• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 16 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Parsifal in Nederlandse Opera Amsterdam

Redactie door: Redactie
1 april 2020
in Evenementen
0
Wagner, Parsifal, Nederlandse Opera, Christopher Ventris, Falk Struckmann, Petra Lang, Koor
0
SHARES
31
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

De nieuwe productie van Wagners Parsifal in de Nederlandse Opera had verschillende troeven die de trip naar Amsterdam aantrekkelijk maakten. Regisseur Pierre Audi bedenkt meestal een originele en vooral werkgetrouwe enscenering.

De nieuwe productie van Wagners Parsifal in de Nederlandse Opera had verschillende troeven die de trip naar Amsterdam aantrekkelijk maakten. Regisseur Pierre Audi bedenkt meestal een originele en vooral werkgetrouwe enscenering. Ivan Fischer is een dirigent die me nog nooit ontgoocheld heeft, het Concertgebouworkest staat garant voor een sublieme uitvoering van de orkestpartituur en de cast was veelbelovend. Het stemt gelukkig als de verwachtingen dan ook ingelost blijken.

Zelfs zonder regie zou de voorstelling met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Ivan Fischer al de moeite waard geweest zijn. Onder de grote dirigenten van het moment is Fischer beslist degene die het minst overbodige fysieke energie verbruikt. Zijn gebaren zijn bescheiden, als de man zelf, hij springt niet in het rond maar rustig en beheerst houdt hij het hele orkest onder controle, als het kan liever met een vinger dan met een arm. Geen detail in de muziek ontgaat hem, de solo’s geeft hij precies en duidelijk aan voor elk instrument. Ondertussen verliest hij de zanger nooit uit het oog en helpt hen bij hun inzet en bij de lang uitgesponnen lijnen. Onbeschrijflijk hoe Fischer deze grandioze Wagnerpartituur op eenvoudige manier zo weelderig tot klinken brengt. Van bij de uiterst zachte inzet van ouverture zorgt hij dat een huivering door de luisteraar heen gaat, die de toon zet voor de hele opera. Het is begrijpelijk dat met zo’n orkestrale aanpak de regisseur het zich veroorlooft de Verwandlungsmusik met gesloten doek te laten spelen, zonder enig scènebeeld. De muziek zegt genoeg.

Pierre Audi zorgt ervoor dat in zijn regie de vertrouwde symboolmomenten van de opera herkenbaar zijn en meestal betekenisvol tot hun recht komen. Het decor van Anish Kapoor is dan ook in die lijn opgevat. Het graalsdomein in het eerste bedrijf is een rotsige omgeving. De houten stelling waarlangs Amfortas omhoog moet klimmen is een van de minder geslaagde details, maar de confrontaties tussen zowel Parsifal en Kundry als Parsifal en Klingsor zijn goed getypeerd en de serene slotscène met Kundry is aangrijpend. Het spiegeleffect door de grote glanzende cirkel in het tweede bedrijf maakt van de tovertuin van Klingsor een feeërieke maar tegelijk misleidende plek waar de bloemenmeisjes zich pas na een metamorfose van hekswezens tot bloemen ontpoppen. De speer die Klingsor Parsifal toewerpt breekt in deze regie simpelweg in stukken, die Parsifal kan oprapen. De cirkelvorm beheerst ook het derde bedrijf en geeft er een serene en gewijde sfeer aan waarin de symboolhandelingen van de eerste scène (de voetwassing door Kundry en de zalving door Gurnemanz) als van de tweede (de Verlossing) scenisch sterk tot hun recht komen.

Christopher Ventris is vocaal nog steeds een zeer goede Parsifalvertolker en hij werd hier als een echte ‘reine Tor’ voorgesteld in zijn wat boers, lomp kostuum. Falk Struckmann gaf de partij van Gurnemanz mooi gestalte en had enkel last bij de hoogste noten. Met de pauze werd hij dan ook als verkouden aangekondigd. Petra Lang was een fantastische Kundry en zong en speelde de rol met intense inleving. Dat ze als mezzo op de snee van sopraan zit, gaf de rol nog meer dramatisch effect. De scènes met haar waren dan ook hoogtepunten in de voorstelling. Mikhail Petrenko  zong de dubbele rol van Titurel en Klingsor en maakte vooral als Klingsor indruk met zijn diepe bezwerende basstem.

Vorig artikel

Portretreeks concertmeesters – deel 1

Volgend artikel

Gilles Ledure, directeur Flagey Kort en krachtig

Volgend artikel
Gilles Ledure, directeur Flagey

Gilles Ledure, directeur Flagey Kort en krachtig

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

6 uur ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

2 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

5 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Cultuurkanaal Podium 19

5 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist