Studio 4 van Flagey (Brussel) zat behoorlijk vol op de regenachtige zondagmiddag 10 december. Het publiek trotseerde de snijdende wind en de plensbuien om te gaan luisteren naar werken van Antonín Dvořák (1841-1904) door het Jerusalem Quartet, aangevuld met twee docenten van de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Gelijk hadden al diegenen die het slechte weer hielden voor wat het was.

Dit concert was het hoogtepunt van het meerdaags festival ‘Music Chapel Festival: Duo’. Duo staat voor een zeer brede interpretatie: van een echt duo van twee musici tot de dialoog tussen ensemble en solist of het podium en het publiek. Een duo heb je dan wel altijd en het was pittig gevonden om het ‘duo’ even zo opmerkelijk in de kijker te plaatsten.

Het ‘duo’ van dit concert was enerzijds het Jerusalem Quartet en anderzijds een duo, jawel, docenten van de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Samen zouden ze het publiek mee op reis nemen naar Tsjechië, het land waar de gezonde nationalist Antonín Dvořák zo onvoorwaardelijk van hield.

Het Jerusalem Quartet bestaat uit Alexander Pavlovsky (viool), Sergei Bresler (viool), Ori Kam (altviool) en Kyril Zlatnikov (cello). Het werd aangevuld met Gary Hoffman (cello) en Miguel da Silva (altviool).

Duo met trio, kwartet en sextet

Het eerst geprogrammeerde werk was het Terzetto in C, opus 74/B. 149 geschreven in 1887. Het is een trio voor twee violen en altviool dat zeer afwisselend is van stemming met drukke levendige delen die soms donker gekleurd zijn en dan weer bijna zwoele brede zinnen die je meeslepen in de puurste romantische dromen. De vertolking was schitterend. Zeg maar perfect in alle opzichten.

Over perfectie gesproken, die werd opnieuw en misschien met nog meer nadruk gegeven in de vertolking van het Strijkkwartet nr. 13 uit 1895, een later werk van Dvořák op het einde van zijn periode als directeur van het conservatorium in New York en waar hij door heimwee getroffen een einde maakte aan zijn glanscarrière in de Verenigde Staten. Dit kwartet heeft iets van de diepe zware ondertonen die je ook in Beethoven zijn latere kwartetten hoort. Niet dat je kan zeggen dat Dvořák te leen ging bij de grootmeester van het strijkkwartet, maar dat hij geïnspireerd geraakte, is zeker mogelijk. De vier strijkers worden één en ja, het duo is hier het kwartet en het publiek. Wat een weinig geziene en gehoorde balans biedt dit terecht wereldberoemde kwartet.

Nog beter, ja echt, nog beter werd het met de uitvoering van het Sextet in A opus 48/B. 80 uit 1878 toen Dvořák nog een 30-ger was en al enkele jaren naam makend als componist. Dit werk heeft een sterke band met de Slavische ziel en volksmuziek. Het is rijk aan schakeringen, maar gaat minder diep dan het eerder geprogrammeerde strijkkwartet. De zes musici, waarvan twee voor de gelegenheid met het kwartet meespeelden, leken al sinds eeuwig een geheel te vormen. Wat een uitzonderlijke klasse en ik val in herhaling: perfectie. Kippenvel had ik niet, daar lenen de werken van Dvořák zich ook niet toe, maar toch. Dergelijk niveau hoor je niet dagelijks op het podium. Het maakte mijn dag – toevallig mijn verjaardag- er des te beter op.


  • WAT: Music Chapel Festival: Duo
  • WIE: Jerusalem Quartet – Alexander Pavlovsky (viool), Sergei Bresler (viool), Ori Kam (altviool) en Kyril Zlatnikov (cello) aangevuld met Gary Hoffman (cello) en Miguel da Silva (altviool)
  • WAAR & WANNEER: zondag 10 december 2017, Flagey, Studio 4, Brussel
  • FOTO’S: Music Chapel Festival: Duo; Jerusalem Quartet; Gary Hoffman; Miguel da Silva (mt)