• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 23 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

John Blows Venus and Adonis

Redactie door: Redactie
1 april 2020
in Evenementen
0
Venus and Adonis, Muziektheater Transparant
0
SHARES
41
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

De titel is wat bedrieglijk. Venus and Adonis van de Engelse barokcomponist John Blow (1649 – 1708) is geen jongerenopera. Het is een korte opera die, u raadt het zo, de liefde in het visier heeft. John Blow ging te leen bij Ovidius zijn Metamorfosen. Venus, Adonis en Cupido zijn de drie centrale figuren die wonderlijke aria’s mogen zingen, begeleid door het orkest en afgewisseld met mooie koorpartijen en dans.

De titel is wat bedrieglijk. Venus and Adonis van de Engelse barokcomponist John Blow (1649 – 1708) is geen jongerenopera. Het is een korte opera die, u raadt het zo, de liefde in het visier heeft. John Blow ging te leen bij Ovidius zijn Metamorfosen. Venus, Adonis en Cupido zijn de drie centrale figuren die wonderlijke aria’s mogen zingen, begeleid door het orkest en afgewisseld met mooie koorpartijen en dans.

De opera vertelt het verhaal van de liefdesgodin Venus en haar geliefde, de jager Adonis. Wanneer zij aan het minnekozen zijn klinkt er jachtmuziek. De jagers hebben een gevaarlijk wild zwijn gevonden in het bos en ze hebben Adonis' hulp nodig om het beest te doden. Adonis stribbelt tegen, maar Venus wil dat hij meegaat. Ze belooft hem dat de liefde extra zoet zal zijn wanneer hij terugkomt. De jagers weten hem over te halen en samen met Adonis gaan zij op jacht. Ondertussen zien we vrolijke taferelen met de liefdesgod Cupido die de herders verwondt met zijn liefdespijlen. In het paleis van Venus dartelen kleine Cupidootjes om moeder Venus heen en laten de gratiën zich van hun mooiste kant zien. In het derde bedrijf keert Adonis zwaargewond terug van de jacht. Het wilde zwijn heeft hem dodelijk verwond. Hij sterft in de armen van de diepbedroefde Venus.

Het is een korte opera en Muziektheater Transparant vond het een ideale opera om op het programma te plaatsen van de internationale jongerenstage. En daar komen we met de jeugd op de proppen. Op de affiche allemaal jonge mensen. Heel jonge zangers waarvan je toch al van enkelen hoort dat ze heel wat in hun marge hebben. Opletten wel jonge dames en heren dat jullie in overmoed de stem niet forceren want dan zou je een carrière als (opera)zanger wel kunnen vergeten. Dat zou zeer jammer zijn. Ik vreesde er een beetje voor tijdens de opvoering die ik bijwoonde op zondagavond 28 augustus in deSingel. Het was de derde opvoering in twee dagen na (slechts) tien dagen intensief repeteren. De zangers werden dan ook nog eens opgezadeld met veeleisende lichaamsarbeid in de choreografie (nu ja, ik zal me maar onthouden van verdere commentaar over die onhebbelijke, lawaaierige ‘choreografie’) die duidelijk vermoeiend was. Je zo uitsloven en dan nog zo mooi zingen, het vraagt veel respect voor de luisteraar want het uiterste hebben ze gegeven, deze net de tienerschoenen ontgroeide toekomstige solisten en proffessionele zangers. Niet alleen de solozang kon ons bekoren, ook de interpretatie en de perfectie van de koorzang sprak ons over heel de lijn sterk aan. Geen enkele opmerkelijke fout of zwakheid bij de inzetten, de muzikale lijnen, het afsluiten. En dat zonder oog te kunnen hebben op een dirigent want door de choreografie en regie was het de dirigent onmogelijk gemaakt zich met de zangers bezig te houden. Hij – Nicolas Achten – kon niet anders dan subtiel zijn barokensemble, samengesteld uit eveneens deelnemers aan deze stage, dirigeren. Dat deed hij als de allerbeste door en door ervaren topmusicus. Het orkest was perfect. De interpretatie van Achten was een en al eerlijk, zuiver, echt, pretentieloos. Het hele muzikale pallet dat John Blow in zijn opera verwerkte kwam schitterend tot uiting. De twintiger Nicolas Achten zal nog vele decennia de internationale zalen groot en klein met muziek vullen. Zoveel is wel zeker. Hij heeft alles in huis om nog vele jaren muzikaal genot te schenken.

Het is knap van deSingel dat de kunstencampus mee in de productie stapt om zo de toekomst een podium te bieden.

We onthouden een uitmuntende muzikale prestatie, de solozang nog niet altijd even groots maar het zijn dan ook hele jonge stemmen en het was zoals geschreven het einde van tien dagen training. Jammer van de regie en de dans maar laten we alles met de mantel van Venus, Adonis en Cupido bedekken en we onthouden vooral de kwaliteit van een muzikale productie.

Vorig artikel

Faun

Volgend artikel

Klarafestival met Orlando Paladino

Volgend artikel
René Jacobs

Klarafestival met Orlando Paladino

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

2 dagen ago
Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

3 dagen ago
Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

3 dagen ago
Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

3 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist