Woensdag 31 mei: Maciej Kułakowski (°1996 – Polen) en Seungmin Kang (°1987 – Zuid-Korea). Componist Toshio Hosakawa nam voor de laatste keer in de zaal plaats. Hij moest vroegtijdig terugkeren naar Japan. De duiding die bij zijn afscheid werd gegeven, was veelzeggend, zeker wat de derde finaledag betrof. De compositie heeft boeddhistische invloeden. Niet te luid, niet te zacht, net genoeg spanning en net genoeg aardse klank. Wanneer je dat kan, bereik je perfectie. 

Eindelijk was het zover. Maciej Kułakowski speelde op een kleine onzuiverheid na de beste versie van Sublimation tot hiertoe. Men kon de celloklank netjes onderscheiden op een manier dat het orkest niet te erg naar de achtergrond verdween. De strijkers konden nog gerust hun cachet op het werk drukken, namelijk de dreiging weergeven die in het werk gelegd werd. De cello gaf dan de gevoelsmaat aan. Soms ging de cello mee, om dan de storm te laten liggen en de natuur weer te laten ademen.

De toch wel fijnzinnige Kułakowski vervolgde met zijn gekozen werk, Concerto n. 1 in Es op. 107 van Dmitri Shostakovich. Zou hij Brannon Cho evenaren? Beter of slechter? Anders werd de conclusie, hij speelde gewoonweg anders. Enkele kleine onzuiverheden bij aanvang: het zou niet mogen, maar eerder verwaarloosbaar. Hij bracht een gevoelige en virtuoze vertolking van het werk, getuigend van een grote maturiteit. Deze kandidaat eindigt zonder twijfel hoog.

Seungmin Kang is een bevlogen kandidate. Ze ademt haar muziek op vurige wijze. Maar misschien kan ze dat vuur toch wat beter proportioneren. Ze zette machtig in met Sublimation, maar bleef toch haar passie iets te hard willen overbrengen. De Zen was ver weg. Virtuositeit moet niet steeds regeren. En zo ging ze ook verder. Eigenlijk was het een machtig zicht. Ze sloofde zich uit met haar volledige wezen. Maar toen volgde er een uitputtingsslag. Tijdens haar vertolking van het Concerto n. 2 in b op. 104 B 191 van Antonín Dvořák kreeg ze plots een energiedip, waardoor de muziek oppervlakkig ging klinken. Naar het einde toe herpakte ze zich dan. Natuurlijk kreeg ze een staande ovatie voor haar hele présence. Het minste wat kan gezegd worden.

Maar Dmitri Shostakovich, hij blijkt dankzij Maciej Kułakowski en Brannon Cho koning van de eerste helft van de eerste editie KEW cello.

Herbekijk dag drie van de finale hier.

Voorlopige pronostiek

Brannon Cho: eerste drie

Maciej Kułakowski: tussen twee en drie

Aurélien Pascal: tussen vier en zes

Seungmin Kang: mogelijk vijf of zes

Sihao He: laatste helft

Yan Levionnois: laatste helft


  • WAT: KEW voor cello, finaledag  3
  • WIE: Maciej Kułakowski en Seungmin Kang
  • WAAR: Henry Le Boeufzaal, BOZAR, Brussel
  • WANNEER: woensdag 31 mei 2017
  • FOTO’S: © Canvas