• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
maandag, 25 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Opera & Muziektheater

Chovansjtsjina

Lucrèce Maeckelbergh door: Lucrèce Maeckelbergh
21 februari 2017
in Opera & Muziektheater
0
De ouverture van Chovansjtsjina, met op de achtergrond een reproductie van “De executie van de streletsen” door Vasili Soerikov: het doek vormde samen met de live figuranten en koorleden als het ware een echt tableau vivant.
0
SHARES
33
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

De Nationale Opera in Amsterdam presenteerde een nieuwe productie van het grandioze historische fresco van Modest Moesorgski, Chovansjtsjina. Regisseur Christof Loy slaagt erin om tegen de achtergrond van de Russische geschiedenis een aangrijpend menselijk drama te tonen.

De titel van de opera verwijst naar “de zaak Chovanski” oftewel de opstand van vorst Ivan Chovanski. Met zijn leger van de streletsen (musketiers) voert hij strijd tegen het bewind van de jonge tsaar Peter en de voorlopige regentes Sofia. De samenzwering die hij met zijn zoon Andrej en met vorst Golitsyn plant, lekt uit. Ivan wordt door een sluipmoordenaar gedood en Golitsyn verbannen. Tsaar Peter neemt het bewind op en beveelt in zijn vernieuwingsdrang de oud-gelovigen om te brengen, maar die hebben zelf al vrijwillig hun brandstapel opgericht. Door deze rode draad loopt de liefde van Andrej Chovanski voor het Duits-Lutherse meisje Emma, nadat hij Marfa – die zich bij de oud-gelovigen heeft aangesloten – afgewezen heeft.

Zeggingskracht van de leegte

Het decor waarin Christof Loy het stuk laat spelen, vormt een grote ongelijkbenige driehoek op de scène. Die is bij de ouverture opgevuld met een prachtige reproductie van een schilderij van Vasili Soerikov, “De executie van de streletsen”: een kleurrijk en bont werk dat met live figuranten en koorleden als het ware als een echt tableau vivant de hele scène vult en een indrukwekkend aanvangsbeeld vormt. Dit wordt op het einde van de opera trouwens ook het slotbeeld, bij de herhaling van het thema van de dageraad in de muziek (orkestratie Sjostakovitsj): de gebeurtenissen die we in de opera meegemaakt hebben, hebben niets aan het politieke en religieuze bestel van het Russische volk veranderd.

Voor de vijf bedrijven is het decor extreem sober. De driehoek wordt gevormd door witte wanden, rekwisieten zijn tot het uiterste beperkt en kaal. De folkloristische epoquekostuums worden door hedendaagse kledij vervangen. Zelfs in het paleis van Golitsyn staat niets anders dan een grenen houten tafel en stoel. Eén heel opvallend element beheerst evenwel continu de scène: een dood (gesneuveld?) wit paard, dat vanop de rug gezien wordt. Een zielige en trieste aanblik. Het typeert de stijl van Christof Loy: met één eenvoudig element in het beeld drukt hij een hele emotionele inhoud uit. De opstandige sfeer in het land leidt naar dood en verderf. In dit grootse (en soms verwarrende) verhaal van Chovansjtsjina is het de sterkte van zijn regie. In het tweede bedrijf bijvoorbeeld is een simpele waterkruik voldoende om de waarzeggerskracht van Marfa te suggereren. Op het einde schept het aansteken van de kaarsen – dit keer tegen een achtergrond van een besneeuwd bos – een sfeer van sereniteit en puur geloof. In het vierde bedrijf verschijnen de (zeer jonge) Perzische slavinnen vanachter een glitter-gordijn op stiletto’s om vorst Ivan Chovanski met een zinnelijke dans te onderhouden. Even mag het trieste paard van de scène verdwijnen. Chovanski’s dood is een regelrecht verrassingseffect: een klein meisje steekt hem neer met een mes, terwijl de honende superintrigant Sjaklovity – knap vertolkt door Gábor Bretz – het lied van de zwaan verder zingt. Ook de passages die met de relatie tussen Emma, Andrej en Marfa te maken hebben, zijn telkens op een heel efficiënte personenregie opgebouwd, die de toeschouwer meeneemt in hun emotionele conflicten.

Grandioos koor

De vertolkers zijn helemaal in symbiose met de stijl van de regie. Stuk voor stuk ademen ze eenvoud en natuurlijkheid uit, waardoor hun impact des te sterker is. Dat geldt zowel voor de “heersers-typen” als Ivan en Andrej Chovanski en Golitsyn, als voor de eerder gevoelige karakters: Dosifej, Emma en Marfa. Dmitry Ivashchenko was een autoritaire Ivan Chovanski, die zong met heldere en indrukwekkende bas-baritonstem. Hij verpersoonlijkt perfect de machtszucht en tegelijk de onrust van de vorst. Hoewel we Maxim Aksenov vroeger een mooie prins Vsevolod hoorden zingen in Rimsky-Korsakovs De legende van de onzichtbare stad Kitesj (De Nederlandse Opera, februari 2012), vonden we hem hier als Andrej Chovanski een van de minder overtuigende personages, met een eerder kale tenorstem. Golitsyn kreeg de krachtige en stralende stem van Kurt Streit. De Bulgaarse bas Orlin Anastassov was vocaal een mooie Dosifej, al misten we toch iets van diepzinnige inleving in dit spirituele personage. Anita Rachvelishvili belichaamde daartegen alle nuances van de rijke figuur van Marfa: mysterieus, barmhartig, maar ook passioneel. Svetlana Aksenova speelde een mooie en lyrische Emma. Ook de kleinere partijen waren perfect gecast.

Ingo Metzmacher dirigeerde een geëngageerd orkest dat de donkere en sombere sfeer beklemtoonde. Er waren indrukwekkende effecten op de dramatische momenten (gongs, trompetten), maar ook de verstilde lyrische melodieën werden mooi gespeeld. Grandioos was het Koor van De Nationale Opera, een echt personage en van essentieel belang in deze historische opera. Eens te meer een schitterende voorstelling van De Nationale Opera in Amsterdam.

Vorig artikel

Kreutzer Sonata

Volgend artikel

De oratoria van Alessandro Scarlatti

Volgend artikel
De oratoria van  Alessandro Scarlatti

De oratoria van Alessandro Scarlatti

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

3 dagen ago
Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

4 dagen ago
Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

4 dagen ago
Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

4 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist