Reflections | Dudok Quartet Amsterdam

Het tweede album van het Dudok Quartet Amsterdam  uitgebracht op het Britse label Rubicon is dit keer gericht op Dmitri Sjostakovitsj’s vijfde strijkkwartet in Bes op. 92 en Grazyna Bacewiczs strijkkwartet nummer 4. Beide strijkkwartetten omlijsten een selectie uit Sjostavkovitsj’s preludes op. 34.

Beide componisten hebben gemeen, dat de tijd waarin zij leefden gekenmerkt werd door onderdrukking en controle. Zo was Sjostakovitsj’s relatie met de Sovjetautoriteiten complex, hetgeen onvermijdelijk invloed gehad heeft op zijn muzikale taal.

Van de spelers vereist zijn vijfde strijkkwartet een intens fysiek, emotioneel en intellectueel uithoudingsvermogen. Bovendien is het een meer symfonisch werk en verwijst de muzikale taal naar persoonlijke gebeurtenissen uit het leven van de componist (zo zou het vijfde strijkkwartet een verwijzing zijn naar Sjostakovitsj’s relatie met zijn studente Galina UIstvolskaya). Ofschoon het werk in 1951 ontstaan is, vond de première pas plaats na de dood van Stalin in maart 1953.

Het vierde strijkkwartet van de Poolse violiste en componiste Grazyna Bacewicz is in hetzelfde jaar geschreven als Sjostakovitsj’s vijfde (1951). Dit werk kan omschreven worden als origineel, fantasierijk en onafhankelijk. Zo had zij weinig op met het naoorlogse Sovjet-artistieke dogma. Grazyna was een componist die zichzelf continu vernieuwde én een eigen muzikale taal ontwikkelde. Haar vierde strijkkwartet wordt gekenmerkt door virtuoos plezier en ritmische uitbundigheid.

Op Reflections worden beide strijkkwartetten verbonden door een selectie van Sjostakovitsj’s levendige en gepolijste preludes opus 34. Deze oorspronkelijk voor piano geschreven werken, zijn door de Dudoks gearrangeerd voor strijkkwartet. Hierover wordt in het boekje bij deze opname het volgende gezegd: “Muziek arrangeren voor strijkkwartet laat ons compositorische afwegingen van de componist herbeleven: iets dat loont bij de interpretatie van de oorspronkelijke kwartetmuziek. Wanneer we tot de diepste fundamenten van een muzikale taal door willen dringen, beginnen we met de receptiegeschiedenis: het analyseren van de verzamelde indrukken die een werk door de jaren heen achterliet, en de reacties erop. Deze reflectieve geschiedenis leert ons veel meer over de werking van de muziek (…).”

image001
image002

*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.

Gerelateerde Artikelen

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: