• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 14 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Opera & Muziektheater

Esultate Otello!

Erna Metdepenninghen door: Erna Metdepenninghen
12 juli 2017
in Opera & Muziektheater
0
Esultate Otello!
5
SHARES
71
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Het was de gebeurtenis waar met ongeduld, nieuwsgierigheid en een zekere ongerustheid naar uitgekeken werd: het debuut van tenor Jonas Kaufmann in de rol van Otello in de opera van Verdi. Na maanden van afwezigheid, annuleringen en vocale problemen  stond  hij  inderdaad op het toneel van het Royal Opera House Covent Garden om voor uitverkochte zalen voor het eerst dat bijna mythische personage te vertolken, geschapen door Shakespeare en Verdi (met de hulp van Boito).

Laten we onmiddellijk zeggen dat het debuut geslaagd was, tenminste wat het vocale aandeel betreft. Met zijn ruime, soepele en (blijkbaar opnieuw) gezonde tenorstem met het  vrij donkere timbre maar triomfantelijke edelmetalen topnoten, zijn mooie frazering, zijn genuanceerde stijl en zijn voortreffelijke tekstprojectie heeft Jonas Kaufmann zeker alle troeven in de hand om een grote Otello te worden. Te worden, inderdaad want … hij heeft de rol zich nog niet echt volledig eigen gemaakt. Dat is tenminste de indruk die hij gaf in de nieuwe Otello-productie die Covent Garden presenteerde in een enscenering van Keith Warner (decors Boris Kudlicka, kostuums Kaspar Glarner, licht Bruno Poet) die de veel gespeelde  versie van Elijah Moshinsky uit 1987 vervangt. Is het de schuld van de regisseur dat de Otello van Jonas Kaufmann  eerder een smachtende romantische minnaar lijkt en présence, kracht en vuur mist. Is hij die grote krijger, die fiere, ongetemde man die verscheurd wordt door jaloezie en zijn wereld ziet instorten?

Soms had ik de indruk dat Keith Warner meer belang hechtte aan de wisselende bewegingen van het decor dan aan de interactie van de personages. De donkere muren openen zich om het binnenvarend schip van Otello te tonen en omsluiten later het koor dat voornamelijk als massa wordt getoond om dan weer later  opgesplitst te worden in de verschillende ruimtes van het paleis. De Venetiaanse delegatie, helemaal in het wit gekleed en voorafgegaan door een groot beeld van de Venetiaanse  leeuw , doet eerder belachelijk aan. Helder wit is  ook de kleur van de slaapkamer van Desdemona waar Jago zijn vrouw Emilia de keel oversnijdt en Otello hevig bloedend neervalt.

In deze context  is het niet verwonderlijk dat de Jago van Marco Vratogna de opvoering domineert zelfs als men zich kan afvragen of zijn vertolking van de figuur, eerder een louche kerel, kan overeenstemmen met de onesto Jago die Otello in hem ziet. Zijn bariton laat meer  kracht dan adel horen maar hij kan , gelukkig, ook nuanceren. Jammer genoeg heeft hij ook dikwijls last met de toonzuiverheid. Maria Agresta geeft Desdemona mooie vrouwelijkheid, tederheid en karakter en zingt met een soepele stem met een warm timbre. Toch slaagt ze er niet in echt te ontroeren. Frédéric Antoun is een uitstekende Cassio,  Kai Rüütel een toegewijde Emilia en In Sung Sim een sonore Lodovico. Goede beurten ook van Thomas Atkins (Roderigo) en Simon Shibambu (Montano). De koren van de Royal Opera  zongen krachtig met volle klank en het orkest volgde zijn chef met elan en een mooie sonoriteit. Antonio Pappano liet  de storm in alle geweld openbarsten en nagelde je vast in je stoel om met vrij vlugge tempi verder te gaan en de opvoering  veel onstuimigheid te geven. Maar hij had ook aandacht voor de details, wist te nuanceren en bouwde in het derde bedrijf een indrukwekkend gestructureerde finale op. Een groot moment!


  • WAT: Otello
  • WIE:  Jonas Kaufmann, Maria Agresta, Thomas Atkins, Simon Shibambu, Kai Rüütel, Frédéric Antoun, Antonio Pappano
  • WAAR: Londen, Royal Opera House Covent Garden
  • WANNEER: 21 juni tot 15 juli 2017
  • Foto’s: ©Catherine  Ashton – Mark Ronan

 

1 of 3
- +
Tags: AntonioCovent GardenErna MetdepenninghenJonas KaufmannLondenMaria Pappano AgrestaOtelloRoyal Opera HouseVerdi
Vorig artikel

Richard Strauss’ Echoes

Volgend artikel

Oprecht, aangrijpend en verhalend

Volgend artikel
Oprecht, aangrijpend en verhalend

Oprecht, aangrijpend en verhalend

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

19 uur ago
Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

21 uur ago
Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

2 dagen ago
who wants to dance with me

who wants to dance with me

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist