Restauratieproject: de ‘Peter Benoit-Pleyel’

In 2021 rondde Yannick Wijnants (Atelier Herkenrode) de restauratie af van de zogenaamde ‘Peter Benoit-piano’, een concertvleugel van de firma Pleyel, Wolff & Cie uit 1884. Dankzij deze restauratie, en dankzij de steun van het Peter Benoit Fonds, kunnen muziekliefhebbers, voor het eerst in decennia, opnieuw kennismaken met de warme klank van dit schitterende instrument. Sinds de piano in 1895 in Antwerpen arriveerde, heeft hij bovendien een intrigerende band met een van Vlaanderens beroemdste componisten: Peter Benoit (1834-1901). 

Sinds 1967 bewaart Museum Vleeshuis, in permanente bruikleen van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, een concertvleugel uit 1884, gebouwd door de gerenommeerde Parijse firma Pleyel: de Benoit-Pleyel. Sinds de vroege 20ste-eeuw wordt het instrument verbonden let de naam van niemand minder dan Peter Benoit (1834-1901), componist, dirigent en oprichter van het Antwerpse conservatorium.

Het instrument is in de loop der jaren onbespeelbaar geworden en werd in 2020-2021, in samenspraak met het Conservatorium en dankzij het Peter Benoit Fonds, naar bespeelbare toestand gerestaureerd.

De restauratie

Yannick Wijnants van Atelier Herkenrode vertelt vol passie over de restauratie van de 'Benoit-Pleyel' piano.

De opdrachtgevers wilden dit muzikaal erfgoed opnieuw laten klinken, zodat ook toekomstige generaties kunnen kennis maken met de laat-19de-eeuwse klankwereld van Peter Benoit en zijn tijdgenoten. Het respect voor de historische waarde en de erfgoedwaarde van het instrument staat centraal.

De restauratie wordt gefinancierd door het Peter Benoit Fonds, dat zo een bijdrage levert aan het in stand houden van belangrijk (Vlaams) muziekerfgoed. Na de restauratie zal de piano in Museum Vleeshuis worden tentoongesteld en gebruikt worden voor concerten met laat-19de-eeuwse en vroeg-20ste-eeuwse muziek.

De restaurator

Het Peter Benoit Fonds heeft met instemming van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen beslist om de restauratie van deze historische piano toe te kennen aan Atelier Herkenrode, dat geleid wordt door Yannick Wijnants.

Sfeerbeelden van het restauratieproces.

Ambachtelijk meesterschap staat centraal in Yannicks aanpak en hij bewaart de historische waarde van het instrument zoveel mogelijk. Het Peter Benoit Fonds koos bewust voor een jonge restaurator. Zo kan de complexe en bijzondere kennis nodig bij de restauratie van historische instrumenten ook door een nieuwe generatie worden uitgebouwd, bewaard en in de praktijk gebracht.

Yannick Wijnants werkte onder meer bij Philippe Jolly en Pianos Balleron waar hij uitvoerig ervaring opdeed met het stemmen, intoneren en restaureren van historische Franse vleugelpiano’s van onder meer Pleyel, Erard, Pape, Rollers & Blanchet en Gaveau. Hij liep ook stage bij de befaamde pianoforterestaurator en -bouwer Christopher Clarke. Recent richtte hij zijn eigen atelier, Atelier Herkenrode, op. Hij werkte zopas de restauratie af van een bijna identiek instrument.

Cahier en Google Arts & Culture

Ter afronding van de restauratie publiceerde Museum Vleeshuis een cahier met als titel Tussen Antwerpen en Parijs: De ‘Peter Benoit-piano’ van Pleyel, Wolff & Cie, 1884. In dit cahier vertellen vier experten meer over de piano, over Peter Benoit en zijn pianorepertoire en over de restauratie. Het cahier is te koop in het museum en via de boekhandel.

Ook op Google Arts & Culture kan je in een presentatie meer ontdekken over het instrument en zijn restauratie.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: