• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Rossini – Il Turco in Italia

door: Redactie
28 juni 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Alex Esposito, Olga Peretyatko, Renato Girolami, Lawrence Brownlee, Enea Scala
Share on FacebookShare on Twitter

Il Turco in Italia is in het opera-oeuvre van Rossini ongetwijfeld een van de meest spitsvondige uitingen van zijn specifieke “buffo”-aard. Regisseur David Hermann heeft daar een vernuftige eigentijdse uitbeelding voor gevonden: een vermenging van strip en film.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Il Turco in Italia is in het opera-oeuvre van Rossini ongetwijfeld een van de meest spitsvondige uitingen van zijn specifieke “buffo”-aard. Regisseur David Hermann heeft daar een vernuftige eigentijdse uitbeelding voor gevonden: een vermenging van strip en film. Het spel van verbeelding in deze opera doet erg modern aan, de personages zijn geen reële figuren en de regisseur heeft daar een inventieve oplossing aan gegeven: Selim staat als steracteur aangekondigd op een cinemabord en stapt daar dan uit als echt personage: Selim Damelec, The Son of the Sheik. Een gelijkaardig procédé past hij toe voor Fiorilla: ze staat getekend tussen de vele graffiti op het vervallen paleis waar ze woont met haar man Geronio. Het lijkt een schaduwtekening van een filmpin-up en op het moment van haar eerste aria (Non si dà follia maggiore) komt die tekening tot leven en stapt ze als een knappe filmster in glitterjurk uit de muur. Een verrassend effect. De regisseur maakt ook knap gebruik van de dynamische muziek van Rossini en hij maakt van het stuk het onzinnig dwaas spektakel dat Rossini bedoeld heeft. De rivaliteit tussen Zaida en Fiorilla, tussen Geronio, Selim en Narciso: alles benadert hij met geestige ironie en waar nodig gepaste (geveinsde) tederheid. Het decor is zodanig gekozen dat het met eenvoudige middelen veel effect bereikt. Een verlaten plek die met wat fantasie een plek in de baai van Napels kan voorstellen, met aan één kant het vervallen landhuis van Geronio en Fiorilla , aan de andere kant een barak waar de aangespoelde “Turken” verblijven. Die lui uit het Oosten zijn geactualiseerd als een bende brutale nozems. Selim krijgt wel een pseudo-oosters gewaad en tulband en soms – in de confrontatie met Fiorilla’s echtgenoot Geronio – een zwaard. Een vrijbuiter met durf. Zaida is minder expressief getekend, ze valt als rivale van Fiorilla en aan kant gezette geliefde van Selim zelfs wat bleekjes uit in het stuk. Jammer genoeg vind ik ook de “poeta”, Prosdocimo te zwak getekend. Hij is een heel originele vondst van Rossini en speelt een kernrol in het stuk. Hij is op zoek naar een onderwerp voor een opera en hij krijgt het verhaal van Selim en Zaida, Fiorilla en Geronio voor de voeten geworpen. Als spilfiguur van de raamvertelling komt hij te weinig uit de verf. Hij is degene die de pure komiek een diepere inhoud kan geven maar in plaats van een leidende rol te spelen als pseudo-auteur, loopt hij eerder verloren in zijn “eigen” stuk. Gelukkig is de intrige met Fiorilla en Selim zo fascinerend uitgebeeld, dat dit minpunt niet te veel schaadt.

Vocaal kregen we vooral spetterende Rossini te horen van Olga Peretyatko, een jonge sopraan die met veel verve haar rol speelde en zong. Haar stem is licht en soepel en ze gaf haar personage de nodige pit en pikanterie mee. Een zangeres om in het oog te houden. Zij was zowat de beste tussen gelijken, want de rest van de cast was homogeen goed, met misschien toch weer de iets zwakkere Vito Priante als Prosdocimo. Hoewel we Carlo Rizzi kennen als een dirigent met hart voor en verstand van Italiaans repertoire heeft hij me hier met het Nederlands Philharmonisch Orkest ontgoocheld. De elektriserende werking van Rossini’s lyriek en ritmiek kwam onvoldoende uit de orkestbak. In zijn geheel zorgde deze Turco hoe dan ook voor puur plezier en voor de bevestiging van Rossini als “divino maestro” naar een titel van een stuk van Heinrich Heine in het programmaboek. 

Tags: David HermannGioachino Rossini (1792-1868)Italiaans repertoireOpera
Vorig artikel

Een geslaagd operaweekend in Frankfurt

Volgend artikel

Afscheid toptalent Alain Honorez bij KBvV

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Volgend artikel
Alain Honorez, Rothbart, Het Zwanenmeer, Koninklijk Ballet Vlaanderen

Afscheid toptalent Alain Honorez bij KBvV

perconferentie Klassiek Centraal, Kolommenzaal, stadhuis Mechelen

Persconferentie Klassiek Centraal

verkeersstress vermindert met Mozart

Verkeerswoede bestrijden met Mozart

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.