• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 2 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Opera & Muziektheater

Kom feesten in Venetië

Erna Metdepenninghen door: Erna Metdepenninghen
22 februari 2017
in Opera & Muziektheater
0
Emilie Renard (La Folie / Isabelle)
0
SHARES
28
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Na Parijs en voor New York presenteert het Théâtre du Capitole van Toulouse  Les Fêtes Venitiennes, een “opéra-ballet” van André Campra, gecreëerd op 17 juni 1710 in het Théâtre du Palais Royal, Académie royale de Musique in Parijs.

Gedurende ongeveer een halve eeuw werd het werk geregeld opgevoerd waarbij de partituur meer dan eens werd aangepast en/of aangevuld en een aanzienlijk lengte kreeg. Dus beslisten dirigent William Christie en regisseur Robert Carsen om een eigen versie te maken “aangepast aan de luistergewoontes van een hedendaags publiek”. Ze behielden een Prologue,  Le Triomphe de la Folie sur la Raison dans le temps du Carnaval en drie  Entrées  :  Le Bal , Les Sérénades et les Joueurs en L’Opéra waarvan de thema’s zijn :liefdesspelen, verleiding, jaloersheid ,spijt en natuurlijk vermomming.  Als epiloog haalt  tenslotte la Raison (de rede)  het van la Folie (de zotheid). En William Christie voegt daaraan toe  dat hij wil benadrukken dat de frivole situaties en de liefde voor de luchtige scherts geenszins moeten doen geloven dat de muziek van Campra triviaal is.
De fijn uitgewerkte partituur en delicate schrijfwijze van Campra lagen in zekere handen bij William Christie en zijn Arts Florissants-ensembles  (orkest en koor) die de opvoering leven, vaart en kleur hebben gegeven en op voortreffelijke manier de zangers begeleidden , een perfect evenwichtige en voortreffelijke gerodeerde equipe met soepele stemmen, weliswaar soms wat aan de lichte kant, en een goede tekstprojectie. Ze vertolkten bijna allemaal met succes twee of drie verschillende personages: de sopranen Emmanuelle de Negri, Elodie Fonnard en Rachel Redmond, de mezzo-sopraan Emilie Renard, de tenoren Cyril Auvity, Reinoud Van Mechelen, Marcel Beekman en Dean Clayton, de bariton Jonathan McGovern en de bassen François Lis en Geoffroy Buffière.
Venetië was natuurlijk het toneel van al die feesten, amoureuze avonturen, verkleedpartijen, verwarringen, trouweloosheid, verraad of ontvoeringen en in feite de belangrijkste protagonist in de eerder magere libretti van de verschillende episodes. Robert Carsen heeft de dogen-stad op magistrale manier geëvoceerd  met Radu Boruzescu (decors), Petra Reinhardt (kostuums), Peter Van Preat en Robert Carsen (licht) en Ed Wubbe (choreografie) in feeërieke beelden met als dominante kleuren zwart (de gebouwen) en rood (de met damast beklede interieurs). Het eerste toneel toont ons het San Marco plein overstroomd door hedendaagse toeristen die vol bewondering rondkijken en foto’s nemen en dan zullen deelnemen aan de festiviteiten van karnaval (in epoque kostuums en maskers). In  het laatste toneel (de toegevoegde epiloog) zien we hun enigszins melancholisch vertrek van het plein waar ze drankbekertjes, lege pizzadozen en andere afval achterlaten. De scènes van de verschillende “Entrées”  zijn bijzonder levendig en getuigen van veel fantasie (het toneel met de gondels), zijn heerlijk om te bekijken en schuwen ook de ironie niet (L’Opéra!). De fantasierijke dansen ( geen historische evocatie of nadrukkelijke hedendaagse choreografie) uitgevoerd door het uitstekende Scapino Ballet Rotterdam  integreren perfect in de handeling. Een verfrissende en aanstekelijke opvoering.
Vorig artikel

Jarige zanger met mateloos talent

Volgend artikel

Fiddler on the Roof

Volgend artikel
Fiddler on the roof

Fiddler on the Roof

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

3 uur ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

18 uur ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

1 dag ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

2 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist