• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 2 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Die lustigen Weiber von Windsor

Tim De Backer door: Tim De Backer
1 april 2020
in Evenementen
0
Werner Van Mechele en Anneke Luyten als Herr en Frau Fluth: hij speelt en zingt met heerlijke panache, zij is een heldere en soepele sopraan.
0
SHARES
131
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Een goed idee van de Opéra Royal de Wallonie om dit zelden opgevoerde werk eens van onder het stof te halen. Zo kunnen we kennismaken met de luchtiger kant van het verhaal, waarvan Verdi met Falstaff zo’n meesterwerk gemaakt heeft. De voorstelling is vrolijk en amusant, maar kan er ons niet van overtuigen dat de “komisch-phantastische Oper” van Otto Nicolai een meerwaarde is voor het repertoire.

Een goed idee van de Opéra Royal de Wallonie om dit zelden opgevoerde werk eens van onder het stof te halen. Zo kunnen we kennismaken met de luchtiger kant van het verhaal, waarvan Verdi met Falstaff zo’n meesterwerk gemaakt heeft. De voorstelling is vrolijk en amusant, maar kan er ons niet van overtuigen dat de “komisch-phantastische Oper” van Otto Nicolai een meerwaarde is voor het repertoire.

Otto Nicolai (1810-1849) inspireerde zich zowat vijftig jaar voor Verdi op Shakespeare’s The merry wives of Windsor, en hij behield de titel van het oorspronkelijke stuk. In het stuk treedt, in een soort negentiende-eeuwse soap, de situatiehumor op de voorgrond. Alle elementen van het verhaal zitten erin: de brief die de twee vrouwen (hier Frau Fluth en Frau Reich) van de verleider Falstaff ontvangen, de jaloerse echtgenoten, de herrie rond de verloving van Jungfer Anna Reich en de nachtelijke verkleedpartij in het bos van Windsor om Falstaff zijn lesje te leren. Het stuk eindigt op een positieve noot, met het huwelijk van Anna en Fenton en de verzoening met de gefopte Falstaff. We missen de psychologische observatie waarmee Verdi de zelfingenomen vrouwengek Falstaff tekent en op het einde de moraal laat meegeven.

Regisseur David Hermann heeft het verhaal naar de huidige tijd verplaatst. De decors zijn eenvoudig: soms mooi (bijvoorbeeld het café “Le Chic”, waar Frau Fluth en Frau Reich elkaar ontmoeten), soms de dwaasheid van het verhaal beklemtonend (bijvoorbeeld de tuinscène in het tweede bedrijf, waar de minnaars van Anna zich aanbieden). Sommige “grappen” worden te veel uitgemolken, zodat ze hun effect verliezen (het “liefdesnestje” met voile gordijntjes in de woning van Fluth). Falstaff is een overdreven afzichtelijk figuur. De scènes bij de psychiater verliezen door de herhaling hun hallucinante dubbelzinnigheid.

Zwak orkest, redelijk homogene cast

Blijft het verhaal oppervlakkig, ook de muziek is in zijn volksliedkarakter niet echt beklijvend. Er is de mooie ouverture en een aantal melodieuze passages tillen het werk even boven het doorsnee-Singspiel uit. De bekende aria van Fenton (“Horch die Lerche singt im Hain”) heeft in het laatste bedrijf een mooie tegenhanger in de minder bekende aria van Anna, “Wohl denn, gefasst ist der Entschluss”. Dirigent Christian Zacharias slaagt er echter niet in zijn muzikanten tot speelsheid, laat staan pittigheid aan te sporen. Er zit dit keer geen engagement in het orkest en de muziek kabbelt maar voort.

De zangers genieten van de ensembles. Ze hebben zich uitstekend in hun rol ingeleefd en ingepast in de visie van waanzin. Ze zijn een homogeen geheel met een paar positieve en negatieve uitschieters. Werner Van Mechelen speelt en zingt met heerlijke panache zijn rol van jaloerse Herr Fluth. Zijn ‘vrouw’ wordt met veel overtuiging gezongen door Anneke Luyten. Ze is een heldere en soepele sopraan, die enkel in de hoogste noten wat schril is. Een absolute afknapper was de Falstaff van Franz Hawlata: de zanger is blijkbaar totaal versleten. Sophie Junker en Davide Giusti waren een charmant jong koppel.

Een voorstelling die zijn waarde als kennismaking met het werk heeft, maar waar we meer van verwacht hadden.

Vorig artikel

Il Dialogo del Nabucco, Michelangelo Falvetti

Volgend artikel

Sidi Larbi Cherkaoui benoemd tot artistiek directeur van Ballet Vlaanderen

Volgend artikel
Sidi Larbi Cherkaoui

Sidi Larbi Cherkaoui benoemd tot artistiek directeur van Ballet Vlaanderen

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

3 uur ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

18 uur ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

1 dag ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

2 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist