• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zondag, 17 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Weense familiechaos met intieme kern

Tim De Backer door: Tim De Backer
1 april 2020
in Evenementen
0
Jacquelyn Wagner (Arabella) en James Rutherford (Mandryka): de focus op de solisten is, samen met de vocale prestatie van de protagonisten, de sterke kant van deze voorstelling.
0
SHARES
22
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Het is duidelijk in al zijn opera’s: Richard Strauss is een meester in het tekenen van vrouwenportretten. In Arabella schetst hij een dubbelportret. Christoph Loy legt in zijn genuanceerde enscenering de klemtoon op de psychologie van zussen Zdenka en Arabella.

Het is duidelijk in al zijn opera’s: Richard Strauss is een meester in het tekenen van vrouwenportretten. In Arabella schetst hij een dubbelportret. Christoph Loy legt in zijn genuanceerde enscenering de klemtoon op de psychologie van zussen Zdenka en Arabella.

 

De afbeeldingen van verstilde schilderijen in het programmaboek van de Deense schilder Vilhelm Hamershøi (1864-1916), geboren in hetzelfde jaar als Richard Strauss, verraden al dat we met een intieme regie te maken krijgen. Het decor is inderdaad geïnspireerd op de sobere kamers met grote houten deuren waarachter raadsels schuil gaan. Jammer dat Loy er een extra wit kader voor geplaatst heeft, dat soms hard belicht wordt en een steriel effect geeft. De wanden naar de kamer toe worden bovendien storend veelvuldig heen en weer geschoven. Het witte kader geeft wel een neutraal vacuüm waarin volop op de solisten kan gefocust worden. Die focus op de solisten is, samen met de vocale prestatie van de protagonisten de sterke kant van de voorstelling.

 

Spanning en geloofwaardigheid

 

De elegante en ernstige Arabella lijkt zelfzeker, maar als het er op aan komt – en ze blijkbaar de ware gevonden heeft – wordt ze toch door twijfel verteerd en wil ze vooral haar onafhankelijkheid niet kwijtraken. De pittige en speelse Zdenka, die weliswaar zo goed als de hele opera voor een jongen moet doorgaan, krijgt van Strauss subtiel vrouwelijke verlangens aangemeten, die pas op het einde van de opera de vrije loop krijgen. In zijn sober en intiem decor geeft Loy de kans alle aandacht te geven aan de lyrische muziek van Richard Strauss, prachtig vertolkt door Jacquelyn Wagner en Agneta Eichenholz. De geloofwaardigheid van hun nooit overdreven gestiek maakt van hen vertegenwoordigsters van een hedendaags gevoel van relatie-echtheid (oprechtheid) en van de problemen die daarmee gepaard gaan.

 

Natuurlijk klinken bepaalde frasen van Arabella en Mandryka in hun overgave aan elkaar als koppel zoeterig romantisch, maar de spanning die Loy in het derde bedrijf weet te leggen, waar Mandryka vreest dat hij het slachtoffer van ontrouw is, grijpt ons aan en bewijst dat een goede vertolking van Strauss’ liefdescomplot nog steeds geldigheidswaarde heeft. Hetzelfde geldt voor de komedie van de persoonsverwarring waarin Zdenka leeft: Agneta Eichenholz maakt geen karikatuur van haar jongen-zijn, maar legt op de gepaste momenten details in haar spel zodat we ook voor haar alleen maar sympathie voelen. Heel mooi in Strauss’ opera is bovendien de genegenheid van de twee zussen, die geen spatje jaloezie voor elkaar koesteren.

 

“Lyrische Komödie”

 

Strauss en Hofmannsthal noemden hun opera een “Lyrische Komödie” en ze wilden een opera maken met komische elementen en persoonsverwisselingen à la Rosenkavalier. Aan die komische aspecten kan Loy natuurlijk niet voorbijgaan, maar hij legt ze er niet vingerdik op en past ze mooi in de personenpsychologie in. Alfred Reiter, de vader van Arabella, heeft komisch talent dat hij juist doseert, en zo wordt zijn partij geen belachelijke karikatuur van een aan lager wal geraakte adellijke. Hij is eerder een bij momenten zielige man, die door zijn vrouw met de voeten op de grond en zeker door zijn dochter op zijn plaats gezet wordt. Charlotte Margiono is als de moeder van Arabella en Zdenka een statige en vocaal nog zeer gave Adelaide. Het is een plezier haar te zien genieten van haar rol.

 

James Rutherford speelt Mandryka met veel stijl. Zijn warme, heldere bariton kleurt mooi in zijn aria’s en klinkt overtuigd in de parlando-passages. Hij is als personage en vocaal de meerdere over zijn rivalen in de liefde, van wie Will Hartmann ook een aandoenlijke en soms grappige Matteo neerzet. De vocale ster van de avond is uiteraard Jacquelyn Wagner die de lange frasen met een prachtig legato aanhoudt en alles met de juiste elegantie en emotionele nuancering zingt. Een knappe prestatie.

 

Marc Albrecht haalde uit het orkest veel mooie details van Strauss’ rijke partituur. Vooral in de blazers (hoorns!) vielen prachtige effecten op. De af en toe eerder volkse levendigheid liet hij scherp contrasteren met de sensuele, en op het randje van sentimentele, fijngevoeligheid. Een knappe orkestprestatie. Een voorstelling die Christoph Loy al in 2006 ontwierp, maar die De Nationale Opera in dit seizoen als mooie verjaardagshommage voor Richard Strauss kan beschouwen. Juichend applaus was haar deel.

 

Vorig artikel

“Così fan tutte”

Volgend artikel

Puur Schumann

Volgend artikel
Het Freiburger Barockorchester: voor holle bombarie ben je bij het FBO aan het verkeerde adres, maar voor liefhebbers van een verfijnde orkestklank is dit orkest een waar toevluchtsoord.

Puur Schumann

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

1 dag ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

3 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

6 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Cultuurkanaal Podium 19

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist