• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
maandag, 8 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Luisa Miller

Tim De Backer door: Tim De Backer
1 april 2020
in Evenementen
0
Gregory Kunde, Patrizia Ciofi en Nicola Alaimo in Verdi’s Luisa Miller: een heerlijk lyrische voorstelling die muzikaal spanning opbouwde en steeds meeslepender werd. Nog tot en met 7 december in Luik.
0
SHARES
116
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

De Opéra Royal de Wallonie presenteert met Luisa Miller een parel van een vroege opera van Giuseppe Verdi. Een toe te juichen initiatief, want al behoort hij niet tot de populaire toppers, de opera is een voorbeeld van de verfijnde psychologische expressiekunst van de Italiaanse componist en verdient echt wel meer bekendheid.

De Opéra Royal de Wallonie presenteert met Luisa Miller een parel van een vroege opera van Giuseppe Verdi. Een toe te juichen initiatief, want al behoort hij niet tot de populaire toppers, de opera is een voorbeeld van de verfijnde psychologische expressiekunst van de Italiaanse componist en verdient echt wel meer bekendheid.

Jeugdige, oprechte liefde, gedwarsboomd door een snode rivaal, bedreigd door maatschappelijke eer, gedwongen verloochend om het leven van een vader te redden en uiteindelijk uitmondend in de dood van de geliefden: het is een beknopte weergave van een typische Verdi-operaplot. Dat Luisa Miller een van de vroege Verdi-opera’s is, doet niets af aan de spanning en de uiterste precisie waarmee de Italiaan de emotionele peripetieën van de personages in zijn muziek uitdrukt.  

La musique racontait

Regisseur Jean-Claude Fall sluit zijn nota bij de productie af met de woorden: “J’ai essayé de raconter ce que me racontait la musique”. En dat hebben we inderdaad gekregen. Het decor is heel sober en beperkt zich tot twee locaties. Alle taferelen met Luisa, haar vader en haar geliefde spelen zich buiten af, wat wel een wat vreemde keuze is, maar het voordeel biedt dat de passages met het koor soepel ingepast kunnen worden. Dat “buiten” doet met de gestileerde bomen trouwens vrij artificieel aan, maar dankzij verzorgde belichting wordt telkens de juiste sfeer geëvoceerd. De andere locatie verschijnt vanonder de bodem van het eerste decor die als een luik omhoog geklapt wordt. Het is de woning van Graaf Walter: een sombere, zwarte kamer waar op zich al dreiging van uitgaat.

In de zorgvuldige personenregie beantwoordt de regisseur perfect aan het intiemere genre dat Verdi met deze opera gerealiseerd heeft. De aanvankelijk ietwat naïeve, verliefde Luisa evolueert naar een verontwaardigde geliefde en dochter en op het einde naar een tragisch slachtoffer. De partij wordt mooi bezet door Patrizia Ciofi, die aan het begin van de voorstelling wat intonatieproblemen had, maar nadien haar heldere sopraanstem vond en heerlijke pianissimi zong. Ook de andere personages worden zeer precies, maar telkens met heel spontane en eerlijke gebaren getekend. Dat geldt voor de liefhebbende vader, een van die vele mooie vaderfiguren in Verdi’s oeuvre met het prachtige slotduet “Andrem raminghi e poveri”. Hij werd met veel charisma en vooral met een prachtige diepe en warme stem vertolkt door Nicola Alaimo. Rodolfo was met de prachtige stem van Gregory Kunde een derde vocale voltreffer: licht maar met goed gedoseerde, dramatische kracht. Behalve zijn (bekende) aria “Quando le sere al pacido” was zijn laatste duet met Luisa, waarin de geliefden de waarheid onder ogen zien, een echte climax. Ook de “slechteriken” Wurm (Balint Szabò) en Graaf Walter (Luciano Montanaro) waren ideaal gecast, zodat je als toeschouwer meegezogen werd in het verhaal. De twee kwartetten in de opera (waarvan het tweede a capella) behoorden dan ook tot de hoogtepunten.

Italianità

De orkestrale uitvoering ondersteunde perfect het scenische gebeuren. Zelden hoorden we het orkest van de Opéra de Wallonie zo fijn geciseleerd spelen als in deze Verdi. Maestro Massimo Zanetti is goed thuis in het Verdi-repertoire en hij ademt Italianità uit. Met uiterst soepele handbewegingen en vingertoetsen gaf hij elk detail in de kamermuzikale partituur aan zijn muzikanten door en ze hingen als het ware aan zijn vingers. Hij moet een positieve relatie met het orkest opgebouwd hebben, want met uiterste concentratie en aandacht volgden ze zijn aanwijzingen en ze speelden op hun opperbest. Het resultaat was een heerlijk lyrische voorstelling die muzikaal spanning opbouwde en steeds meeslepender werd. Het publiek dat in Luik meestal heel spontaan reageert, was dan ook laaiend enthousiast. Terecht.

Vorig artikel

Taking Five

Volgend artikel

Creatie en herdenking: Henderickx, Celis en Sjostakovitsj

Volgend artikel
Repetitie deFilharmonie, Filharmonisch Huis Antwerpen, Wim Henderickx

Creatie en herdenking: Henderickx, Celis en Sjostakovitsj

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Een ‘Recueillement musical’ – muzikaal eerbetoon

Een ‘Recueillement musical’ – muzikaal eerbetoon

2 uur ago
Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

3 dagen ago
Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

7 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist