Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Zouden Händel en Corelli rivalen geweest zijn?

De concertzaal was te groot, de kamermuziekzaal te klein voor het gezelschap van Musica Gloria in het Brugse Concertgebouw, maar die zat dan wel tot de nok toe gevuld! En dat voor een wedstrijd tussen Corelli en Händel, zo leek het wel uit het programma. Een wedstrijd voorbeeldig in goeie banen geleid door het duo Beniamino Paganini en Nele Vertommen, de twee sterkhouders van Musica Gloria, een ensemble vol jonge mensen waar, zo is dat wel meer in de klassieke wereld, vooral oudere mensen kwamen naar luisteren….

Het concert ging van start met die Archangelo (“aartsengel”, zo hemels klonk zijn vioolspel vonden zijn tijdgenoten) Corelli. Een triosonate voor twee violen en cello. Voor de continuo zorgde Beniamino Paganini zelf op klavecimbel samen met teorbe speler Giulio Quirici en cellist Evan Butter. Dat klavecimbel behoeft een woordje uitleg want “gewoon” was het niet: het was een claviorganum. Het is een vernuftige constructie, een combinatie van een orgelpositief en een klavecimbel , met twee klavieren. Een instrument dat bekend was in die tijden en nodig als je zowel een orgelconcerto wil spelen als een klavecimbelsuite. Beide stonden op het programma en Beniamino Paganini beheerste het dubbele instrument volkomen én met zwier. Na een triosonate voor hobo van Händel, met een uitstekende Nele Vertommen (niet voor niks leerlinge van Marcel Ponseele) volgde dan een klavecimbelsuite van de Brits-Duitse grootmeester op dit toch vreemde én mooie claviorganum. En opnieuw Nele Vertommen én het hele gezelschap met een hoboconcerto van Händel. En dan weer de beurt aan Corelli met zijn versie van La Folia, dat bekend en knettergek ‘liedje’, lichtvoetig maar aartsmoeilijk te spelen.


Het spelplezier spatte van die jonge spelers hun gezicht af. Prachtig en met zoveel kracht gebracht dat de instrumenten met veel precieze zorg opnieuw perfect gestemd moesten worden. Leuk om horen dat Corelli weer onder handen genomen wordt nadat hij met die concerti grossi toch wat in het verdomhoekje van de ‘tafelmuziek’ was beland en bij mij en bij velen van mijn generatie het muzikaal behang van de kerstsfeer oproept. Maar luister toch maar eens naar die triosonate “con aboé”: Nele Vertommen kon haar kennis en kunde van de hobo vakkundig uitbreiden en tentoon spreiden op dit speciale en oude instrument dat ergens tussen een schalmei en een barokhobo hangt, met een grotere eindbeker en scherper en harder klinkt.

En wanneer je het wil hebben over concerti grossi en Händel, dan kan een orgelconcerto van hem niet ontbreken en Musica Gloria bracht dat leuke werk met de bijnaam “The Cuckoo and the Nightingale”, vol dialoog tussen de instrumentengroepen, zoals het hoort in een concerto grosso, inclusief het vogelfluitje dat de nachtegaal moest imiteren. Hoorden we nu al een volmaakt ensemble onder leiding van Beniamino Paganini, die in 2021 tot Musicus van het Jaar 2020 was verkozen door de leden van de Belgische Muziekpers? We hoorden in elk geval een volmaakt gelukkig ensemble! Toegift? Een kort stukje Geminiani met een, dit keer op blokfluit, schitterende Nele Vertommen, die in 2020 ook op de long list stond van diezelfde prijs van de Muziekpers. Dat die vereniging toen geen betere keuze had kunnen doen, werd met dit concert ruimschoots bevestigd.

WIE: Musica Gloria o.l.v. Beniamino Paganini (claviorganum) en Nele Vertommen (hobo) en voorts
Elise Dupont en Daria Spiridonova (viool), Lena Rademann (altviool), Evan Butter (cello) en Giulio Quirici (teorbe en gitaar).
En Markus Harder-Völkmann: Instrumentenbouw claviorganum

WAT: Arcangelo Corelli (Triosonates opus 1 en 3, sonata con Aboé en La Folia opus 5)
Georg Friedrich Händel (Triosonate HWV390, Klavecimbelsuite HWV428, Hoboconcerto HWV287, Orgelconcerto HWV295, The Cuckoo and the Nightingale en het “adagio” uit de ouverture “Il trionfo del Tempo e del Disinganno” HWV46a)

WAAR: Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge, vrijdag 4 maart 2022

Details:

Titel:

  • Zouden Händel en Corelli rivalen geweest zijn?

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –