Romantische klanken op trombone

Een instrument dat minder in de kijker staat is de trombone. Net zoals vele andere koperblazers is het ongebruikelijk om de trombone is kamermuziek setting te horen. Maar dat is net wat de cd Le trombone romantique dan la France du XIXe siècle biedt. Trombonist Francesco Verzillo en pianist Danilo Dellepiane brengen samen een selectie aan idiomatisch composities en transcripties voor deze ongebruikelijke combinatie.

De trombone bestaat al eeuwen maar kende een echte transformatie tijdens de romantiek wanneer Duitse, Franse en Amerikaanse trombonebouwers zich over de mechaniek bogen. De technische veranderingen maakte het mogelijk om een groter tonaal bereik te spelen. Nieuw muzikaal potentieel zorgde ervoor dat de trombone haar plekje in het symfonisch orkest veroverde. Een verwezenlijking dat het instrument meer repertoire opleverde.

Een van de grote liefhebbers van trombone in het orkest was Hector Berlioz (1803-1869). Zijn muziek mocht natuurlijk niet missen op een cd rond romantische trombonemuziek. De gekende trombonesolo [track 04] uit de tweede beweging van Symphonie funèbre et triomphale, Op.15 (1840) is hierbij een geweldige keuze. Als een van de eerste composities die de trombone in de schijnwerper zette, is deze versie met piano een werk dat niet mocht ontbreken. De onheilspellende piano-akkoorden en de melancholische trombone zijn door Verzillo en Dellepiane mooi in balans gebracht.

Een minder geslaagde transcriptie zijn de twee werken uit Georges Bizets (1838-1875) opera Carmen (1875). De vertolking van de “Habanera” [track 10] mist een zekere vitaliteit in de piano. De lyrische passages van de trombone zijn beter maar weten het geheel niet meer te redden. Ook de “Danse des gitans” ontbreekt het Spaanse temperament in de piano. Daarbovenop voelen sommige van de trombone passages aan als te snel. Alsof de trombonist de snelle loopjes niet kan volgen. Geen gepaste afsluiter voor deze cd.

Het openingswerk daarentegen was perfect gekozen. Het Andante e Allegro (1886) voor trombone en piano van Hedwige Chrétien (1859-1944) is een van de latere werken op de cd. Deze vrouwelijke componiste die een leerlinge van César Franck was, weet aan de hand van lyrische lijnen en lange frasen de mogelijkheden van deze koperblazer elegant te etaleren. Met nadruk op intonatie, frasering en klankkleur weet Verzillo de cd impressionant te openen.

Op de twee laatste werken na biedt deze cd een mooie selectie aan trombonewerken. Het vertelt het verhaal van de emancipatie van de trombone in het Frankrijk van de 19e eeuw. Met een mooi gekozen begin bij Berlioz tot latere werken zoals het lyrische werk van Chrétien en het virtuoze Solo de concours [track 05] van Adrien Barthe (1828-1898).

3.5/5
  • WIE: Francesco Verzillo [trombone], Danilo Dellepiane [piano]
  • WAT: Le trombone romantique dan la France du XIXe siècle
  • UITGAVEN: Da Vinci C00630
  • BESTELLEN: JPC

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC