Traditiegetrouw wordt de Koningin Elisabeth Wedstrijd afgerond met een reeks concerten van de laureaten in een aantal Belgische steden en de uitgave van een cd-box met fragmenten van hun optredens in de verschillende stadia van de wedstrijd.

Het officiële slotconcert in Bozar, in aanwezigheid van het vorstenpaar, op 4 juni, was, eerlijk gezegd, maar een mager beestje. Stefan Blunier dirigeerde het Belgian National Orchestra in de ouvertures tot Mozarts “Don Giovanni” en Bizets “Carmen en begeleidde de eerste zes laureaten voor wie elk een tweetal beurten voorzien waren. De Chinese bas Ao Li , de derde laureaat, kreeg er maar één  maar mocht dan ook drie aria’s na elkaar brengen en zowel Leporello als Masetto en Don Giovanni zelf tot leven brengen in Mozarts opera. Rocio Perez, laureate nummer vier, zong “Amor” van Richard Strauss en Gilda’s “Caro nome” uit Verdi’s “Rigoletto” en Héloïse Mas , laureate nummer vijf, het korte “Brangänes Lied” uit Wagners “Tristan und Isolde maar rondde dan het eerste deel af met een ontroerende vertolking van “O ma lyre immortelle” uit “Sapho” van Gounod.  Tot daar dit korte maar toch bevredigende eerste deel. In het tweede zou laureate nummer twee, de mezzo-sopraan Eva Zaïcik, aan bod komen. Maar ons werd meegedeeld dat ze ziek was en dat het programma enigszins omgegooid zou worden. Haar twee nummers werden vervangen door twee, onaangekondigde, fragmenten uit “Carmen”  (een instrumentale entr’acte en het kaartentrio) goed vertolkt door het orkest en Héloïse Mas, Marianne Croux en Rocio Pérez. Marianne Croux (laureate nummer zes) vertolkte tussendoor ook met zwier Musettes “Quando m’en vo” uit “La Bohème van Puccini en “Les filles de Cadix” van Delibes. Dan was het de beurt aan de eerste laureaat Samuel Hasselhorn. Dat opera niet bepaald zijn voorkeurrepertoire is, bewees hij tijdens de wedstrijd en ook nu koos hij voor een oratoriumfragment (“Elias” van Mendelssohn) en een lied (Schuberts “Erlkönig”), twee relatief korte nummers die het publiek duidelijk enigszins onvoldaan achterlieten. Maar er zou nog een duet uit Mozarts “Cosi fan tutte” volgen met Hasselhorn en Mas. Dat stond toch in het programma afgedrukt! Maar dat zou voor een volgende keer zijn, deelde een lachend Hasselhorn uiteindelijk mee. En dus zat er niets anders op dan met honger van tafel te gaan!

Wat een verschil met het laureatenconcert dat Opera Vlaanderen met zijn eigen Symfonisch Orkest onder leiding van Oksana Lyniv in Gent en Antwerpen aanbood! Hier ontbraken zowel Samuel Hasselhorn als Eva Zaïcik, blijkbaar verhinderd door vooraf aangegane verplichtingen. Maar het hier aangeboden programma was gevarieerd en goed gestoffeerd en bood de laureaten meer beurten. Bovendien waren, om Zaïcik en Hasselhorn te vervangen en een beter vocaal evenwicht tussen vrouwelijke en mannelijke stemmen te bereiken, twee zangers van het Jong Ensemble Opera Vlaanderen toegevoegd: de Vlaamse tenor Denzil Delaere en de Finse bas Markus Suihkonen. Zij vertoklten aria’s ui Mozarts Die Zauberflöte, Rossini’s Il Barbiere di Siviglia, Tsjaikovski’s Jevgeni Onegin en Glinka’s Een leven voor de Tsaar en deden dat prima. De laureaten: de sopranen Rocio Pérez en Marianne Croux, de mezzo-sopraan Héloïse Mas en de bas Ao Li integreerden zonder problemen in het programma dat vier operarepertoires belichtte : Mozart, de Italiaanse belcanto-opera, de Russische opera en de Franse opera. Hun aria’s en duetten alterneerden met instrumentale nummers, voortreffelijk gespeeld onder leiding van de jonge Oekraïense dirigente Oksana Lyniv, die ook en zangers prima begeleidde.  Het publiek genoot duidelijk en het slotapplaus loog er niet om!

De cd-box (QEC 2018) biedt twee cd’s, waarop de twaalf laureaten aan bod komen. De eerste zes zijn uiteraard meer prominent aanwezig en hun prestaties vullen de eerste cd met fragmenten uit de finale-avonden, begeleid door het orkest van de Munt o.l.v. Alain Altinoglu. Ook Charlotte Wajnberg  (die de Canvas/Klara-Publieksprijs kreeg) heeft er een plaatsje. De tweede cd laat alle overige laureaten ook aan bod komen (met pianobegeleiding) en natuurlijk vooral de eerste laureaat Samuel Hasselhorn die uitsluitend in lied en oratorium te horen is. Wie de wedstrijd gevolgd heeft had misschien liever een ander fragment op de cd teruggevonden.  Uiteraard is de keuze iets persoonlijks maar een mooie herinnering aan de Wedstrijd zang 2018 is de box (met foto’s en biografieën) zeker.


  • WAT: Slotconcert en cd-box QEC 2018
  • WIE: Laureaten KEW 2018
  • WANNEER: 4 juni 2018
  • WAAR: Bozar, Brussel
  • UITGAVE: 5425019970208