**** Les Pêcheurs de perles is echt wel het stiefzusje van Bizets Carmen, en de opera verdient meer aandacht dan hij meestal krijgt. Een opname uit de Metropolitan Opera met een topcast is dus hoe dan ook een aanrader.

Het verhaal van Les Pêcheurs de perles is eenvoudig en er zijn slechts vier personages. Geen hopeloos verwarrende toestanden dus in deze opera, die Bizet zowat twaalf jaar voor zijn populaire meesterwerk Carmen componeerde. Dit door het negentiende-eeuwse exotisme geïnspireerde werk is gesitueerd in Ceylon, het huidige Sri Lanka. Het hoofdpersonage is een priesteres die wordt verscheurd tussen haar liefde voor Nadir en haar gewijde gelofte. De jaloezie tussen twee mannen, Nadir en Zurga, die oorspronkelijk vrienden zijn, zorgt voor extra conflictstof en verrijkt de verhaallijn.

De regisseuse, Penny Woolcock, kiest duidelijk voor een situering in het exotische verre Oosten en meer bepaald voor een armoedig dorpje aan de kust. Het decor toont dan ook favela-achtige huisjes. Voor de kostuums mengt ze Oosters met hedendaagse Westerse kledij. Zo ziet Zurga er als een hedendaags modern geklede man uit. Wat in de voorstelling zeer mooi uitkomt, is het dilemma tussen de twee mannen, Nadir (Matthew Polenzani) en Zurga (Marius Kwiecien) die eigenlijk vrienden zijn, maar ontdekken dat ze ook rivalen zijn in de (ongeoorloofde) liefde voor de Hindu-priesteres Leïla (Diana Damrau). In hun confrontaties beleven beide zangers heel intens hun conflict, wat de opname tot een boeiend verhaal met psychologische diepgang maakt.

Haat en wraak

Van in het eerste bedrijf overtuigen de zangers. Polenzana zingt zijn aria Je crois entendre encore met lichte maar vol klinkende stem, mooi pianissimo en vol nuance. Diana Damrau beleeft de interne strijd voor haar liefde als Leïla heel intens. Haar duet met Zurga in het derde bedrijf is een hoogtepunt in de opname, zowel door de vocale prestatie van beide zangers als door hun geloofwaardig acteren. Zoals te verwachten zingt Damrau de coloraturen gewoonweg hemels, en je hoort dat het een rol is die haar nauw aan het hart ligt. Ook Kwiecien zingt fantastisch en zijn aria in het derde bedrijf (O, Nadir, tendre ami de mon jeune âge) is adembenemend mooi. In het lange duet in het derde bedrijf (Je frémis devant lui/devant elle) bezingen Leïla en Zurga hun tegengestelde emoties, prachtig weergegeven in de muziek en in hun geëngageerde vertolking. In die passage heeft Damrau zo’n passionele stem dat ze aan Carmen doet denken en in de confrontatie met de jaloerse minnaar, met een stem vol haat en wraak, lijkt het wel op een hedendaags familiedrama. In dat derde bedrijf wisselt het decor ook naar een soort afgeleefd archief: een vreemde setting. Spectaculair is wel de video van de ouverture met de diepblauwe zee waarin parelvissers beschenen door mysterieuze zonnestralen naar de parel op zoek gaan. Een prachtig effect dat de kracht van de zee in het exotische dorp moet vertegenwoordigen. Gianandrea Noseda dirigeert met veel toewijding en finesse.

De korte intro door Patricia Racette is waardeloos, terwijl de kleine interviews die ze bij de opname als extra’s doet wel leuke informatie geven over de voorstelling en de vertolkers ervan.


  • WAT: Georges Bizet (1838-1875) | Les Pêcheurs de perles
  • REGIE: Penny Woolcock
  • STEMMEN: Diana Damrau, Matthew Polenzani, Marius Kwiecien, Nicolas Testé
  • ORKEST: Koor en Orkest van de Metropolitan Opera o.l.v. Gianandrea Noseda
  • PRODUCTCODE: Dvd Erato 0190295893613