• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Schitterend concert met Heinz Holliger en Jan Michiels

door: Lezersbijdrage
29 oktober 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Heinz Holliger
Share on FacebookShare on Twitter

Auteur Nathalie Hamaekers

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Op donderdag 10 oktober 2013 stonden de Zwitser Heinz Holliger en Jan Michiels op het podium in deSingel. Deze avond bewees Holliger nog maar eens dat hij de beste hoboïst is van zijn generatie. 

Op het programma stonden ‘Temporal Variations’ van Benjamin Britten, ‘Drei Romanzen’ van Robert Schumann, ‘HBHH’ en’ Figment VI’ van Elliott Carter en ten slotte Holligers eigen werk. Sommige musici noemen Heinz Holliger een genie omdat hij de enige is die zowel kan dirigeren, hobo en fluit spelen als componeren. Hier is Holliger zich welbewust van. Jan Michiels, pianist en docent aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, kwam in contact met Heinz Holliger tijdens een muziekfestival in Basel. Sindsdien is Jan Michiels een van de belangrijkste pleitbezorgers van Holligers muziek. De Zwitserse muzikant heeft een obsessieve passie voor Robert Schumann, die telkens aanwezig is in zijn programma. Jan Michiels beschrijft Holliger als een vertakking van Schumann omdat ze beiden mentaal tot het uiterste willen gaan.

Het buitenbeentje Britten

Benjamin Britten was net zoals Holliger een componist die zichzelf tot het uiterste dreef. Dat is ook te horen in ‘Temporal Variations’, een van Brittens twee werken voor hobo en piano. De luisteraar wordt opgeschrikt door hoge tonen waarin Holliger een prachtig vibrato speelt. De doordringende klank sleept je mee naar onbekende terreinen waar nog maar eens bevestigd wordt dat Holliger een uitzonderlijke muzikant is. Terwijl de angst van de Tweede Wereldoorlog over de partituren glijdt, neemt Holliger een diepe, roestige adem als aanzet voor een scherpe noot. Hier sneed hij voor de eerste keer mijn adem af. Critici vinden de toon van Holliger afschuwelijk. Hij zou te scherp en nasaal zijn. Als je geconcentreerd blijft luisteren, hoor je evenwel de essentie van zijn klank die noodzakelijk is om een verhaal te creëren.

Obsessieve passie voor Schumann

De muzikaliteit tussen Holliger en Michiels in Schumanns ‘Drie Romanzen’ maakte van hen één muzikaal geheel. Ze gaven zich helemaal over aan de gedachtegang van Schumann. Ze brachten hem weer tot leven en lieten hem gedurende het hele recital niet los. De interactie tussen de twee virtuozen was opmerkelijk. Ze speelden naar elkaar toe zoals het hoorde en vulden elkaar aan op plaatsen waar samenspel een belangrijke factor vormde. Heinz Holliger liet na de ‘Drei Romanzen’ de noten over aan Jan Michiels die op piano ‘Gesänge der Frühe’ voor ons bracht. De luisteraar voelt zich betrokken in het stuk, maar wordt in sommige passages in de war gestuurd door de complexiteit van de compositie. Het einde zorgt voor harmonie wanneer het vuur stilletjes uitdooft.

Eerbetoon aan Carter

Nog voor de pauze bracht Heinz Holliger twee stukken van de Amerikaanse componist Elliot Carter. Carter schreef net voor zijn dood ‘HBHH’ en ‘Figment VI’. Deze twee kleine werkjes voor hobo waren een cadeautje voor Holliger. ‘Happy Birthday Heinz Holliger’ wordt verklankt in zijn muziek. Figment VI is maar een fragment van nog andere kleine deeltjes die allemaal verschillende instrumenten vertolken. Opvallend is de hoge noot telkens aan het einde van beide stukken, waardoor het lijkt alsof we er zelf een einde aan moeten breien.

Tussen droom en dood

Eindelijk kon ik horen waar andere musici maar niet over kunnen zwijgen. Heinz Holliger zette de toon met zijn stuk ‘Elis’ uit 1961. Al snel drongen de verschillende klanken tot je door en namen ze je mee in de abstracte ideeën van de poëzie van Georg Trakl. Die laatste beschreef de figuur Elis als een paradijselijke, pure geestesverschijning tussen droom en dood. Die exotische sfeer was zeer duidelijk aanwezig in zijn drie nachtstukken waarin de Indische ritmes nooit ver te zoeken waren.  ‘Zwei Stücke nach Mani Matter’ werd ingespeeld door Michiels en is gebaseerd op Matters poëzie. Holliger schreef dit stuk als nagalm bij de dood van zijn vriend. Voor dat zijn hoofdgedachten de zaal konden doorkruisen, speelde Michiels ‘Feuerwerklein’ dat meteen zijn recentste stuk is, gebaseerd op de ‘quatorze juillet’ waarin de statigheid van de Nationale Feestdag terugkeert. Het vuurwerk gooide alle registers open waarin de piano in al zijn facetten werd blootgelegd.

De hoofdmoot van het concert

Veertig minuten lang heb ik genoten van de ‘partita’, Holligers meesterwerk. Het stuk is geschreven voor zijn zielsverwant, de Hongaarse pianist András Schiff. Enkele biografische elementen van Schiff komen hier in terug. Het meesterwerk vertrok vanuit het oogpunt van Schumann, maar stierf langzaam weg terwijl Holligers noten uit de piano vloeiden. In Holligers Sphynxen kwam je Schumann opnieuw tegen. De bedoeling is de noten van de partituur niet te spelen. Dat paste Holliger ook toe in zijn pianospel door de snaren binnen de klankkast aan te raken op een nauwelijks hoorbare en heel slimme manier. Tussen de twee Sphynxen vind je het kleine ‘Csardas’, dat verwijst naar de Hongaarse roots van Schiff. De laatste noot stierf weg in de zaal en al snel sprong Heinz Holliger als een klein kind op het podium om Jan Michiels te feliciteren.

Heinz Holliger voldoet aan verwachtingen

Als kers op de taart vertolkte Holliger zijn ‘Dr Igu und Dr Haas’ met Michiels aan de piano en Holliger als recitant. Holligers doel is om jongeren te overtuigen van het belang van folkloristische muziek opdat deze nooit verloren zou gaan. Hij maakte de muziek aantrekkelijk door zijn stem op een speelse manier te gebruiken. Jan Michiels bouwde de spanning op door met de piano allerhande technieken uit te voeren.

De twee musici kregen een staande ovatie. Het publiek was tevreden, de uitvoerders evenzeer. Twee uur lang was het een wervelwind van noten die elkaar aanvulden. Hun muzikaliteit was een streling voor beide oren en voor eventjes waande ik mij op een exotisch eiland waar extreme temperaturen een normaliteit zijn.

Tags: Heinz Holliger (°1939)Jan MichielsPiano
Vorig artikel

Nieuw op het podium

Volgend artikel

Desplat plaatst orgelpunt op 40ste Film Fest Gent

Lezersbijdrage

Lezersbijdrage

Wil jij graag ook een tekst inzenden zodat deze op onze website kan verschijnen? Stuur een mailtje naar redactie@klassiek-centraal.be

Ook interessant:

Festival 20•21 en Transit willen oren en geest openzetten
Evenementen

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

19 september 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade
Cd & DVD

Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade

Rautavaara: Piano Concerto Nr.3
New Releases

Rautavaara: Piano Concerto Nr.3

5 juli 2023
Volgend artikel
Alexandre Desplat en Brussels Philharmonic: de internationaal gerenommeerde componist nam ook zelf even de leiding van het huisorkest in handen.

Desplat plaatst orgelpunt op 40ste Film Fest Gent

Het Belcea Quartet: hun spel naderde de moeilijk te bereiken perfectie.

Belcea Quartet legt ziel bloot

Liesbeth Devos en Lucas Blondeel

Für Marianne: charme van een Weens salon

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.