• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 3 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Opera & Muziektheater

Verdi’s Ernani in opera van Luik

Ludwig Van Mechelen door: Ludwig Van Mechelen
5 maart 2017
in Opera & Muziektheater
0
Ernani, Alexise Yerna, Elaine Alvarez
0
SHARES
84
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

De Opéra Royal de Wallonie in Luik vaart al jaren een koers die je in niets kan vergelijken met De Munt of met Opera Vlaanderen. Zolang directeur Stefano Mazzonis di Pralafera de leiding heeft, zal de klassieke opera qua regie, kostumering en decor niet van tafel geveegd worden.

Het operaseizoen 2015/16 opende met de minder vaak uitgevoerde Verdi-opera Ernani. Het libretto is gebaseerd op een drama van Victor Hugo. Drie hoge adellijken, waaronder Karel V, zijn verliefd op dezelfde jonge deerne. Allerlei toestanden leiden ertoe dat een aan lager wal geraakte adellijke, gerehabiliteerd wordt en zelfs met de dame in kwestie mag huwen. De opera zou bij deze mooie en toekomstgerichte plot kunnen eindigen, maar neen, er moet alweer bloed vloeien en dus komt de oudste der rivalen zijn wraak opeisen. Wraak die onder ede werd aanvaard door de belaagde, maar natuurlijk in de roes der liefde vergeten werd. En hopsa, het verhaal eindigt met de zelfmoord van de jonggehuwde man en het eeuwig ongeluk voor de jonge weduwe, maar ook het ongeluk van de wraakzuchtige. Kortom, het verhaal is niet veel waard en past in elke derderangssoap.

Ernani is niet de meest geïnspireerde opera van Giuseppe Verdi. Hij heeft heel wat werken die veel meer aanspreken en beroemde aria’s, koorpartijen en ouvertures hebben. Er zijn wel aartsmoeilijke stukken in, die van de zangers een absolute toonzuiverheid eisen en waar een zanger zonder een sterke techniek ook niet in mee kan. Er zijn voldoende bravourestukken waar een zanger zich kan bewijzen in zijn kunnen zowel technisch als muzikaal, maar toch zijn er geen aria’s en dergelijke die je in de herinnering blijven.

Genieten van deze opera kan je voornamelijk door een vertolking om u tegen te zeggen en ziedaar, wat de zangers en het koor betreft, net als de kostumering, belichting, decors en regie kregen we wat Ernani vereist. Minder tevreden zijn we van het orkest. Daar is toch echt verbetering mogelijk, om niet te zeggen noodzakelijk. Soms vroeg ik me bovendien af of het orkest vanuit de orkestbak elektronisch versterkt werd en meer nog, het eerste koor van de derde acte zong dan wel live, ik had de indruk dat het orkest niet speelde en de muziek alleen maar uit de boxen kwam. Zeer bizar…

U heeft begrepen, beste lezers, dat de kostuums prachtig waren, de foto’s bewijzen het ook. De belichting was mooi, maar soms wel te donker waardoor details van de kostuums minder goed zichtbaar waren. Zeer origineel was het spiegeleffect waardoor je de figuranten niet alleen gewoon op het podium zag, maar als het ware van bovenaf eveneens. Het kleedde meteen ook het sobere decor in.

En ja, de zangers, daar gaat het bij het luisteren naar opera natuurlijk ook om en daar werd het publiek mee verwend. Ernani werd gezongen door de Argentijnse tenor Gustavo Porta. Hij is een van de Latijns-Amerikaanse tenoren die je mag plaatsen in het rijtje navolgers van Placido Domingo zijn zangstijl. Soms drukte hij wat fel op de stem, maar de prestatie mocht er zeker zijn. Elaine Alvarez vertolkte Elvia. Een ver dragende soepele sopraan, ietwat scherper in de hoogte, maar toch met voldoende crème. De oude heer Don Ruy Gomez de Silva werd sterk op scène gebracht door de imposante bas Orlin Anastassov en Don Carlo (Karel V) werd subliem vertolkt door Lionel Lhote. Zijn stem is rijp en hij zingt met een betoverende baritonkleur die hij koppelt aan grote overtuigingskracht, meer nog, hij tilt het niveau van het werk op.

Deze vier belangrijkste stemmen waren zeer goed op elkaar afgestemd en geen zong een ander in de verdediging of wilde boven de andere uitkomen. Dat is zeer dikwijls wel anders. Ook hier dus echt goede punten.

Los van onze bedenkingen over de kwaliteit van het orkest, mogen we van een geslaagde start van het operaseizoen in Luik spreken.

Vorig artikel

Opmerkelijke première vioolsonate Wilfried Westerlinck

Volgend artikel

Der Rosenkavalier

Volgend artikel
Der Rosenkavalier

Der Rosenkavalier

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

1 dag ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

2 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

2 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

3 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist