Nominatie Gouden Label Festival – Als er tijdens het weekeinde van 10 tot 12 februari een talentenjager voor jonge succesvolle ondernemers aanwezig was op het eerste Pianofest in Sint-Niklaas, dan had hij zeker Yannick Van de Velde aangeworven. Wat een perfecte organisatie en dit voor een allereerste keer!

Drie dagen werd Sint-Niklaas een soort piano-Walhalla, maar dan zonder Godendeemstering, wel integendeel. Het festival opende met een recital in concertzaal De Casino, voor enkele jaren een totaal verkommerd pand en nu een volwaardige multifunctionele zaal, door niemand minder dan Severin van Eckardstein. Wie zich nog zijn deelname aan de KEW piano 2003 herinnert, weet waar deze ingetogen musicus voor staat. Het recital met werken van Schumann, Ravel, Brahms en een Wagnertranscriptie van Brassin, was overweldigend. Vraag maar na bij al wie aanwezig was. Lof, lof en niets dan lof hing een heel weekeinde in de lucht voor dit concert.

In een ander rijkelijk pand, De Salons, zeg maar een eclectisch monument met pracht en praal tegelijk bescheiden, musiceerden op zaterdag Stéfanie Van Backlé (viool) en Barbara Baltussen (piano) in een concert met als moto ‘Carte Blanche’. Het avondconcert in De Casino werd, net als de avond voordien, ingeleid door initiatiefnemer Yannick Van de Velde. Hij zou nadien als pianist en lid van het Nimrod Ensemble Berlin met zijn twee collega’s Christoph Horak (viool) en Nur Ben Shalom (klarinet) werken spelen van Mozart, Brahms, Stravinsky, Poulenc, Dejonghe en Bartok. Opnieuw reageerde het publiek in de propvolle zaal bijzonder enthousiast.

Zondag 12 februari werd de namiddag ingevuld in De Salons met een concert door de Jonge Talenten die de masterclasses die vorige dagen plaatsvonden, volgden bij de pianisten Severin von Eckardstein, Jean-Claude Vanden Eynden, Hans Ryckelynck, Daniël Blumenthal en Jan Michiels. Op de schitterende Fazioli-concertvleugel was het voor de jonge pianisten allicht een droom die bewaarheid werd om in aanwezigheid van die grote namen te kunnen spelen voor een opnieuw overvolle zaal.

Het slotconcert was eveneens uitverkocht en ik ben zowat zeker dat, mocht men gekozen hebben voor de grotere Stadsschouwburg, ook die zaal uitverkocht had geweest. Ook nu gaf Yannick een inleiding met woord en daad zodat elke aanwezige zeer goed wist waar het in de werken die zouden volgen over zou gaan.

Het was een bijzonder prettige ingeving om van 1 tot 12 handen te gaan … Want jawel, ingezet werd met Bourrée voor de linkerhand van Saint-Saëns door Daniel Blumenthal (die, naar mijn gevoel, dit werk onvoldoende beheerste en haast een zichtlezing scheen te spelen met te veel fouten, het minder goede van heel dit topweekeinde).

Heel mooi gezongen en met groot gevoel, speelde Amélie Dendal Widmung van Schumann in een transcriptie van Liszt, twee handen. Vier handen speelden op de piano het Rondo van Schubert (Yannick Van de Velde en Jan Michiels) dat werd gevold door Daphnis et Chloé van Ravel, een werk voor twee piano’s en vier handen door Jean-Claude Vanden Eynden en Nicholas Van de Velde, broer van Yannick en halve finalist van de laatste KEW piano. Een perfecte uitvoering en je hoorde geen twee piano’s, maar een vol orkest. Op hetzelfde elan werd voortgeborduurd met opnieuw Ravel; Frontispice voor vijf handen, een leuk kort werkje op één piano. Humor, het mag!

Schnitke schreef een hommage aan Stravinsky, Shostakovich en Prokofiev, een werk voor zes handen op één piano. Wat mij betreft piano-onzin, maar het werd wel uitmuntend gespeeld (Blumenthal, Vanden Eynde, Dendal). De vrolijke noot kwam er dan weer dankzij de geniale Rossini wiens ouverture voor Willem Tell werd gespeeld op twee piano’s door acht handen door de broers Van de Velde, Blumenthal en Vanden Eynde.

Er volgden nog drie werken voor acht handen en de twee Fazioli-concertvleugels (geleverd door Quatre Mains Klaviercentrum uit Gent) lieten Schubert, Bach, Strauss en een vierhandig werk voor twee piano’s van Chopin wonderlijk klinken.

Het Pianofest werd afgerond met een heerlijke Italiaanse kermis: Balltata e Bizzaria van Pagnoncelli. Twee piano’s en twaalf handen. Bijzonder vrolijk, opgewekt, plezant en te gek. Het publiek was door het dolle heen en kon vervuld huiswaarts keren. De genodigden werden vergast op een bijzonder fijne receptie waar burgemeester Lieven Dehandschutter vlot het publiek toesprak in het Nederlands en het Engels. Een geëmotioneerde Yannick Van de Velde dankte allen die voor en achter de schermen dit perfect georganiseerde eerste pianofestival Pianofest tot een topper op de affiche brachten.

Dit festival vraagt om opvolging, twee- of driejaarlijks. En dan? Dan heeft niet alleen Sint-Niklaas maar heel de pianowereld er een blijvende topper bij.


  • WAT: Pianofest 2017
  • WIE: Yannick Van de Velde, Nicholas Van de Velde, Severin von Eckardstein, Amélie Dendal, Jean-Claude Vanden Eynden, Jan Michiels, Daniel Blumenthal
  • WAAR: Sint-Niklaas, zalen De Casino en De Salons
  • WANNEER: vrijdag-zondag 10, 11 en 12 februari 2017
  • FOTO’S: © Yoshie Kuwayama en Hannelore De Decker