• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 6 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies

Trio X, of de flirt van klassiek met jazz

Helena Gaudeus door: Helena Gaudeus
7 februari 2021
in Recensies, Cd & DVD
0
Trio X, of de flirt van klassiek met jazz
0
SHARES
75
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Elegante jazz covers met klassieke muziek als standards, dat is waar Trio X in uitblinkt. In 2003 brachten ze een eerste cd (In dulci jubilo) uit. Het was meteen een voltreffer. Tijdens hun 17 jaren samen, gaan ze steeds op zoek naar vernieuwing van het repertoire. Ook in hun nieuwste muzikale avontuur Veni Veni Emmanuel etaleren ze hun handelsmerk; piano, bas en drum flirten via intrigerende jazz improvisaties met klassieke en traditionele liederen.

Trio X Of Sweden

In 2002 besloten pianist Lennart Simonsson, contrabassist Per V Johansson en drummer Joakim Ekberg samen een jazz ensemble te vormen. Ze zijn uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande hedendaagse Zweedse improvisatiegroepen. Trio X is een muzikaal avontuurlijke trio dat steeds op zoek is naar inspiratie in andere genres. De combinatie van grenzen verleggen en bruggen bouwen is hun handelsmerk. Hun veelzijdige karakter uit zich zowel in hun oeuvre maar ook in hun locatiekeuzes. Je kan hun horen op cd, in concertzalen, op festivals en in jazzclubs maar ook voor de klas en in zorg- en welzijnsinstellingen weten ze jong en oud met hun muziek warm te maken.

Hedendaagse Post-Fusion

Hedendaagse Post-Fusion of “Post-Fusion Contemporary” is een hyperoniem voor verschillende jazztrends die tijdens de jaren ’70 in Noord-Europa ontstonden. De heruitvinding van het modern jazz pianotrio (waar Trio X een voorbeeld van is) was een van de kenmerkende vernieuwingen. Dit trio bestaat uit een pianist, contrabassist en een drummer — die meestal met brushes speelt. De pianist neemt doorgaans de leiding en het ensemble is daarom vaak naar hem/haar vernoemd.

Trio X behoord tot de subcategorieën Contemporary. Deze strekking wordt gekenmerkt door duidelijke ritmiek en een mix van typische jazz harmonieën en de traditionele harmonie van de klassieke muziek. De link met klassieke muziek zet Trio X extra in de verf. De jazzstandards waarop ze hun improvisaties bouwen zijn voor het merendeel afkomstig uit het klassieke repertoire. De overige standards op de cd zijn ontleend aan Zweedse en Duitse traditionele muziek.

Jazz & klassiek: een flirterige relatie

Jazz en klassiek zijn twee verschillende stijlen die andere eisen stellen aan hun uitvoerders. Toch hebben jazz en klassieke muziek, zoals radiopresentator en klassieke muziekkenner Fred Brouwers het verwoordt, “altijd al een wat flirterige relatie gehad.”. Het woord flirten uit dit citaat is een gepaste beschrijving voor deze Trio X-cd. Hun jazz “covers” van klassieke muziek zijn elegant en hun inspiratiebronnen zijn divers. De melodieën zijn afkomstig uit verschillende landen en dateren van verschillende eeuwen: van een 18e-eeuwse Italiaanse hymne tot Adople Adams Cantique de Noël (1847) en van Julpolska (1895) van de Zweedse componiste Johanna Ölander tot het Duitse Es ist ein Ros entsprungen (14e eeuw).

Na een introductie zet pianist Simonsson telkens de melodie in. Een eerste maal in originele vorm, soms nog een tweede maal in deze vorm maar verrijkt met jazz harmonieën en vanaf de derde keer volgen uiteenlopende geïmproviseerde transformaties. Trio X toont met deze cd een pluraliteit aan interpretaties van de melancholische virtuositeit in Veni Veni Emmanuel, tot het dromerige Stjärngosser en het opgewekte (en bijna om mee te zingen) Personent Hodie.

Medeltida Mariavisa is gebaseerd op het volkslied Det lyser en stjärna waarvan de melodie afkomstig is uit de Urshults-parochie in Småland. In vergelijking met de andere lieden op deze cd, is deze intro relatief lang (iets meer dan een halve minuut). Na het voorstellen van het thema door de piano volgen de improvisaties. De contrabasis verzorgt de eerste improvisatie en speelt virtuoos pizzicato, waarna de piano improviseert met ongewone ritmiek en harmonieën. Als laatste kom ook de drummer naar de voorgrond met onverwachte ritmes en verrassende cymbalen. Na de improvisaties volgt een dromerige afwikkeling met thematische verwijzingen naar de standard.

De uitzondering op de regel is Karl-Bertil Jonssons julafton. Dit is de enige standard die niet afkomstig is uit het klassiek of traditionele reperoire. Hij is gebaseerd op de soundtrack van de kortfilm Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton. Jazzpianist Gunnar Svensson componeerde het oorspronkelijke thema voor saxofoon, piano, contrabas en drum. Het thema start vanaf de eerste noot die klinkt. De saxofoon speelt dit hoofdzakelijk a capella terwijl de andere instrumenten. De versie van Trio X klinkt voller and warmer dan het origineel. Het begint met een eigen, geïmproviseerde introductie vooraleer de piano de melodie van de saxofoon inzet. Vanaf het begin tot het einde zijn alle drie de instrumenten  aanwezig. De drum met brushes die zachtjes de beat aangeeft, de contrabas die harmonische diepgang geeft en chromatische loopjes tussen de variaties speelt en de piano die de harmonie aanvult en de melodie (be-)speelt.

Het thema dat al deze melodieën bij elkaar brengt, is weliswaar Kerstmis maar toch is dit geen typische kerstmuziek. Zelfs in liederen, zoals Personent Hodie en Veni Veni Emmanuel,  weet Trio X de sfeer volledig te transformeren en naar hun hand te zetten. Veni Veni wordt in een laag en donker register gespeeld met mineurakkoorden en klankeffecten op cimbaal wat dit nummer mysterieus en bijna melancholisch geeft. Maar ook het meer upbeat tempo van Hodie brengt geen kerstsfeer met zich mee. De shuffle improvisaties van de piano, de loopjes van de contrabas, de ritmische puls en de drummers riding van de cimbalen, wekken de impressie van een jazzbar waar gedanst wordt. Kortom, Trio X zoekt naar de typerende muzikale waarde van de standards, los van hun context, om zo deze te herinterpreteren en muzikale grenzen te verleggen.


Informatie

Wie: Trio X Of Sweden

Wat: Veni Veni Emmanuel

Uitgaven: Prophone 10352825

Foto’s: © Urban Jörén

Spotify: Album Veni Veni Emmanuel

Bestellen: JPC

 

Tags: Contemporary JazzjazzPost-Fusion ContemporaryProphoneTrio XTrio X Of Sweden
Vorig artikel

Cellist Joachim Eijlander en de lichtheid van zijn stille kracht

Volgend artikel

Cello concerten van Frank Martin

Volgend artikel
Cello concerten van Frank Martin

Cello concerten van Frank Martin

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

1 dag ago
Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

5 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

5 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist