• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Requiem als apotheose van de Verdi Happening in deSingel

door: Lucrèce Maeckelbergh
18 april 2018
in Evenementen
Leestijd:3 minuten
A A
Requiem als apotheose van de Verdi Happening in deSingel
Share on FacebookShare on Twitter

Dit jaar was Giuseppe Verdi de uitverkoren componist aan wie deSingel een uitgebreid dagprogramma wijdde. Hoogtepunten waren onbetwistbaar het eerste en het slotconcert van de dag, met telkens een religieus getinte compositie.

ookinteressant

Muziek die vrolijk maakt

Duits & varia

Kruistocht: Een jonge generatie tussen nachtmerrie en utopie

Zoals het vrij beperkte liedoeuvre zijn de Quattro pezzi sacri van Giuseppe Verdi weinig bekend. Verdi componeerde de vier werkjes op verschillende tijdstippen in de laatste jaren van zijn leven. Het was niet echt zijn bedoeling dat ze samen zouden uitgevoerd worden, maar hij liet ze wel samen publiceren. Ave Maria en Laude alla Vergine Maria ontstonden tussen Otello en Falstaff, de twee andere stukken na de première van Falstaff. Het verhaal gaat dat Arrigo Boito, de librettist van Otello en Falstaff, Verdi suggereerde een Ave Maria te schrijven als “penitentie” voor zijn Credo in Otello. Het is een stijlvol werk vol melodieuze inspiratie dat aansluit bij de vroeg-religieuze Italiaanse muziek.

Het Stabat Mater baseert zich op de middeleeuwse tekst van Jacopo Todi en is gecomponeerd voor vierstemmig koor en orkest. Het heeft met zijn afwisseling van dramatische expressiviteit en lyrische zachtheid sterke vergelijkingspunten met de Messa da Requiem. Het is ook hier duidelijk dat bij Verdi de dramatische betekenis van de tekst duidelijk primeert boven de liturgische intentie. We kregen een sublieme vertolking van de twee a capella stukken door Collegium Vocale, dat van bij de eerste tonen van het Ave Maria aangreep met de ingetogen melodie. In het Pro Peccatis uit het Stabat Mater kregen we al een voorsmaakje van de uitbarsting van koor en orkest die we later op de avond in het Requiem konden verwachten. Na een innige passage met Tui nati vulnerati liet Philippe Herreweghe de kopers indrukwekkend losbarsten om dan ontroerend te eindigen op het Paradisi gloria en het Amen. Een beklijvende inzet voor deze Verdi-hulde.

Overweldigende afsluiting

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik door omstandigheden een stuk van de dag miste. De Messa da Requiem was in elk geval een overweldigende afsluiting van de Verdi-dag. Verdi componeerde zijn Requiem in 1874 als herdenking van het overlijden van de Italiaanse schrijver Alessandro Manzoni het jaar voordien. De eerste uitvoering in de San Marcokerk in Milaan was een enorm succes. Opnieuw zette Collegium Vocale een bewonderenswaardige prestatie neer. De uitbarstingen van het Antwerp Symphony Orchestra bij het Dies Irae waren ijzingwekkend, maar evengoed grepen de emotionele passages aan. De bas Luca Pisaroni klonk warm en zong met een soepelheid die opviel naast de ietwat geforceerde stem van de tenor Mario Zeffiri, die in het Ingemisco toch wel wat problemen met de hoge noten leek te hebben. De alt Gerhild Romberger en vooral de sopraan Eleanor Lyons waren perfect gecast en zongen met emotionele intensiteit. Vooral de sopraan was prachtig met haar zilveren timbre en mooie kleurrijke overgangen. Het orkest mag deze uitvoering onder leiding van een bewogen en tegelijk beheerst leidende Philippe Herreweghe zeker bij zijn topprestaties zetten. Een onvergetelijke avond.


  • WAT: Verdi Happening
  • WIE: Antwerp Symphony Orchestra, Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe
  • WAAR: deSingel, Antwerpen
  • WANNEER: zondag 15 april 2018
Tags: Antwerp Symphony OrchestraCollegium Vocale GentDE SINGELGiuseppe Verdi (1813-1901)Italiaans repertoirePhilippe HerrewegheRequiemVerdi HappeningVocaal
Vorig artikel

Casella, een temperamentloze italiaan?

Volgend artikel

Sereniteit én tumult in Leut

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Bellissama ‘Tour de France’
Concerten

Bellissama ‘Tour de France’

13 november 2023
Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren
Nieuws

Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren

7 november 2023
Hedendaagse koormuziek
Cd & DVD

Koorgezangen uit het noorden

6 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Sawyers: Mayflower
New Releases

Sawyers: Mayflower

2 november 2023
Volgend artikel
Sereniteit én tumult in Leut

Sereniteit én tumult in Leut

Lunalia – Openingsfeest

Lunalia - Openingsfeest

Vurig pianospel met Dmitry Kalashnikov

Vurig pianospel met Dmitry Kalashnikov

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.