Nogal wat mannen zullen meteen denken: “Vrouwen zijn toch altijd baas?” bij het lezen van bovenstaande titel en ja, de titel is wat ondeugend, maar dat mag wel eens. Het MAfestival 2018 Brugge staat in het teken van vrouwelijke componisten en dus opende men met de opera Rinaldo van de man Georg Friedrich Händel. Als je Rinaldo kent, weet je dat dit geen vergissing was.

Händels spraakmakende opera Rinaldo, zijn eerste opera die hij in Engeland componeerde en waarvoor bij zichzelf te leen ging om heel wat in Italië succesvolle geschreven aria’s in de opera te verwerken, is het verhaal over vrouwen die harten veroveren en kunnen toveren, maar het is ook het verhaal van de strijdende mannen waarvan natuurlijk ‘de goede’ het haalt van ‘de kwade’. Dat kan zonder dat de kwade gedood wordt, maar wel bekeerd want de goede is niemand minder dan Godfried van Bouillon, Goffredo, die de moslimkoning van Jeruzalem weet te bekeren. Eind goed, al goed al is er eerst nog ontvoerd en verliefd geworden en getoverd dat het een lieve lust is. Dat dat toveren nu niet meer kan, is jammer want anders waren er al wat conflicten opgelost in onze gekke wereld.

MAfestival deed beroep op het Ensemble Le Caravansérail geleid door Bertrand Cuiller voor deze concertante Rinaldo. Het ensemble begint meer en meer internationale naam te maken en het was dus ‘de’ uitdaging het de kans te geven het Brugse luik van het Festival van Vlaanderen te openen. Aan de reactie van het publiek te meten, was het zonder meer een geslaagd succesverhaal. Al ben ik niet helemaal voor de volle 100% in de ban geraakt van deze Rinaldo. Het orkest en de dirigent krijgen alle krediet, maar de zang bleef bij wijlen toch wat hangen en kon me niet altijd even sterk overtuigen. Händel vereist grotere stemmen met vooral meer volume, virtuositeit en draagkracht. Dit betekent niet dat ik niet genoten heb, zeker wel en ik begrijp dat het publiek de musici dankte met een applaus dat haast warmer was dan het weer in deze unieke zomer.

Cherchez la femme

O ja, vrouwen baas dus. Welja, wie tijdens de morgenduren naar Klara kon luisteren naar Espresso, gepresenteerd door Katelijne Boon, hoorde al heel wat boeiende verhalen over vrouwelijke componisten vertellen door kunsthistoricus David Vergauwen, docent bij Amarant. U kunt de leerrijke uitzendingen hier beluisteren.

Wie nog meer De Vrouw in de Muziek wil zoeken, die surft nu best (als zij/hij het nog niet deed) naar de website van het MAfestival en bestelt nog snel kaarten (als zij/hij het nog niet deed) en die zal geen spijt hebben om in Brugge op zoek gegaan te zijn naar ‘de vrouw’ want zij/hij zal ze er vinden op een verrassende wijze.


  • WAT: MAfestival 2018 Brugge, opera Rinaldo van Händel
  • WIE: Le Caravansérail o.l.v. Bertrand Cuillier
  • WAAR & WANNEER: Concertgebouw Brugge, vrijdag 3.8.2018