• Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Menu
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Facebook-f
Instagram
Spotify
Home Recensies Opera & Muziektheater

La Bohème

Matthias De Bel door: Matthias De Bel
5 maart 2017
in Opera & Muziektheater
0
La Bohème, Giacomo Puccini, Opera Vlaanderen
0
SHARES
46
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Nominatie Gouden Label – Het was een betoverende avond, de avond van de opvoering van Giacomo Puccini’s Bohème  in de Opera Vlaanderen. Het doek opende en onmiddellijk ervoer ik welk warm gevoel een koude zolderkamer kan teweegbrengen.

Een prachtige enscenering met een oud bed, een piano en kaarsen. De sfeer zat er onmiddellijk in. Dit dankzij de Canadese decor- en kostuumontwerper Michael Levine.

De cast kwam onmiddellijk zeer geloofwaardig over. Dit desondanks het feit dat ze de dagen ervoor door het griepvirus werden verrast. De Roemeense bas Leonard Bernad, die Colline vertolkte, was die dag zelf nog naar de arts verwezen. Toch besloot hij dapper te zingen. Behalve dat zijn stem misschien de minst krachtige was, viel er niet veel van op. Rodolfo, Marcello en Shaunard kwamen onmiddellijk over als een groep van hechte vrienden. Er heerste acteervreugde van hoog niveau. Marcello, vertolkt door de Italiaanse bas-bariton Simone Del Savio en Shaunard, vertolkt door de Hongaarse bas-bariton Zoltan Nagy, zongen en acteerden samen alsof ze reeds eeuwig beste vrienden waren.

Sterren uit het Oosten

De mooiste verrassing van de avond was de figuur van Rodolfo, vertolkt door de Oezbeekse tenor Najmiddin Mavlyanov. Het was een rol die de jongeman op het lijf geschreven was. Hij beschikte over de echte présence en stem van een Italiaanse tenor van weleer. Totaal ging hij in zijn rol op, dit aan de zijde van zijn Mimi, vertolkt door de Israëlische Gal James.  Hoogtes, laagtes, diepgang, en dit allemaal probleemloos. Zij waren de stemmen van de avond, en hun stemmen vloeiden perfect in mekaar over. Eerst brachten zij reeds een totaal ontroerende che gelida manina. De aria over koude handen, verwarmde mijn hart. Ik wachtte vol spanning op o suave fanciulla. Spijtig genoeg bleef ik daar heel even op mijn honger zitten. Dit niet omwille van de hoofdrolspelers, maar omwille van het orkest, onder leiding van de Italiaan Antonino Fogliani, dat tijdens de eerste helft toch af en toe de zangers overstemde.

Het Parijse Monmartre werd in de verf gezet door een grote schare figuranten, samen met het kinderkoor van Opera Vlaanderen en het Kinderkoor Sterling. Geen acrobatie was teveel. Een kleine kanttekening bij dit alles is toch dat het veel meer weg had van een circus dan van een bruisend stadsleven. Maar bruisen deed het in elk geval. Dit was ook het moment waarop de Belgische jonge sopraan Hannah Roos ten tonele verscheen, in de rol van Musetta. Ze zette een zeer flamboyante, roodharige Musetta neer. In de hele hoge tonen ging ze soms een weinig schriel, maar op een manier dat het nauwelijks opviel. Voor de rest droeg ze haar rol met pure stijl en was ze perfect ingespeeld op haar tegenspeler, Simone Del Savio.

Later, tijdens het tweede deel, heeft Mimi heel even een fles vast en lijkt ze wel dronken, een klein minpuntje voor de romantische zielen onder het publiek, en bij Puccini zijn deze meestal goed vertegenwoordigd. Toch laat ik me er niet door storen, aangezien de stem van Mimi, die Rodolfo zoekt, zo wanhopig mooi klinkt.

Paasbloemen

Het neusje van de zalm, qua decor, gevoel en zang kwam tot uiting tijdens de sterfscène van Mimi. Het podium lag bezaaid met een zee van gele narcissen. Daartussen stierf Mimi, hartstochtelijk in de armen van Rodolfo gedrukt. Daarna gaan de vier vrienden uit mekaar. Gedrukt door het noodlot, stappen zij elk met de schouders naar beneden, naar een andere hoek. Het doek valt. Het publiek is  unaniem enthousiast.  Dit was zo ontroerend mooi. Naderhand ontmoet ik “Rodolfo” op de receptie en vertel hem hoe zijn stem mijn hart raakte. Pure zijderoutekwaliteit. Hij maakte trots een buiging en ging voor ons op de foto.

Vorig artikel

Cecilia Prima Donna

Volgend artikel

Babel

Volgend artikel
Babel

Babel

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

12 uur ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

15 uur ago
Time travelling in the form of a waltz

Time travelling in the form of a waltz

2 dagen ago
Tijdreizen in de vorm van een wals

Tijdreizen in de vorm van een wals

2 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart

Add New Playlist