het seizoen 2022 / 2023 op het La Jolla Summer Festival in Californië. Een paar weken eerder bracht hij zijn nieuwe album Schönberg Messiaen Ravel: Orchestral Works. Andere orkestrale hoogtepunten voor het einde van het jaar zijn een tournee met het Kamerorkest van Europa en een reeks optredens met het Chicago Symphony Orchestra onder leiding van Thomas Sonergard. Als kamermusicus treedt hij in september op tijdens het Ascona Festival, waar hij sinds 2012 artistiek directeur is, en tijdens de vermaarde Schubertiade in Hohenems.

Net als op zijn laatste album Nostalghia met Bach en Busoni, verbreedt Francesco Piemontesi alleen al door zijn compilatie van werken de conventionele perspectieven. Op Schönberg Messiaen Ravel: Orchestral Works combineert hij drie werken die rond het midden van de 20e eeuw door verschillende componisten werden gecomponeerd. De composities, die zich overigens onderscheiden door een grote verscheidenheid aan vorm en stijl, zijn met elkaar verbonden door hun verwijzingen naar Amerika: Maurice Ravel integreerde elementen van de Noord-Amerikaanse jazzmuziek in zijn Pianoconcert in G-groot (1932). Arnold Schönberg componeerde zijn Pianoconcert (1942) in ballingschap in Los Angeles, een plek die hij deelde met vele uit Duitsland verdreven intellectuele grootheden. En grammofoonopnamen van Amerikaanse vogelzang dienden als voornaamste inspiratiebron voor Olivier Messiaens Oiseaux exotiques.

Schönberg Messiaen Ravel: Orchestral Works is tot stand gekomen in samenwerking met het Orchestre de la Suisse Romande onder Jonathan Nott, als voortzetting van hun reeks opnames gewijd aan meesterwerken uit de 20e eeuw.

Een deel van wat Piemontesi onderscheidt als artiest is zijn muzikale gevoeligheid, die hij combineert met technische precisie en vasthouden aan het origineel. Het samenspel van virtuositeit en betoverende klank ontsluit grote auditieve ruimten waar Piemontesi met een feilloze zekerheid doorheen navigeert. Hij staat bekend om zijn interpretatie van Mozart en het vroeg-romantische repertoire, maar heeft ook een sterke affiniteit met componisten uit de late 19e en 20e eeuw, van Brahms, Liszt, Dvořák, Ravel, Debussy tot Bartók en verder. Piemontesi spreekt over een van zijn grote leraren en mentoren, Alfred Brendel, die hem naar eigen zeggen heeft geleerd “van het detail der dingen te houden”.

*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: