Salonkunst met poëtische meerwaarde

Nominatie Gouden Label – Droom, spleen, verdronken hoop, troostende dood: het zijn woorden die ontleend zijn aan de gezongen gedichten en die perfect de sfeer beschrijven van de liederen die Lore Binon en Inge Spinette kozen voor hun cd met als titel Les poètes maudits.

De cd is de neerslag van een concert waarmee de artiesten onder andere optraden in AMUZ in Antwerpen in oktober 2016. Ook toen werden in het avontuurlijk samengestelde programma de Franse mélodies van Claude Debussy (1862-1918) en Reynaldo Hahn (1874-1947) vermengd met werk van de hedendaagse componist George Crumb (°1929). Knap is dat de cd zeer ingetogen inzet met een quasi bovenaards lied van George Crumb, Apparition. De elegische en beschouwende songs van deze componist uitvoeren, is op zich al een waagstuk. Met de tekst The Night in Silence Under many a Star krijgt dit lied, beluisterd in de kerstperiode, bijna de religieuze betekenis van een kerstlied, al gaat het over de dood. De slotliederen van de cd maken de cirkel rond, met twee andere liederen uit dezelfde cyclus van George Crumb. Het zijn verstilde liederen over dood op tekst van Walt Whitman, passend bij de persoonlijke boodschap die Inge Spinette meegaf aan de cd: opgedragen aan de nagedachtenis van haar geliefde zuster die koos voor de dood “en een beter leven”. Het kleurt de beluistering extra ontroerend.

Subtiliteit en sensualiteit

Voor de Franse liederen kozen Lore Binon en Inge Spinette liederen van Debussy en Reynaldo Hahn uit de bundel Les poètes maudits, waarin Verlaine niet alleen gedichten van hemzelf verzamelde, maar ook van gelijkgezinde collega’s zoals Arthur Rimbaud of Stéphane Mallarmé. Het levert een programma op vol subtiliteit en sensualiteit, dat grote eisen stelt aan de vertolkers om de juiste sfeer te treffen. De fragiliteit van de eerste liederen wordt bij Green van Debussy even afgewisseld met een levendiger toon. Met ragfijne draden van haar zacht getimbreerde stem weeft Lore Binon je in een buitenwerelds net van deze poëzie. Delicaat en haast duizelingwekkend zingt ze de subtiele melodieën, soepel en sensueel met tegelijk intense expressie en grote zeggingskracht. Je zoekt niet naar aparte betekenissen van losse woorden of zinnen, je laat je gewoon meedrijven op de klanken van woord en piano. Heerlijk!

Inge Spinette kennen we als een heel gevoelige en tekstbewuste pianiste. Haar voor- en naspelen, en de enkele composities voor piano solo naadloos in het programma verweven, zijn pure smaakmakers van melancholie en verfijning. Met fluwelen vingers begeleidt ze de zangeres. Bovendien wisselt Spinette van de 19de -eeuwse Steinway naar een moderne “amplified” piano voor George Crumb, een illustratie van stijlbewustheid. Ze voelt zich in beide repertoires duidelijk thuis.

Liederen over broze liefde, dromerige triestheid en melancholie: Binon en Spinette vinden de juiste toon en laten de luisteraar er zich helemaal in onderdompelen. De opname is bovendien klanktechnisch puur en uiterst evenwichtig en de toelichting in het cd-boekje is ook in het Nederlands.


  • WAT: Les poètes maudits. Crumb, Debussy, Hahn
  • WIE: Lore Binon (sopraan), Inge Spinette (piano)
  • UITGAVE: Fuga Libera 746

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

[bsa_pro_ad_space id=3]

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC