• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 20 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies

Flonkerende harmonieën van Feldman bij Het Collectief

Wynold Verweij door: Wynold Verweij
13 oktober 2020
in Recensies, Concerten
0
Flonkerende harmonieën van Feldman bij Het Collectief
0
SHARES
169
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

In het kader van Festival 20-21 hebben enkele tientallen luisteraars zich afgelopen zondag gedurende ruim 4 uur overgegeven aan het trio For Philip Guston van Morton Feldman. Met een onwaarschijnlijke mate van concentratie hebben de drie musici van Het Collectief zin voor avontuur en frisheid kunnen overbrengen alsof elke noot nieuw was. Een van de kenmerken van Feldmans werk is zijn focus op het hier-en-nu, waarbij verwachtingen irrelevant zijn. Er zijn daardoor nauwelijks structurerende elementen waaraan de luisteraar zich kan vastklampen. Hoogstens kan het publiek constateren dat de eerste twee uren een vorm van auditieve ontheemding veroorzaken, waarna zich langzaam een zacht en eindeloos tapijt van meer tonale en ritmische motieven ontvouwt. Zelfs is er even een dansje van de piccolo.

De harmonieën van Feldman zijn uniek. Regelmatig komen drieklanken van belendende noten voor die zich pas ontplooien wanneer ze over drie octaven worden verdeeld. Feldman gaat hiermee zuinig om. Soms werken ze als vage signalen, dan weer als flonkerende hemellichamen. Het vereist perfectie en discipline om die elementen aan de oppervlakte te laten komen. Thomas Dieltjens (piano en celesta), Toon Fret (fluit, altfluit en piccolo) en Tom De Cock (vibrafoon, glockenspiel, bellen en marimba) zijn daarin volledig geslaagd. Hun vermogen tot volledige concentratie was de bepalende factor, vooral in de stukken waarin de partijen worden gespeeld in een onderling verschillende maatsoort. De musici hebben voortdurend moeten tellen: de percussionist met zijn stokken, de fluitist met voeten en handhouding, de pianist met voeten en hoofdknikjes. Bovendien moesten zij één zijn met hun instrument. “Want”, zei Feldman eens, ”de natuurlijke vijand van de musicus is zijn instrument”.

Bij deze uitvoering hoefden de luisteraars niets te doen. Deze recensent had zich genesteld in een strandstoel op het podium en was na een half uur op reis door een heldere sterrenhemel — zonder vertrek, laat staan bestemming. Soms zweefde hij dwars door de dichtheid van de Melkweg, dan weer in een lege zwarte kosmische ruimte. Op andere momenten bevond hij zich op de achterplecht van een rank bootje dat door het water van een windstil meer sneed. Hij keek naar de hekgolven die vrijwel onmiddellijk verdwenen. Een eindeloze reeks van korte motieven die maar even blijven hangen.

Over zijn compositorisch proces zei Morton Feldman: “Het gaat bij mij om pure concentratie. Ik heb geen ideeën die ik wil uitwerken. Mijn startpunt is het moment dat ik leeg ben. Zodra ik akkoorden en noten begin te schrappen, weet ik dat ik mijn concentratie heb verloren. Deze muziek kan alleen worden geschreven in uiterste concentratie”.

De musici hebben deze vier uur geen moment van ontspanning gekend, maar zijn er wel ontspannen aan begonnen. Hun concert bestond uit een balsem van tonen die zij niet hebben laten verglijden in ambiente herhalingen. Zij speelden minuscule variaties op variaties, culminerend in een bewegend mozaïek van tonen en kleuren. Het Collectief toonde een maximaal koesterend vermogen om elke noot zorgvuldig en liefdevol tot zijn recht te laten komen.

Wat:              For Philip Guston – Morton Feldman

Wie:               Het Collectief

Waar:             Festival 20-21, 30CC/Schouwburg, Leuven

Wanneer:      Zondag 11 oktober 2020

Foto’s:           Malou Van den Heuvel

Tags: Festival 20-21Het CollectiefMorton FeldmanThomas DieltjensTom de CockToon Fret
Vorig artikel

Chanson d’amour: finesse in zang en piano

Volgend artikel

Tutti Fratelli Festival ‘Spiegels van de Ziel’

Volgend artikel
Tutti Fratelli Festival ‘Spiegels van de Ziel’

Tutti Fratelli Festival ‘Spiegels van de Ziel’

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Jonathan Powell betoont eer aan Grigory Krein

Jonathan Powell betoont eer aan Grigory Krein

20 uur ago
Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

4 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

6 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist