Tja, Honda doet je denken aan snellere wagens en motoren, maar Honda is meer. Het bedrijf doet aan mecenaat in sectoren die staan voor kwaliteit en innovatie. De kunstensector is er zo een en omdat de directeur van Honda Benelux zelf muziek studeerde en melomaan is, koos hij uit die sector de muziek. Zo werd in 2016 de Honda Competition for Classical Music geboren.

De eerste finale vond plaats in februari 2017, de tweede in februari 2018 en we mogen hopen dat er in de eerstkomende 100 jaar in februari telkens weer een finale mag zijn van deze wedstrijd die gehouden wordt tussen alle hogescholen voor muziek (zeg de conservatoria) in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Laten we een beetje veralgemenend stellen dat deze wedstrijd een soort opvolger is van wat we lang geleden kenden als de Pro Civitate Wedstrijd, later de wedstrijd van het Gemeentekrediet en nog later van Dexia genoemd.

De eerste editie was beloftevol, maar de tweede was als het ware de echte start. Alle conservatoria vaardigden twee kandidaten af voor de preselectie. Na de halve finale, gehouden in oktober 2017, bleven er drie finalisten over die zouden wedijveren voor de eerste plaats, bij wijze van spreken de plaats van ‘de beste’ conservatoriumstudent van het afgelopen of lopende academiejaar. Helemaal juist is deze formulering (nog) niet, want elke hogeschool kiest zelf twee studenten die aan de preselectie mogen deelnemen. Er zijn nog geen voorrondes per conservatorium.

Verbluffende finale levert winnaar van allerhoogste niveau

We mogen gerust stellen dat de finale van deze wedstrijd op een niveau stond dat met andere, grotere wedstrijden kan vergeleken worden. Twee sopranen en een hoboïst musiceerden voor een goedgevulde zaal van het Brussels Conservatorium. Een zaal die erg koud was, maar dankzij de spanning die er bij iedereen, zowel de kandidaten als het publiek inzat, kreeg iedereen het toch een beetje warmer. Toch dat. Wanneer, o wanneer toch gaat men dit steeds verder verkrottende gebouw eens grondig renoveren???

Sopraan Virginie Léonard (Namen) opende de finale-avond. Ze zong werken van Debussy, Brahms, Strauss, Tchaikovsky en Menotti. Vooral in de romance ‘Otchevo’ van Tchaikovsky schitterde ze als een grote zangeres. Haar krachtig volume past perfect in het Russische repertoire. Een repertoire, zo vernamen we na afloop, dat haar sterk aanspreekt. Welaan, kies voor de Slavische klassieke muziek beste Virginie en je weg is met rozen bezaaid. Léonard werd derde laureate.

Emma Posman heeft een lieftallige sopraanstem. Ze is trouwens helemaal lieftallig en lijkt wel weggeplukt uit een Cosi fan tutte van Mozart met haar frêle, zuivere stem. Net herstellende van een zware griep liet ze een veeleisende aria van Donizetti vallen, waarvoor alle begrip. Het was zeer te waarderen trouwens dat ze op het podium stond en haar plaats verdedigde wat ze met glans en glorie deed: ze werd meteen tweede. Een zeer terechte keuze van de jury. Posman zong werken van Strauss, Wolf, Bellini, Duparc en Gounod.

Als je al weet wie de derde en de tweede werd, dan weet je dat nu de eerste prijswinnaar aan bod komt. De 16-jarige Balder Dendievel veroverde alle harten met een hobospel dat alle verwachtingen overtrof. Hij maakte iedereen duidelijk dat de hobo zoveel meer is dan dat instrument dat soms mooie solo’s krijgt in een of ander symfonisch werk of een aria kleur geeft in een opera. Hij bereikt het absolute summum van waar de genialiteit van de uitvoerder moet raken om het geniaalste werk in de puurste vorm te laten weerklinken. De hobo dient met hem de grootste waarde waar de klassieke muziek voor staat. Balder ondergaat op het podium een metamorfose, hij is niet de prettige puberjongen waar je over allerlei mee kan praten, hij wordt een rijpe musicus die tot het uiterste gaat en niet alleen zijn instrument, maar heel zijn lichaam, zijn blik, zijn gebarentaal mee doet spreken en je inzicht doet krijgen in muziek die je voordien niet zo in kon schatten. Was ik jurylid, ik had hem 98 of 99% en misschien wel 100% gegeven. C.P.E. Bach, Britten, Poulenc of Mozart, alle werken die hij speelde, solo of met begeleiding, dwongen een algemene stilte af bij het publiek dat met grote ogen van verbazing luisterde. Ja Balder Dendievel is nu al een van de grote vertolkers in Europa, zoniet de wereld en we vernemen niet alleen op de hobo maar ook op het orgel en klassiek slagwerk.

Kleuter speelt hobo

Balder vertelt dat hij op zijn vijf jaar op de hobo van een babysittende neef mocht blazen en geloof het of niet, er kwam geluid uit ! Meteen was Baldertje verkocht, hij zou hobo gaan leren. De muzikale ouders vonden dat een best idee en een privéleraar werd aangesproken. Tien jaar later zit Balder al in het eerste masterjaar in het Antwerpse koninklijk conservatorium, haalde hij een resem prijzen binnen en is hij graag gezien bij al dan niet jeugdorkesten in binnen- en buitenland.

In Antwerpen zit hij in het gepersonaliseerd ‘Jong Talent’ studieprogramma en geniet hij het peterschap van Francis Pollet van de I Solisti Academy die ondersteuning geeft met het opdoen van ervaring en financiering verleent waar kan.

Balders droom? Nog veel studeren, afstuderen in Antwerpen en dan les gaan volgen in Duitsland. Een plek in een groot orkest zou hij het liefst van al bezetten. Zijn oogjes tintelen als hij het zegt. Kamermuziek en zo nu en dan een solo? Ja hoor, die zijn ook welkom naast het orkestrepertoire.

Balder Dendievel, onthoudt de naam (en ook de familienaam want hij heeft enkele broers die eveneens zeer getalenteerd zijn en hun weg aan het maken zijn zoals zijn 20-jarige broer Martijn die nu al in Duitsland dirigeert en de 13-jarige Jappe die iedereen een krop in de keel bezorgt wanneer hij zijn fagot en trombone doet klinken).

Heel veel dank, die moet (!) ik uiten aan de heer Paul Tomanek, voorzitter van Honda Benelux. Hij nam het initiatief ‘iets’ te doen voor de jonge musici die aanmoediging verdienen. Welaan, hij is gestart met een wedstrijd die nog veel naam en weerklank zal krijgen. Vlaanderen hinkt hier wat achterop, want alleen internetradio La Classica en Klassiek Centraal waren aanwezig voor de Nederlandstalige pers. Musique 3 bracht de finale-avond rechtstreeks op antenne en ook de Franstalige geschreven pers was goed vertegenwoordigd. We duimen ervoor dat Honda dit bijzonder belangrijke en lovenswaardige mecenaat nog vele jaren kan en mag verderzetten.


  • WAT: Finale Honda Competition For Classical Music
  • LAUREATEN: Balder Dendievel (eerste prijs), Emma Posman (tweede prijs), Virginie Léonard (derde prijs)
  • WAAR: concertzaal KCB, Brussel 
  • WANNEER: woensdag 7 februari 2018
  • FOTO’S: © Yoshie Kuwayama