• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 20 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Maria Stuarda

Tim De Backer door: Tim De Backer
1 april 2020
in Evenementen
0
De Belgische sopraan Martine Meyers als Maria Stuarda: je voelt dat ze zich verdiept heeft in de figuur van de onrechtmatig beschuldigde en terechtgestelde koningin.
0
SHARES
43
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

De Opéra Royal de Wallonie herneemt Maria Stuarda in de eenvoudige, maar zinvolle regie van Francesco Esposito, zoals deze in 2008 met Patrizia Ciofi in creatie ging. De cast is volledig nieuw en dirigent Aldo Sisillo treedt voor het eerst aan in Luik.

De Opéra Royal de Wallonie herneemt Maria Stuarda in de eenvoudige, maar zinvolle regie van Francesco Esposito, zoals deze in 2008 met Patrizia Ciofi in creatie ging. De cast is volledig nieuw en dirigent Aldo Sisillo treedt voor het eerst aan in Luik.

 

Het verhaal is vrij rechtlijnig en makkelijk samen te vatten: koningin Elisabeth overweegt een huwelijk uit politieke motieven met de koning van Frankrijk, maar is eigenlijk verliefd op Graaf Leicester. Die is op zijn beurt verliefd op de gevangen gehouden Maria Stuarda, koningin van Schotland. De graaf kan Elisabetta overtuigen om Maria te ontmoeten. Tijdens die confrontatie komt het tot felle beledigingen tussen beide dames en Elisabetta veroordeelt Maria ter dood. Ze verplicht Leicester de executie bij te wonen. Maria biecht bij Graaf Talbot en neemt afscheid van haar volgelingen. Ze bevestigt een laatste keer haar onschuld en bestijgt dan het schavot.

 

Weinig beklijvende confrontaties

 

Het decor is gepast somber: een muur met grote grijze steenblokken aan de ene kant en een grote traliepoort aan de andere geeft de mogelijkheid om soepel van locatie te wisselen, van het paleis van Elisabetta naar de gevangenis van Maria Stuarda. Enkele accessoires volstaan om het decor aan te passen, zoals een weelderig zijden gordijn en een wisselende achterwand. Het koor kan er efficiënt in geplaatst worden en vooral de protagonisten staan telkens centraal. De hele opera draait tenslotte om een aantal cruciale confrontaties tussen hen: tussen Leicester die bij Elisabetta pleit voor Maria terwijl Elisabetta hem van haar liefde probeert te overtuigen, tussen Elisabetta en Maria Stuarda, wat uitdraait op een scheldduet, tussen Maria en haar minnaar Leicester, tussen Maria en haar vertrouweling Talbot. Donizetti slaagt erin elk personage zijn eigen muzikale karakter te geven. De zangers in de ORW slagen erin hun personage correct te typeren, maar niet om zich zodanig in te leven dat we als publiek meegesleept worden in de tragiek. Zelfs het spannende (en historisch fictieve) duet tussen Elisabetta en Maria glijdt wat van ons af. Jammer.

 

De vocale prestatie van de jonge Belgische sopraan Martine Reyners is zeer verdienstelijk. Al zit de rol nog niet helemaal in haar vel, je voelt dat ze zich verdiept heeft in de figuur van de onrechtmatig beschuldigde en terechtgestelde koningin. Ze heeft de ruime tessituur nodig voor de partij en vooral in het slotbedrijf bereikt ze een tragische grandeur. Het is wel jammer dat ze geregeld een te sterk vibrato op de stem heeft. Elisa Barbero zingt met heldere en vaste stem de onsympathieke rol van Elisabetta. Tenor Pietro Picone had een wat te omfloerste stem voor zijn empathische rol van Roberto Leicester. De vertrouweling Talbot werd zeer mooi ingevuld door de Belgische bas Roger Joakim. Ook het koor verdient een pluim. Vooral in het slotbedrijf, net voor de executie van Maria, zorgde het voor een bangelijke sfeer. Het orkest miste daarentegen alle nuance. Het speelde routineus door, zonder verfijning en zonder rekening te houden met de teneur van treurnis, angst en spanning. Dirigent Aldo Sisillo schoot eenvoudigweg tekort. Zo verlaten we toch met enige ontgoocheling de zaal.

 

Vorig artikel

Symfonie Orkest Vlaanderen o.l.v. Jan Latham-Koenig

Volgend artikel

Slavische klassiek met Germaans/Romaanse inspiratie (?)

Volgend artikel
Antonín Dvorak, Stabat Mater, Philippe Herreweghe

Slavische klassiek met Germaans/Romaanse inspiratie (?)

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

5 dagen ago
De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

7 dagen ago
Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

7 dagen ago
Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist