• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Russische stemmen ‘verwesteren’

door: Ludwig Van Mechelen
3 februari 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Julietta Kocharova, sopraan en Tzvetana Gigova, piano - Triomphe de l'Art, Brussel CC Rusland
Share on FacebookShare on Twitter

Er was ooit een tijd dat je Russische, of mogen we wat veralgemeend stellen Slavische zangers?, herkenbaar waren door hun totaal andere zangtechniek dan de westerse zangers. Die tijd is voorbij, en dat werd nog maar eens bevestigd tijdens een kort recital in het Russische Cultureel Centrum in Brussel.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

In het raam van het jonge muziekfestival ‘Triomphe de l’Art’ zongen de sopraan Julietta Kocharova en de tenor Alexey Sayapin een greep aria’s uit voornamelijk het romantisch repertoire, begeleid door de Bulgaarse pianiste Tzvetana Gigova.

De pianiste begeleidde voor het eerst zangers en door het wat late arriveren van de tenor, konden pas kort voordien enkele werken samen doorgenomen worden. Dat was er soms even aan te horen, maar in het algemeen was de begeleiding al best behoorlijk.

De sopraan Kocharova heeft blijkbaar een zwak voor Frans repertoire, net wat mij niet zo ligt. Ze opende het recital met een aria van Elektra uit Idomeneo van Mozart. Vlot en met ernstige rolbeleving zong de Kaukasische zangeres, soms wel iets scherp in de hoogte en over het algemeen wat nasaal klinkend. Ook wat nasaal klonk tenor Sayapin en ik vraag me af of het mogelijk een klankvervorming was door het kleine zaaltje dat het verdragende stemgeluid van beide zangers niet aankon. Beide behoeven duidelijk grotere zalen waar hun stemmen meer tot hun recht zullen komen.

Los van deze randbemerkingen kregen we een reeks aria’s te horen, afwisselend gezongen door de sopraan en de tenor van Mozart, Verdi, Puccini, Massenet, Tsjaikovsky, Denza, Rossini en Gounod waarvan een duo uit Romeo et Juliette werd gezongen.

Julietta Kocharova heeft de mentale kracht om zeer snel van karakterrol te wisselen en onmiddellijk in de nieuwe rol te stappen. Ze heeft een brede waaier aan muzikale fantasie en daar maakt ze gebruik van, benadrukkend met omzichtige gebaren waardoor het podium leeft. We willen haar wel eens in een Mozartrol of zo horen.

Tenor Alexey Sayapin heeft een nog meer verrijkende en vullende stem dan Kocharova al heeft en hij overdondert het publiek met zijn verschillende vlot gezongen aria’s. Je hoort nog zeer goed dat hij een student is van Placido Domingo, waarmee hij samen het podium deelde. Momenteel is hij vast lid van de opera van Essen, het tweede Wagnerhuis in Duitsland al waagt de jonge tenor zich (nog) niet aan de Duitse zang. Zijn stem is ook veel meer geschikt voor het Italiaanse en Russische oeuvre. Als je met hem praat, weet je ook waarom. Zijn karakter is losser en sluit sterk aan bij de Italiaanse zwier.

Kocharova hoorden we eerder al eens zingen en toen maakte ze al duidelijk dat ze meer kan dan alleen opera. Bovendien is ze artistiek leider van het door haar opgestarte jonge festival Triomphe de l’Art. Ze is een muzikale duizendpoot die gaat voor de muzikaliteit die beantwoord aan de eisen van de componist.

We zijn benieuwd hoe dit nog kleine festival verder zal evolueren. Het is goed van start gegaan en het spreekwoord zegt: “Goed begonnen, is half gewonnen”.

Tags: Alexey SayapinFrans repertoireJulietta KocharovaRecitalTzvetana GigovaVocaal
Vorig artikel

Westerlinck door de jaren heen bij Bernaerts

Volgend artikel

Intense Ariodante

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Volgend artikel
Ariodante

Intense Ariodante

In 1795 publiceerde de 24-jarige Beethoven in Wenen zijn officiële opus 1. Trio Inedito doet dit historische debuut in een concertvertelling herbeleven.

Alsof je er zelf bij was

Suske en Wiske - De circusbaron

Musical ‘Suske en Wiske - de circusbaron’

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.