• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
maandag, juni 5, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Richard Strauss en zijn heldinnen

Redactie by Redactie
8 februari 2015
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
Richard Strauss and his Heroines
Share on FacebookShare on Twitter

***** Uit een nieuwe dvd van Arthaus Musik blijkt dat Pauline, de vrouw van Richard Strauss, de werkelijke muze en kracht was achter de sterke vrouwelijke hoofdpersonages in zijn geniale gezongen theatermuziek.

***** Uit een nieuwe dvd van Arthaus Musik blijkt dat Pauline, de vrouw van Richard Strauss, de werkelijke muze en kracht was achter de sterke vrouwelijke hoofdpersonages in zijn geniale gezongen theatermuziek.

Richard was een intellectueel en een volbloed kunstenaar. Pauline was zijn zangeres, zijn muze, zijn steun en toeverlaat. Ze was zijn vrouw en officiële Gefährtin en ze was de moeder van een beeldschoon kind, hun zoon Franz. Strauss componeerde liederen voor haar als huwelijksgeschenk en Strauss componeerde  vijftig jaar later zijn Vier letzte Lieder door en voor haar. Weet trouwens dat Strauss nadat hij “Im Abendrot” had gecomponeerd en voor hij begon aan de andere drie liederen, hij eerst “Ruhe, meine Seele!” orkestreerde dat hij in zijn huwelijksjaar 1894 voor haar had gecomponeerd.  Pauline zong Freihild op de première in 1894 van “Guntram” en na een felle ruzie tijdens een repetitie kwamen ze tot grote verbazing van het orkest, verloofd terug op het podium. Ze trouwden trouwens heel kort daarop in dat schattig, Beiers kapelletje, de  Burgkirche St. Veit in Marquartstein, waar ze met haar ouders woonde.

Haar prachtige stem die buitengewoon zacht, mooi geglooid en toch sterk klonk in hoge, lang aangehouden tonen, inspireerde hem tot het adembenemend Trio “Ist ein Traum, kann nicht wirklich sein” in “Rosenkavalier” en tot alle andere heldinnen in zijn opera’s. Hij portretteerde haar intiem met viool solo als de Gefährtin in “Ein Heldenleben” en in de liefdesscène (Adagio) in zijn Sinfonia domestica (fameus staaltje van sonoor exhibitionisme). Mitze Mücke (alleen al de naam!), van wie Pauline na het onderscheppen van een brief dacht dat haar Richard met haar een affaire had, werd als Anna en Pauline als Christina in de bürgerliche Komödie mit sinfonischen Zwischenspielen, “Intermezzo”  vereeuwigd. Kortom, zonder Pauline geen Richard. Hij kon niet zonder haar en Pauline wilde en kon niet zonder hem. Hij was haar bezit in de meest positieve betekenis van het woord. Niemand mocht raken aan haar Richard. Een blik van een bewonderaarster was al voldoende om haar aangeboren autoriteit die ze van haar vader had (haar vader was generaal), in werking te doen treden. En o wee wanneer Pauline kwaad werd. Een furie, een Walküre!

De dvd/documentaire is samengesteld vanuit de heel bijzondere, professionele, officiële en intieme relatie die de grootste componist van zijn generatie had met zijn vrouw. Aan de hand van getuigenissen en uitleg van topzangeressen als Brigitte Fassbaender, Christa Ludwig, Dame Gwyneth Jones of Renée Fleming, van dirigent Franz Welser-Möst en andere specialisten, aan de hand van fragmenten uit Strauss’ opera’s  en door sfeervolle beelden van de villa en de bergen, onthult de dvd het immens belang van Pauline voor de vrouwelijke hoofdpersonages in de opera’s van Richard Strauss.

Kleinzoon Christian zorgt daarbij voor enkele familiale intimiteiten. Hij toont de villa in Garmisch, bevestigt het belang van “die Pauline” voor zijn grootvader en illustreert het unpolitisches standpunt van Großpapa aangaande de cultuurpolitiek van het Derde Rijk door  te vertellen dat volgens Großpapa men enkel kon spreken over Volk wanneer dat Volk een publiek vormde.

Als bonus Furtwängler die Till Eulenspiegel dirigeert en fragmenten uit “Ein Leben für die Musik”, archiefbeelden van uitvoeringen o.l.v. Richard Strauss zelf. Roeping, talent, overtuiging en hartstocht. De muzikale pijlers van een natuurtalent, geboren om als geen ander, passionele liefde meesterlijk te verklanken. Uniek!

Tags: Arthaus MusikRichard Strauss (1864-1949)
Previous Post

Tintomara, Wim van Hasselt en Jörgen van Rijen

Next Post

Der letzte Mann

Related Posts

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Budapest Festival 2017 – Bartóks toneelmuziek
Concerten

Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra met Mahler 9.

30 mei 2023
Tragiek met een boodschap van vrede
Concerten

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
Concerten

Freunde & Freundjes

16 mei 2023
Next Post
Emil Jannings als Der letzte Mann: het inleveren van zijn pronkerige kostuum staat voor hem gelijk aan een pijnlijke val op de sociale ladder.

Der letzte Mann

Richard Strauss Project, Piano Works Complete, Dario Bonuccelli

De kleine Richard Strauss

Sandrine Piau en Maité Beaumont in Alcina: een continu prachtige, egale sopraan en een scenisch intense mezzo.

Alcina en Tamerlano

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (876)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (593)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.012)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.