Gabriel Fauré is vooral bekend als componist van kamermuziek en prachtige liederen. Zijn opera Pénélope wordt zelden uitgevoerd. In dit seizoen waarin de Munt in november al een prachtig Requiem van Fauré presenteerde, biedt dit toneelwerk een interessante kennismaking met een ander facet van de componist.

Fauré legt in de opeenvolgende taferelen van het bekende verhaal uit de Griekse mythologie een gedoseerde spanning in de muziek. De afwisseling tussen de vrijers, de min van Ulysse en vooral de geëmotioneerde Pénélope weerklinkt duidelijk in de orkestratie, die telkens een ander karakter krijgt. De orkestpartituur beschrijft nauwgezet wat er gebeurt in het verhaal en onderlijnt het ongeduld van de vrijers, de verzoenende rol van de min en de ingehouden verwachting van Pénélope. Michel Plasson haalt mooie solopartijen uit het orkest, zoals de fagot en hobo aan het begin van het tweede bedrijf die warm en aandoenlijk klinken. De harp en de altviolen onderlijnen de lyriek van de melodieën. Toch ontbreekt het aan kleurenrijkdom, waardoor de partituur riskeert wat slepend te worden.

Melodieuze rijkdom vinden we wel in de vocale partijen, die trouwens tot in de kleinste partijen uitstekend bezet waren. Anna Caterina Antonacci overtuigt als Pénélope, steeds vastberaden hopend. Haar momenten van wanhoop en onderhuids geloof dat Ulysse ooit terugkeert, zinderen doorheen haar vertolking. Al heeft ze daar niet veel uiterlijk vertoon voor nodig, ze bezielt haar personage intens. Vocaal beheerst ze de rol volledig en haar hoge mezzo is ideaal voor de dramatiek van Pénélope. Eens Ulysse zijn intrede maakt in het verhaal, wordt de emotie en de verwachting van de uiteindelijke herkenning steeds spannender. Yves Saelens zet zijn warme en zachte tenorstem in voor de vertolking van Ulysse. Hij komt aan als onbekende bedelaar en Saelens zingt de partij met een beheersing die perfect overeenstemt met de controle op, en de geleidelijke ontmaskering van, zijn personage. Psychologisch doordacht en vocaal knap. De partijen van Euryclée en Eumée werden uitstekend vertolkt door Sylvie Brunet-Grupposo en Vincent Le Texier en bovendien waren de vele nevenpersonages, zowel bij de heren (pretendenten van Pénélope) als de dames perfect bezet. Ook de tussenkomsten van het koor maakten de voorstelling van deze concertante opera-uitvoering tot een belevenis.


  • WAT: Gabriel Fauré (1845-1924) – Pénélope, poème lyrique en trois actes
  • REGIE: Dmitri Tcherniakov
  • STEMMEN: Anna Caterina Antonacci, Yves Saelens, Sylvie Brunet-Grupposo, Vincent Le Texier, Pierre Doyen, Angélique Noldus, Julien Dran e.a.
  • MUZIEK: Symfonieorkest en koor van de Munt o.l.v. Michel Plasson, Kooracademie van de Munt o.l.v. Benoît Giaux
  • WAAR: Henry Le Boeufzaal, BOZAR, Brussel
  • WANNEER: dinsdag 28 februari 2017