Uitverkochte zalen, zeer druk bijgewoonde masterclasses en een verzameling jong aanstormend tot door en door professioneel internationaal bekend talent, zelfs de komst van pianobouwer Fazioli: de stad Sint-Niklaas transformeerde voor drie volle dagen tot de pianohoofdstad van Vlaanderen.

Twee jaar geleden vond de eerste editie plaats van een toen reeds zeer geslaagd Pianofest in het gastvrije Sint-Niklaas, een stad die meer te bieden heeft dan alleen de grootste Grote Markt van het land. Op muzikaal vlak moet ze niet onderdoen voor de grotere steden. Denken we even aan het knapenkoor ‘Flanders Boys Choir’, het Goeyvaerts Trio en de gebroeders Van de Velde. Het is een telg uit deze familie, een van de Vier Gebroeders Op Een Piano – het ‘Ros Piano’ – Yannick, die het initiatief nam om in zijn geboortestad een tweejaarlijks pianofeest te organiseren. Waar de eerste editie een onverhoopt succes was, genoot de tweede editie een ware stormloop. Weken voor het slotconcert moest men al heel wat geïnteresseerden ontgoochelen omdat alles uitverkocht was. We begrijpen dat de burgemeester, de schepen van cultuur en de directeur van het cultureel centrum glunderden. Zoiets in een stad als het ware in de schoot geworpen krijgen, het is als een geschenk uit de hemel.

Even terzijde: we staan er te weinig bij stil, maar zo’n festival brengt heel wat cultuurtoerisme mee. Niet alleen worden zalen uitverkocht, de mensen die zo’n weekeinde bijwonen als deelnemer of publiek, vinden de plaatselijke horeca, boeken hotels, doorkruisen de stad in de vrije uren. Een hele economie gaat aan het draaien. Zo gaat dat met cultuurbeleving. Het is een belangrijke economische factor. Iets waar nog steeds veel te weinig aandacht aan besteed wordt.

Slotconcert met visie

Klassiek Centraal had dat weekeinde een drukke agenda en koos om het slotconcert bij te wonen.

Yannick Van De Velde, de ‘peetvader’ van het Pianofest dat best een stevige tweejaarlijkse traditie wordt, legde het haarfijn uit: het slotconcert werd letterlijk opgebouwd, als een huis zeg maar. Vier concerti met de piano als hoofdspeler, maar bijgestaan met het orkest en andere solo-instrumenten.

Félix Mendelssohn zijn Concerto voor Viool, Piano & Orkest met pianist Nicolas Van de Velde en violist Hugh Desmond opende het feestconcert in een bomvolle Stadsschouwburg, een zaal met bovendien een gesmaakte akoestiek. Een weinig geprogrammeerd werk dat terecht uitgevoerd werd want dit festival zet niet alleen de pianist en de docent in de schijnwerpers, maar ook composities die het verdienen meer aan bod te komen. Dit concerto heeft veel fluweel in zich, helemaal anders dan het Concerto voor Trompet, Piano & Orkest van Dimitry Shostakovich. Hier begeleide het Ataneres Ensemble, een jong strijkersensemble, pianist Yannick Van de Velde en trompettist Roeland Henkens. Wat een explosie aan muzikale impressies!

Van Ludwig van Beethoven werd het luisteren naar het beroemde Triple Concerto in een bewerking voor strijkorkest van Freddy Van Goethem. Het vraagt wel even wennen aan de kleine strijkersbezetting wanneer je dit ingrijpend werk kent. De drie solisten, Madelene Berg (viool), Amélie Denal (piano) en Jonathan Van de Velde (cello) brengen een samenspel en vertolking die misschien wel lieftalliger is dan Van Beethoven het zelf zag, maar het maakt hun visie er niet minder op. Het orkest volgt nauwgezet en groeit in klankleur. Muzikaal hét hoogtepunt van de avond.

Uniek op zich is de uitvoering van Johann Sebastian Bach zijn Concerto voor Vier Klavecimbels en orkest, hier in de transcriptie voor piano’s en strijkensemble onder de kundige leiding van Erik Desimpelaere. Drie broers Yannick, Nicolas en Samuel Van de Velde en een verloofde/bijna-schoonzus Amélie Dendal die samen vier piano’s bespelen op het podium, alleen dat feit al is uniek en maakt de beleving voor de artiesten én het publiek intenser, meer betrokken, uitbundiger.

Het is te begrijpen dat na élke werk het publiek rechtveerde en een staande ovatie gaf.

Algemene beschouwing

Pianofest is een krachtige speler in de vorming van jonge pianisten met indrukwekkende masterclasses gegeven door niet de geringste pianopedagogen. De namen op een rij: Bernd Goetzke, Klaus Hellwig, Mi-Joo Lee, Jozef De Beenhouwer, Vitaly Samoshko, Yannick Van de Velde en Eliane Reyes.

Concerten voor musici die zich in hun talent bewezen hebben en nog zullen bewijzen, jong en ouder samen op de affiche brengen. Denk aan de concerten op vrijdag 15 maart met op de affiche Yuzuko Horigome (viool), Bruno Philippe (cello), Nicolas Dupont (viool) en Yannick Van de Velde (piano); op zaterdag met componisten van eigen bodem uitgevoerd door Annelies Buyens (viool) en Erik Desimpelaere (piano) en ’s avonds een recital door Mi-Joo Lee.

Het Pianofest is geen Van de Velde show wat mogelijke kwatongen zouden kunnen beweren, het is wat het moet zijn: een driedaagse die de piano, als muziekdienaar centraal zet. Het is een concentraat waar de indrukken zo intens zijn, zeker bij de masterclasses, dat heel wat kennis en ervaring opgestoken wordt en een leven lang wordt meegedragen. Het delen van de Schone Kunstbeleving, de drijfveer van zovele getalenteerde musici is ook wat Pianofest bezielt en zo tot grote kwaliteit leidt.


  • WAT: Pianofest 2019
  • WAAR & WANNEER: Sint-Niklaas, 15, 16 en 17 maart 2019
  • WEBSITE: Pianofest
  • FOTO’S: © Klassiek Centraal