• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Scarlatti en Prokofiev door de snelste vingers ter wereld

door: Redactie
27 april 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Claire Huangci, Domenico Scarlatti piano sonatas
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label – Berlin Classics gaf twee cd’s uit van pianiste Claire Huangci. Eentje met sonaten van Scarlatti en eentje met de versie voor piano van balletten van Tsjaikovski en Prokofiev, gespeeld op een moderne Yamaha vleugel. Onvoorstelbaar!

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Nominatie Gouden Label – Berlin Classics gaf twee cd’s uit van pianiste Claire Huangci. Eentje met sonaten van Scarlatti en eentje met de versie voor piano van balletten van Tsjaikovski en Prokofiev, gespeeld op een moderne Yamaha vleugel. Onvoorstelbaar!

Mocht u denken een idee te hebben van wat pianotechniek is, dan moet u zo vlug mogelijk deze twee cd’s beluisteren. Dit is techniek beyond technik, jenseits Technik. Dat iemand een dergelijke velociteit kan ontwikkelen gaat nl. ieders petje te boven. Hier geldt bijna de overtuiging dat nog nooit iemand op zo’n manier piano heeft gespeeld want haar vingervlugheid gaat uw voorstellingsvermogen te boven, dit overstijgt uw stoutste verwachtingen. Zelfs bij het beluisteren rijst de twijfel omtrent de echtheid  van het spel, kan dit wel, is een mens wel in staat om een dergelijke techniek te bereiken? En, jawel, alles is authentiek, niets is camouflage of trucage. En dit niet alleen louter technisch. Deze pianiste fraseert, intoneert en speelt legato zonder gebruik van het rechterpedaal dat het een lieve lust is. Haar spel is een feest want haar enthousiasme, haar meer dan beheerste techniek en haar uitbundigheid siert haar, de grens van de perfectie overschrijdend,  pianospel. Dit moet u horen om te geloven, en dan nog…

Het Russisch repertoire ligt haar blijkbaar bijzonder goed. Niet alleen omwille van  de virtuositeit die de nochtans tengere pianiste als niemand beheerst, maar vooral vanwege de rijkdom aan beelden en gevoelens. Iedereen die haar al heeft zien spelen weet dat dat de jonge Amerikaanse van Chinese afkomst een bijzonder soort energie uitstraalt, ze krachtig en flexibel speelt en optimale aandacht heeft voor het kleinste detail. Begrijpelijk dus dat ze voor haar debuut cd gekozen heeft voor muziek van Tsjaikovski en Prokofiev, gearrangeerd voor piano door Mikhaïl Pletnev.  De selectie, bestaande uit Doornroosje (Schone slaapster) en de tien stukken uit Romeo en Julia, paste wonderwel bij de  frisheid van de toen 22-jarige. Kleine karakterstukken vertellen de handeling van beide balletten, fantastische beelden en grote orkestpassies ontvouwen de muzikale essentie in de sonore ruimte van de piano. Dat het hier om zeer virtuoos pianospel gaat,  was voor haar bijzaak. Claire Huangci kleurt de miniaturen naar het origineel geluid van het orkest waardoor de  luisteraar veel bekende  melodieën herontdekt.

Claire, geboren in 1990, is op zich al een  ontdekking. Reeds op negenjarige leeftijd begon ze met steun van beurzen concerten te spelen en onderscheidingen te winnen op wedstrijden. Op achtjarige leeftijd won ze bv. de Gold Medal op de  World Piano Competition in Cincinnati. Ze was tien jaar wanneer ze  een privé-concert  speelde voor Bill Clinton. Na haar studies aan het Curtis Institute in Philadelphia, besloot ze met zeventien jaar naar Duitsland te gaan. Ter gelegenheid van een wedstrijd had ze eerder de legendarische pianist en pianopedagoog Arie Vardi ontmoet. Die raakte gefascineerd door haar beheersing van de muziek en haar techniek. In tegenstelling tot vroeger kwam door zijn lessen nu de focus minder op technische uitdagingen te liggen dan wel op transversale aspecten zoals frasering en toonvorming. Sindsdien woont en studeert ze in Hannover en speelt ze regelmatig concerten in binnen- en buitenland. Haar eerste  cd was dan ook meer dan een debuut, het was een belofte die met haar 2de cd aan bewaarde geldigheid heeft gewonnen.

Op de vraag welk soort muziek ze wilde spelen op haar tweede solo cd, antwoordde ze onverwacht maar spontaan Scarlatti. Claire Huangci wordt beschouwd als een uitstekende vertolkster van uiterst virtuoze pianomuziek hoewel   Domenico Scarlatti’s Essersizi in vergelijking met het 19de en 20ste eeuwse repertoire daar niet echt toe behoren. Maar reeds op haar heel originele debuut-cd met ballettranscripties viel op dat achter haar schijnbaar moeiteloze  geluidsimplementatie door een haast oneindig gamma aan genuanceerde aanslagen, zij ook de fantasievolle en kleurrijke orkestklanken op piano kon overbrengen. Om dergelijke nuances gaat het vooral ook in de Scarlatti sonaten. Elk stuk, hoe kort soms ook, heeft zijn eigen adem en aangepaste kleuren die pianistisch tot leven moeten worden gewekt. En dit uiteraard in de eerste plaats louter enkel en alleen door en met de tien vingers. Op die manier opent zich dan het universum van experimenten die Scarlatti in zijn om en bij de 555 sonaten wist vast te leggen. Gecomponeerd voor zichzelf en voor zijn bijzondere leerlinge, de Portugese Infante Maria Barbara, bevatten ze alles maar dan ook alles wat de laat- barok aan klassieke technische en theoretische idiomen van zijn tijd kende, tot echo's van  gitaartechnieken toe. De vanzelfsprekendheid waarmee Claire deze  uitvoert doet u met open mond luisteren.

Hoe maakte ze een keuze en hoe gaf ze aan deze enorme hoeveelheid muziek een betekenisvolle structuur? De jonge pianiste schrijft zelf in het voorwoord van het bijhorend boekje: "Ik nam in overweging of het mogelijk was om individuele sonaten als sets te beschouwen om van hieruit tot grotere muzikale vormen te komen. Ik wou dat ik de stukken zo kon presenteren dat het publiek een idee kreeg van de suggestie van de brug die Scarlatti vormde van barok tot klassiek. Dus besloot ik bepaalde klavecimbelsonaten te beschouwen als barok suiten en klassieke sonaten in overeenstemming met de bestaande vormen in de betreffende periode.” Na onderzoek van alle sonaten ontstond het concept voor twee zeer verschillende cd's. De volgorde op de eerste cd komt bijgevolg overeen met de suitevorm bestaande uit een Ouverture (Prelude of Toccata) als opening en de gebruikelijke volgorde van de Allemande, Courante, Sarabande en Gigue, aangevuld met  bourrées, Passepieds, Gavotten en menuetten. Op de tweede cd gelden andere criteria. Naast de tonale context, was het voor haar belangrijk om de klassieke zijde van Scarlatti te belichten, nl. aangaande uitdrukking en modulaties  en vooral wat de compositorische structuur (expositie, doorwerking recapitulatie) betreft. Twee onvoorstelbare cd’s! Beide een Nominatie Gouden Label waard!

Tags: Berlin ClassicsDomenico Scarlatti (1685-1757)Nominatie Gouden LabelPianoSergej Prokofjev (1891-1953)
Vorig artikel

Wolfgang Rihm – Et Lux

Volgend artikel

Van Peeckelharing tot Pierlala

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade
Cd & DVD

Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade

Rautavaara: Piano Concerto Nr.3
New Releases

Rautavaara: Piano Concerto Nr.3

5 juli 2023
Carl Philipp Emanuel Bach: Cembalosonaten
New Releases

Carl Philipp Emanuel Bach: Cembalosonaten

2 juli 2023
Volgend artikel
Van Peeckelharing tot.jpg

Van Peeckelharing tot Pierlala

Boris Giltburg: dook zonder franjes en met veel enthousiasme in de toetsen.

Meervoudige ovatie

Jodie Devos live at the Queen Elisabeth Competition 2014

Jodie Devos tijdens Koningin Elisabeth Concours 2014

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.