• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 20 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Private View, wereldpremière van Muziektheater Transparant

Redactie door: Redactie
1 april 2020
in Evenementen
0
Private View, Annelies Van Parijs, Muziektheater Transparant
0
SHARES
57
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Het heeft me heel wat moeite gekost om alle voorbeschouwingen en interviews met Annelies Van Parys uit de weg te gaan: een nieuwe opera van eigen bodem is (gelukkig maar) belangrijk nieuws.

Het heeft me heel wat moeite gekost om alle voorbeschouwingen en interviews met Annelies Van Parys uit de weg te gaan: een nieuwe opera van eigen bodem is (gelukkig maar) belangrijk nieuws.

We weten intussen allemaal dat Annelies Van Parys zich liet inspireren door de filmklassieker Rear Window van Alfred Hitchcock: geïmmobiliseerd door een beenbreuk wordt de fotograaf James Stewart ongewild tot voyeur, hij meent vanuit zijn flat een moord te zien gebeuren in een appartement tegenover het zijne. Langzaam maar zeker weet hij eerst zijn vriendin (een steeds eleganter geklede Grace Kelly), dan zijn moeder, tenslotte de politie te overtuigen van zijn gelijk. Weergaloos weet Hitchcock via zijn acteurs, zijn regie en zijn filmmuziek (Franz Waxman) de kijker te boeien, en niet alleen bij de eerste visie van de film.

Private View zien en horen is als het lezen van een boek van Patrick Modiano: het is meer vermoeden dan weten, de atmosfeer lijkt belangrijker dan de plot. Annelies Van Parys en haar librettist/scenarist (het is me niet geheel duidelijk of er een grens tussen de twee ligt) schotelen de toeschouwer op bijna homeopathische wijze een verhaal voor, maar dat er dreiging in de lucht hangt is vanaf de eerste orkestklanken duidelijk: donkere tonen van contrabas, cello, hoorn en trombone voorspellen nooit veel goeds. Het decor bestaat uit videoschermen die door de acteurs verplaatst worden zodat scenes ontstaan, daar worden constant suggestieve beelden uit oude films op geprojecteerd. De timing tussen de beelden en de gezongen tekst verloopt vlekkeloos: terwijl het woord blood gezongen wordt, zie je iemand perfect synchroon een (ziekenhuis?)gang schrobben, om maar een voorbeeld te geven.

Vijf acteurs bevolken het podium, als zij verdwijnen is er ruimschoots plaats voor instrumentale intermezzi, die het verhaal kleuren. Ook daarbij helpen ook de videobeelden: het duurt niet lang of in de oude zwart-witbeelden verschijnt het eerste rood, een auto die zich roodgekleurd in het verkeer mengt.

Het verhaal onthult zich: nieuwe bewoners vestigen zich in een appartementsgebouw, proberen zich de regels van het huis eigen te maken, waar doe ik m’n was, waar laat ik hem drogen. Een triviaal detail wordt belangrijk: who has the washing line? Is een waslijn een moordwapen? Natuurlijk, alles is een moordwapen. Het zijn alleen maar vermoedens, maar de onrust stijgt, het slagwerk laat zich royaal gelden. Herinner je de kreet uit Psycho, de iconische scene met het douchegordijn  en de angstschreeuw van Janet Leigh: hier komt hij weer via sopraan Johanna Zimmer, de moord is gebeurd. Just a little neighbourhood murder, vertellen de zangers bijna geruststellend. Maar de vraag komt terug, wie heeft de waslijn, wie heeft het wapen. Private View heeft geen happy end, terwijl de muziek genadeloos donker blijft, terwijl niemand een oplossing zoekt maar iedereen zich vragen stelt (er is ook niemand tot wie men zich kan wenden, geen autoriteit, geen held, we zijn, net als de bewoners van het gebouw in de naamloze stad alleen maar bystanders, niet eens getuigen), loopt het verhaal naar een onafwendbaar einde. Jammer dat het een mooie lenteavond was bij het verlaten van de opera, op een stormige herfstavond met de boodschap There will be problems losgelaten worden zou passender zijn geweest: hoedt u, de moordenaar is onder ons.

De zangers, die bijna statisch acteren voor de videoschermen (de actie wordt veeleer verteld dan getoond) kregen een moeilijk parcours voorgeschoteld, de (coloratuur)sopraan Johanna Zimmer heeft het moeten kunnen, maar kon het dan ook. Tenor Martin Nagy bereikte schijnbaar moeiteloos contratenor hoogten. Bij het knappe Asko/Schönberg ensemble heeft vooral David Kweksilber (vier soorten saxofoons plus klarinet) zijn naam niet gestolen.

Samen met haar team heeft Annelies Van Parys een prachtig, sober product afgeleverd. Je wil de muziek bewaren, opslaan in je hoofd om mee naar huis te nemen, maar dat is hopeloos, ze is te complex, te efemeer. Vooral die laatste tekstregel blijft hangen, en een algemene indruk, een atmosfeer, een boodschap. Hopelijk beleeft Private View meer dan deze Antwerpse week, maar vermits de coproducenten in Rotterdam, Brugge, Berlijn, Bergen en Luxemburg huizen, zit de kans op een internationale tournee er dik in. Er zijn nog voorstellingen in Antwerpen op 15 en 23 mei.


 

Private View is een productie van Muziektheater Transparant in coproductie met Concertgebouw Brugge, Operadagen Rotterdam, Opera Vlaanderen, Deutsche Oper Berlin, Asko|Schönberg, Collective 33 ⅓, National Opera Bergen, Cultuurfonds Oost Nederland en Les Théâtres de la Ville de Luxembourg. Met de steun van BesteBuren en deSingel Internationale Kunstcampus. Private View won de eerste FEDORA – Rolf Liebermann Prize for Opera 2014.


 

Vorig artikel

Goudlokje en de drie cello’s

Volgend artikel

Verdi verteld door Rolf Stemmle

Volgend artikel
Rolf Stemmle, Giuseppe Verdis grosse Opern eingangig erzahlt

Verdi verteld door Rolf Stemmle

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

5 dagen ago
De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

7 dagen ago
Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

7 dagen ago
Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist