• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Rossini’s Guillaume Tell door De Nederlandse Opera

door: Tim De Backer
19 februari 2013
in Evenementen, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
John OSBORN (Arnold) en Marina REBEKA (Mathilde): hij was absoluut geloofwaardig, zij zong met vloeiende lyrische lijnen en dramatische kracht
Share on FacebookShare on Twitter

Rossini’s Guillaume Tell verenigt de historische realiteit van de vrijheidsstrijd van de Zwitserse kantons met het legendarische gegeven van de verzetsstrijder Willem Tell. In de Nederlandse Opera presenteert Pierre Audi een knap gestileerde vormgeving die het thema een tijdloos aspect geeft en sterker aangrijpt dan de concrete actualiseringen die operahuizen ons tegenwoordig vaak voorschotelen.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Rossini’s Guillaume Tell verenigt de historische realiteit van de vrijheidsstrijd van de Zwitserse kantons met het legendarische gegeven van de verzetsstrijder Willem Tell, die de appel van het hoofd van zijn zoontje schiet. In de Nederlandse Opera presenteert Pierre Audi een knap gestileerde vormgeving die het thema een tijdloos aspect geeft en sterker aangrijpt dan de concrete actualiseringen die operahuizen ons tegenwoordig vaak voorschotelen. De muzikale vereisten van dit “groots fresco, met zeer geraffineerde muziek” (P. Audi) worden bovendien nagenoeg ideaal ingevuld.

 

De opera waarmee Rossini zijn opera-oeuvre afsloot is een regelrecht buitenbeentje. Rossini schreef Guillaume Tell in Parijs in het Frans en deed er meteen een gooi mee naar de Grand Opéra, het genre dat op dat moment in Parijs in opmars was met componisten als Halévy en Auber. Dat wil zeker niet zeggen dat hij zijn belcantostijl volledig verloochent. We krijgen ook hier heerlijke melodieën die het uiterste van een zanger/es vragen, bij voorbeeld het duet tussen Guillaume Tell en Arnold, de aria Sombre forêt van Mathilde of Asile héréditaire van Arnold – misschien een van de bekendste aria’s van deze opera die het grote publiek vooral – zelfs bijna uitsluitend – van de ouverture kent.

 

Met die ouverture kregen we in de Nederlandse Opera meteen een staaltje van de orkestrale kracht die het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Paolo Carignani tentoon spreidde. Carignani maakte duidelijk dat deze ouverture een knappe synthese biedt van de belangrijkste momenten uit het stuk waarbij de solo-instrumenten (cello, Engelse hoorn, fluit) prachtig ingezet werden. Meteen was duidelijk dat elke laag van de opera zijn belang zou krijgen: het lokale coloriet, het liefdesverhaal, het strijdvaardige. Doorheen de hele voorstelling bleef het engagement en de emotionele overtuigingskracht van het orkest onaangetast. Een schitterende prestatie.

 

Het gegeven van de vrijheidsstrijd was in de eerste helft van de negentiende eeuw een vaak gebruikt thema in opera en theater. Rossini baseert zijn opera op Schillers toneelstuk. De vrijheidsstrijd is verweven met de liefde van Arnold op de Habsburgse prinses Mathilde, een liefde die dus in strijd is met de revolutionaire beweging en de opera een romantische spanning geeft. Georg Tsypin ontwierp een voor hem typisch decor. Je zou kunnen zeggen dat hij met enkele pennenstreken de bergstreek van het Zwitserse kanton evoceert met sober gestileerde brokken rots en een “moderne” hangbrug (die ook aan een scheepsromp doet denken) over de hele scène tegen de grijs-blauwe lucht. Ook de houten woningen van het landelijke bergdorp zijn enkel geraamten. Als apart effect zien we een in spiegelbeeld staand weiland met schapen of een hert als evocatie van het meer. Een decor dat spreekt zonder te vervallen in anekdotiek. Het biedt de mogelijkheid de vele nevengebeurtenissen van het stuk zonder al te veel decorwisselingen of verwarring uit te beelden zoals de redding van Leuthold over het meer door Tell, de ontmoeting tussen Arnold en Mathilde in het tweede bedrijf, de dood van Melchtal (vader van Arnold), het brutale optreden van Gesler en zijn soldaten tijdens het feest in het derde bedrijf, en natuurlijk ook het schieten van de appel door Tell van het hoofd van zijn zoon Jemmy. Eigen aan Audi speelt ook het licht (en af en toe lichtbalken in het decor) een belangrijke rol om het geheel een symboolgehalte te geven. Het obligate ballet dat Rossini moest invoegen in het derde bedrijf is allesbehalve een divertissement, maar het crescendo-aspect van Rossini’s muziek is integendeel geënsceneerd als een accentuering van de haat en vernederingszucht van de Habsburgse overheerser tegenover de eenvoudige landelijke bevolking van de Zwitserse kantons. De bezetters zijn gekleed in zwarte lange jassen over lederen broek, een kostuum dat angstaanjagend aan fascistische terreur doet denken. De helm van Gesler loopt uit op een ooglap, wat hem machtsallures van Wotan geeft. (Niet zo verwonderlijk als men weet dat Audi momenteel zijn Ringcylcus herneemt in de Nederlandse Opera.) De scène drijft bijtend de spanning op naar de beruchte scène van de appel, waar ook de lichtbalk zorgt voor een handige oplossing. Het verhaal wordt met abstracte middelen getoond, die daarom niet minder aangrijpend zijn.

 

Dat aangrijpende is ook te danken aan de uitstekende vertolkers die zowel goede zangers als gedreven acteurs zijn. De virtuoze stijl van Rossini mag in deze opera dan al omgebogen zijn ten voordele van de dramatische ontwikkeling, toch vraagt de opera topvertolkers die de veeleisende vocale vereisten aankunnen. Die hoge vocale vereisten zijn zeker een van de redenen dat de zowat vier uur durende opera niet vaak wordt opgevoerd. De hoge partij van Arnold bij voorbeeld, die Rossini voor een sterzanger schreef (Adolphe Nourrit). John Osborn beloofde enige garantie want hij zong de partij ook al met de Accademia di Santa Cecilia onder Pappano en op cd. Hij zong zijn rol met heldere lichte tenorstem en had geen moeite met de duizelingwekkende hoge noten. Zijn verliefdheid was absoluut geloofwaardig, net als zijn vertwijfeling door het maatschappelijke dilemma waar hij in zit. Zijn geliefde Mathilde (Marina Rebeka) is een ervaren Rossini-sopraan en dat was er aan te horen. Ze zong met vloeiende lyrische lijnen en dramatische kracht. De Italiaanse bariton Nicola Alaimo zong met vaste en warme stem een autoritaire en toch charismatische Guillaume Tell. Christian Van Horn was een beangstigende slechterik als Gesler. Ook de kleinere partijen werden mooi bezet, zoals Eugénie Warnier als Jemmy en Helena Rasker als Tells vrouw Hedwige. Voeg daarbij een indrukwekkend koor en de voorstelling kan als een belevenis getypeerd worden. Ze kreeg van de volle zaal in Amsterdam dan ook terecht een overdonderend applaus.

 

Tags: De Nationale Opera AmsterdamGioachino Rossini (1792-1868)OperaPierre AudiRomantiek
Vorig artikel

Poëtisch realisme

Volgend artikel

Kippenvel galore met Giusy Caruso

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt
Concerten

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

7 december 2023
Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
De Nationale Opera neemt opmerkelijke start
Nieuws

De Nationale Opera wint twee International Opera Awards

13 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Volgend artikel
Giusy CARUSO: dwingt respect af voor haar ontroerende muzikaliteit.

Kippenvel galore met Giusy Caruso

Jorg Widmann (c) Marco Borggreve.jpg

Volmaakt, of toch bijna

Koninklijk Ballet van Vlaanderen, McGregor, Godani, Balanchine

McGregor – Godani – Balanchine

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.